نمره قبولی ایران در مهار کرونا / استخدام نیروی غیرمتخصص ممنوع

پروژه‌های ناتمام بهداشتی و بیمارستانی، دستور توقف ساخت و سازهای لاکچری، لزوم در اولویت قرار گرفتن «بهداشت»، تلاش برای مقوله «جمعیت» و ضرورت تحول در تشکیلات معاونت درمان از جمله مباحثی بود که وزیر بهداشت با حضور در معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت بر آنها تاکید کرد.

به گزارش شهر، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در معاونت های توسعه مدیریت و منابع، آموزشی، بهداشت، تحقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی و درمان به طور مستقیم با مدیران این معاونت ها به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در دیدار با معاون و مدیران معاونت توسعه  مدیریت و منابع، گفت:  استخدام نیروی غیرمتخصص از این پس ممنوع است؛ نیروهای هر بخش باید توسط مدیران ارزشیابی شوند و اگر کارآیی لازم را ندارند تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: مساله نظم و انضباط مدیران بسیار مهم است. مدیری که در انجام کارها نظم ندارد و تلاشی نمی‌کند نمی‌تواند نیروهای تحت امر خود را درست مدیریت کند.

۲۲۰ پروژه بیمارستانی نیمه‌ساز و ۴۳۰۰ خانه بهداشت ناتمام

ساخت و سازهای لاکچری را متوقف کنید

وزیر بهداشت با بیان اینکه ساخت و سازهای لاکچری باید متوقف شوند، گفت: در برخی دانشگاه‌ها از پول پرسنل ساخت و سازهای عجیب انجام شده است؛ در حالی که بالغ بر ۲۲۰ پروژه نیمه ساخت بیمارستانی و ۴۳۰۰ خانه بهداشت ناتمام داریم، این کارها باید متوقف شوند. بر روی این پروژه ها کنترل دقیق انجام دهید. باید نقشه تیپ داشته باشیم و استانداردها مشخص باشد.

ضرورت راه اندازی نهضت نرم افزاری

عین اللهی مردمی بودن، کارآمد بودن و رفتار خوب داشتن به ویژه با ارباب رجوع را از دیگر ویژگی‌های لازم برای مدیران برشمرد و بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی ما این است که مدیریت کیفی نداریم. امروز نیازمند راه‌اندازی نهضت نرم‌افزاری هستیم. مدیران ما باید در میدان حاضر شوند. زمان به زودی می گذرد و مردم از ما انتظار دارند. من خودم در این ۷ ماه از ۳۷ استان بازدید کرده‌ام.

لزوم توجه به رفاه پرسنل

وی ضرورت توجه به مسائل رفاهی پرسنل را مورد تاکید قرار داد و گفت: معاونت توسعه موتور همه فعالیت‌هاست که اگر خوب کار نکند بقیه اجزاء و بخش ها نیز خوب کار نمی کنند. همه مدیران و هر بخشی باید برنامه اجرایی داشته باشند و مشخص کنند در هر فصل چه کارهایی می خواهند انجام دهند.

می‌خواهیم مدیریت کنیم نه ریاست

وزیر بهداشت در دیدار با معاون آموزشی و مدیران این مجموعه با اعلام اینکه اگر تغییری ایجاد نکنیم ریاست کرده ایم نه مدیریت، گفت: برخی فرآیندها در این حوزه باید اصلاح شود چون از حالت ستادی خارج شده است.

عین اللهی افزود: همایش‌ها را از این پس به صورت حضوری برگزار کنید. ایران پتانسیل دارد که در علوم پزشکی منطقه حرف اول را بزند پس برگزاری کنفرانس های علمی بین‌المللی را از طرف ایران تقویت کنید.

وی از مدیران معاونت آموزشی خواست در فیلد بیشتر حضور داشته باشند و اظهار داشت: دوره‌های کوتاه مدت برگزار کنید و به شرکت کنندگان امتیاز بدهید. به کارگیری نیروی غیرمتخصص به ویژه در معاونت آموزشی ممنوع است.

لزوم ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در معاونت ها

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز تحقیق و توسعه در معاونت ها ادامه داد: وظیفه معاونت آموزشی افزایش علم و دانش در کشور است. برای دبیرخانه ها از نیروهای باسواد و مشاوران خوب استفاده کنید. هر دبیرخانه بر اساس طرح عدالت و تعالی سلامت باید برنامه سالانه ارائه دهد.

بخش بهداشت باید در عمل اولویت باشد

وزیر بهداشت در دیدار با معاون و مدیران معاونت بهداشت با اشاره به این که همه می گویند بهداشت باید اولویت باشد ولی در عمل این اتفاق نمی افتد، گفت: من در برنامه خودم بهداشت را اولویت داده بودم ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. برای رفع مشکلات مالی این حوزه باید سهمی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها به حوزه بهداشت تعلق پذیرد.

عین اللهی با تاکید بر این که جابجایی نیروهای بهداشت ممنوع است، گفت: روسای دانشگاه ها موظفند به بخش بهداشت به صورت ویژه نگاه کنند. باید ریشه‌یابی شود که چگونه بهداشت در دوره‌ای بسیار درخشان ظاهر شد؟

وی افزود: در همین قضیه کرونا هزینه درمان هر بیمار ۴۰ میلیون تومان بود ولی هزینه هر واکسن ۸ دلار شد. این فرق حوزه بهداشت را با سایر حوزه ها نشان می دهد که چقدر توجه به آن مهم است.

وزیر بهداشت با ابراز رضایت از عملکرد حوزه بهداشت در واکسیناسیون و کرونا گفت: ایران در مهار کرونا در دنیا نمره قبولی گرفت و زحمات کادر بهداشت در این رویداد ارزشمند بود.

باید برای «جمعیت» تلاش کنیم

عین اللهی توجه ویژه به مساله جمعیت را خواستار شد و گفت: مساله جمعیت از دغدغه های مقام معظم رهبری است. متاسفانه سیاست هایی که تاکنون در این حوزه اجرا شده است منجر به فاجعه شده و باید برای مساله جمعیت هر چه می توانیم تلاش کنیم.

روسای مراکز تحقیقاتی نباید مادام‌العمر رییس باشند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که مراکز تحقیقاتی فقط باید با مجوز معاونت تحقیقات تاسیس شوند، گفت: روسای این مراکز نباید مادام العمر رییس باشند بلکه عملکرد آنها باید ارزشیابی شود تا امکان فعالیت اساتید دیگر در این مراکز نیز فراهم شود.

عین اللهی با تاکید بر اینکه معاونت تحقیقات و فناوری باید کل حوزه پژوهش وزارتخانه را رصد کند و برای تمام این حوزه برنامه داشته باشد، افزود: با توجه به  شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند باید شرکت های دانش بنیان دو برابر شوند، عملکرد این معاونت بسیار مهم است. بسیاری از نیروها در دانشگاه ها و بورد هستند که می توانند به شما کمک کنند، بنابراین تا می توانید از توانمندی های آنان استفاده کنید.

ضرورت ارتباط وثیق معاونت‌ها

وزیر بهداشت در دیدار با معاون و مدیران معاونت فرهنگی، دانشجویی بر ارتباط وثیق بین تمام معاونت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد و گفت: نباید هر معاونت به صورت جداگانه کار خود را پیش ببرد. ما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم و همه باید در کنار هم کار کنیم و با هم ارتباط داشته باشیم.

فعالیت های قرآنی را در ماه رمضان پررنگ کنید

عین اللهی از معاونت فرهنگی، دانشجویی خواست فعالیت‌های قرآنی را در ماه مبارک رمضان افزایش و ارتقا دهد و گفت: ماه رمضان یک ماه است ولی در تمام طول سال اثرگذار است. این ماه، ماه نزول قرآن است و تا می‌توانید فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهید؛ روسای دانشگاه ها را موظف کنید تا به این امر اهتمام داشته باشند.

نباید مشکل اعطای وام داشته باشیم

وی در خصوص وام های دانشجویی خاطرنشان کرد: گردش مالی وزارت بهداشت زیاد است و صندوق رفاه اصلا نباید در زمینه اعطای وام مشکل داشته باشد. اگر می بینید بانکی در این زمینه همکاری نمی‌کند با یک بانک دیگر قرارداد ببندید.

وی بر رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و مساله رفاهی دانشجویان تاکید کرد و بیان داشت: در مساله واکسیناسیون کنار هم قرار گرفتن دانشجویان و نیروهای مسلح نشان داد اگر کنار هم باشیم و هم افزایی کنیم کارهای بزرگی می توان انجام داد.

نهضت مسجدسازی راه بیندازید

وزیر بهداشت تاکید کرد: نهضت مسجدسازی را در دانشگاه های علوم پزشکی راه بیندازید. بسیاری از بیمارستان‌های بزرگ و کوچک فضای خوبی برای نماز و عبادت ندارند که باید این مشکل مرتفع شود.

وی بر مشارکت دادن دانشجویان در کارهای پژوهشی، دانش بنیان و آموزشی تاکید کرد و گفت: جوانان مبدع بسیاری از کارهای بزرگ در ایران و جهان بوده اند. دانشجویان ایرانی پتانسیل‌های زیادی دارند و جا دارد از این توانایی‌هایشان در ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی که در اختیار داریم بهره‌گیری شود.

وزیر بهداشت در پایان راه‌اندازی کاروان‌های راهیان نور را بزرگ‌ترین کار فرهنگی پس از انقلاب برشمرد و بیان کرد: جهادی فکر و عمل کنید، جهادی عمل کردن در سیل‌ها و زلزله‌ها بسیار کمک کننده بوده است. بر کار دانشگاه‌ها به صورت نرم افزاری، خود اظهاری، بازدیدهای میدانی و حضوری و از طریق آی تی نظارت جدی داشته باشید.

معاونت درمان نیاز به تحول دارد

وزیر بهداشت در دیدار با معاون و مدیران معاونت درمان با اشاره به این که این معاونت مجری طرح تحول بوده ولی خودش نیاز به تحول دارد، گفت: معاونت درمان به عکس معاونت‌های دیگر هیچ شورایی که وزیر در آن عضو باشد ندارد. رییس جمهور محترم در تمام شوراها حضور فعال دارند و ما هم باید در این راستا گام برداریم.

عین اللهی افزود: ضروری است تمام معاونت ها با هم در ارتباط باشند و هر مدیر برنامه کوتاه مدت اجرایی و فصلی ارائه دهد تا بر اساس آن مورد ارزشیابی قرار گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 19773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =