شهر تهران در ۷ ماه گذشته چه تغییراتی کرده است؟/ جزئیاتی از تحول در پایتخت

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره تغییر و تحول در تهران طی حدود ۷ ماه گذشته در پایتخت همزمان با فعالیت مدیریت شهری جدید ارائه داد.

به گزارش شهر، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد، این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن ورود یافته است.

درباره اقدامات انجام گرفته در شهر تهران طی ۷ ماه گذشته و تغییر و تحولات ایجاد شده در پایتخت همزمان با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید از جمله وضعیت انظباط مالی در شهرداری، نظافت شهر، انتصاب مدیران، مطالعات جدید در مجموعه شهرداری، آسیب‌های اجتماعی، تحقق بودجه، فعالیت های دانش بیان، واکسیناسیون و کرونا در پایتخت به سراغ احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران رفتیم.

از تشکیل کمیته ویژه انتصاب مدیران و معاونان تا ارزیابی‌های دقیق

حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدید می‌گذرد در این مدت به نظر شما چه تغییر و تحولاتی در شهر ایجاد شده است؟

عزم مدیریت شهری برای رفع مشکلات پایتخت در این مدت جزم بوده و کارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... انجام گرفته است. هوشمندسازی شهر هم مدنظر بوده و برنامه‌های گسترده‌ای اجرا شده است. البته هنوز جای کار وجود دارد و ما به همراه مدیران جدید شهری برنامه‌های مفصلی برای تغییرات بیشتر در شهر و ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر به شهروندان داریم.

مدیریت شهری در ابتدای کار خود بحث انتصابات را مدنظر قرار داد تا بتواند برنامه‌ها را با دقت بیشتر پیش ببرد به هر حال انتخاب مدیران شایسته یک اصل ضروری و مهم در اجرای برنامه‌ها است شهرداری تهران کمیته مربوط به انتصابات را شکل داد تا ارزیابی و عملکرد مدیران را مدنظر قرار دهد. بر همین اساس معاونین شهردار، مدیران کل و رؤسای سازمان‌ها منصوب شدند. این مسأله پروسه‌ای مهم بود که انجام گرفت و ارزیابی آزمون‌ها مدنظر بود. لذا مجموعه مدیریت شهری با دقت هر چه تمام انتصابات را انجام داد و انتخاب افراد شایسته مدنظر شخص علیرضا زاکانی شهردار تهران بود

مطالعات تحولی دومین برنامه مهم پس از انتصاب شایسته مدیران بود

دومین برنامه مهم پس از انتصابات در شهرداری چه بود؟

ببینید مطالعات تحولی به نظر من دومین برنامه مهم پس از انتصاب شایسته مدیران بود هر کدام از معاونت‌ها و شهرداری‌های مناطق و ... نیاز به ارزیابی داشتند. همچنین راستی‌آزمایی گزارشات ارائه شده در مدیریت شهری قبلی و شورای پنجم ۱۰۰ درصد باید انجام می‌گرفت و بر اساس اعتبارسنجی‌ها، اجرای برنامه‌ها مدنظر بود. پس از آن سیاست‌های شورای ششم و مدیریت شهری جدید اتخاذ شد و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مدنظر قرار گرفت.

چابک سازی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری/حدود ۹۲ درصد از بودجه پیش‌بینی‌ شده که اصلاح شده بود محقق شد

از طرفی باید منابع لازم را تا انتهای سال ۱۴۰۰ جهت اجرای همین برنامه‌ها تأمین می‌کردیم لذا در سومین گام بودجه شهرداری مورد ارزیابی قرار گرفت. به هر حال بودجه تصویب شده توسط شورای شهر سابق دارای اشکال بود بحث اصلاحیه انجام شد و بودجه شهرداری به حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان تعدیل شد که این مسأله منطقی و چابک شدن بودجه بود و خوشبختانه با توجه به این مسأله حدود ۹۲ درصد از بودجه پیش‌بینی‌ شده که اصلاح شده بود محقق شد و وقتی رقم محقق شده بودجه با رقم پیش‌بینی شده در همان بودجه اصلاحیه یکی باشد نشان می‌دهد که کارها منطقی بوده و برنامه‌ها به خوبی پیش رفته است.

۱۰۰درصد انضباط مالی در شهرداری تهران نسبت به مدیریت شهری سابق افزایش یافته/ تشکیل خزانه واحد اصل اساسی

انضباط مالی در این مدت در شهرداری تهران چگونه بوده است؟

ببینید ۱۰۰درصد انضباط مالی در شهرداری تهران نسبت به مدیریت شهری سابق افزایش یافته که تشکیل خزانه واحد اصل اساسی در این زمینه بوده است درآمدها اکنون به صورت شفاف به یک حساب و خزانه واحد واریز می‌شود و نوع هزینه‌کرد و درآمد سازمان‌های تابعه و واحدها کاملاً مشخص است و ان‌شاءالله با همین رویکرد اقدامات بسیار مؤثری در شهر تهران انجام می‌گیرد. به هر حال خزانه واحد و نظم مالی امکانی برای شهرداری ایجاد کرد تا مدیریت شهری اشراف جدی بر مدیریت و پیگیری مسائل داشته باشد.

در کنار این موضوعات باید به رهنمودهای رهبر انقلاب جهت رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی، در کنار سایر دستگاه‌ها پیش رویمو  به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد چشم انداز و نقشه راهی دقیق برای حرکت پیش پای همه مسئولین نهادند و حرکت به سمت اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقش‌آفرینی فراوان و کاملی در همه عرصه‌های تولید داشته باشد و تمامی اقدامات مدیران و برنامه ریزی های آنها برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد زمینه‌ساز تغییرات شگرفی در عرصه مدیریتی و اقتصادی کشور خواهد شد که لازم است همه دست اندرکاران با تغییر نگاه، باور به دانش‌های جدید، پذیرش روش‌های استارت‌آپی و حمایت از ایده‌های نو و دانش جوانان قدم در راه تغییر و تسهیل فرآیندها، هوشمندسازی و شفافیت بنهند و لحظه‌ای از تلاش و کار جهادی غفلت نکنند. به هر حال شهرداری تهران هم به عنوان مجموعه ای پیشرو و تکنیکال که سالهاست در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های روز در جریان خدمت رسانی به شهروندان قرار دارد لازم است با تکیه بر دانش روز جهانی و توانمندی دانشمندان جوان داخلی هر چه سریع تر تغییر مسیری مطابق با فرمان رهبری داشته باشد و درهای خود را بر روی مجموعه های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز نوآوری و شتاب‌دهی باز کند و مشکلات و نیازهای خود را در معرض متخصصان و دانشمندان جوان قرار دهد و راه حل‌های نوین و عالمانه را جایگزین روش‌های قدیمی کنند. 

اختصاص کامل زیرساخت‌های شهرداری برای واکسیناسیون شهروندان/ کاهش بار روانی ناشی از کرونا

شهرداری چه اقداماتی را در مورد واکسیناسیون شهروندان در مقابل کرونا انجام داد؟

زمانی که مدیریت شهری جدید کار را آغاز کرد شاهد فضای سنگین و ناامیدکننده در حوزه کرونا بودیم که با روی کار آمدن دولت جدید ایرادات و کمبودها با عزم جدی دولت آقای رئیسی رفع شد و همانطور که دیدید گسترش واکسیناسیون در کشور حاصل شد به هر حال زیرساخت‌ها برای این مسأله لازم بود و شهرداری تهران همه امکانات خود را در این راستا بسیج کرد. پیش از آن فقط ۱۰ درصد ظرفیت‌ها برای و واکسیناسیون اختصاص یافته بود که به بیشترین حد خود در مدیریت شهری رسید و دسترسی مردم به واحدهای واکسیناسیون گسترش یافت این مسأله آرامش روانی شهروندان را هم به همراه داشت و تهران بالاترین سرانه تزریق واکسن در کشور را به خود اختصاص داد.

جمع آوری معتادان متجاهر از خیابان‌ها، معابر و بوستان‌ها/نگهداری بیش از ۳ هزار معتاد

موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از معضلات کلانشهر تهران است برنامه‌ها در این راستا چگونه پیش رفت و آیا برنامه جدید دیگری در دستور کار است؟

قبل از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید هر کدام از شهروندان که گشت و گذاری در شهر می‌کردند در نقاط مختلف به ویژه در برخی از مناطق شاهد حضور معتادان متجاهر در معابر، خیابان‌ها و بوستان‌ها بودند که این مسأله نه تنها برای کلانشهر تهران زیبنده نبود بلکه ناامنی شهروندان را هم به همراه داشت به هر حال شهرداری تهران با تشکیل قرارگاه اجتماعی و همکاری با دستگاه‌های مختلف بار زیادی را برای رفع این مشکل بر دوش گرفت و به طور مثال از حدود ۶۳۰۰ معتاد متجاهری که باید جمع‌آوری می‌شدند نگهداری حدود ۳ هزار مورد آنها را شهرداری بر عهده گرفت البته این اقدام هم با کار کارشناسی انجام شد و سالمندان، بانوان و افراد دارای بیماری هر کدام جداگانه محلی برای نگهداری آنها اختصاص یافت. این در حالی است که طی ۴ سال گذشته با بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید آسیب‌های اجتماعی رها شد و کسی به فکر معتادان، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار نبود. همچنین روحیه اشرافی‌گری، کاهلی و بی‌مسئولیتی سبب شد کارها در این راستا بر زمین بماند و حتی آن را به گردن دیگر سازمان‌ها بیندازند.اما امروز مدیران جهادی خودشان را مسؤول می‌دانند و حتی برای کارهای بر زمین مانده داوطلب می‌شوند.راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی شهر تهران به ریاست شهردار پایتخت در هم‌افزایی رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثربوده است.

برنامه‌ها به خوبی اجرا شده البته نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق جنوبی باید ویژه‌تر باشد و برای این مناطق امکانات در نظر گرفته شود امیدواریم با اقدامات ویژه شهرداری تهران مناطق جنوبی و کم برخوردار نیز از امکانات رفاهی و گردشگری برخوردار شوند که بهترین نمونه آن راه اندازی هر چه سریعتر مجموعه ایوان ری است.

آزادسازی حریم رودخانه فرحزاد

حریم رودخانه فرحزاد یکی از چالش‌های همیشگی تهران بوده و این موضوع با مشکلات زیادی همراه است آیا شهرداری اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده است؟

آزادسازی حریم رودخانه فرحزاد هم سالیان سال مغفول مانده و کاری برای آن انجام نشده بود که مدیریت شهری جدید آزادسازی این حریم را انجام داد تا نه تنها آسیب‌های اجتماعی حوالی این رودخانه کاهش یابد بلکه سلامت شهروندان به دلیل آسیب احتمالی ناشی از سیل هم انجام شود.

تهران تمیزتر شده است

وضعیت نگهداری از شهر و نظافت تهران اکنون چگونه است؟

نگهداری از شهر و نظافت پایتخت بهتر مدنظر قرار گرفته و می‌توان الان اعلام کرد که پایتخت تمیزتر شده و این را مردم هم اذعان می‌کنند به هر حال وقت بیشتری برای جمع‌آوری زباله و نظافت شهر اختصاص یافته و برنامه‌ها در این زمینه در مدیریت شهری جدید بیشتر شده است.

 ایجاد مراکز نوآوری در مجموعه مدیریت شهری و حمایت از استارت‌آپ‌ها

چه موضوعاتی در برنامه‌های پیش روی شهرداری به نظر شما باید مورد توجه قرار گیرد؟

ببینید ایجاد مراکز نوآوری در مجموعه مدیریت شهری، حمایت از استارت‌آپ‌های مرتبط با موضوعات شهرداری تهران، تسهیل قوانین، امور اداری و مالی با هدف اشتغال‌زایی و مهم‌تر از همه این‌ها توسعه نگاه شهر هوشمند و تغییر نگاه به نوآوری در همه ارکان مدیریت شهری و نه صرفا مجموعه سازمان فاوا راه‌گشای مشکلات و سرعت بخش توسعه در کلان شهر تهران خواهد بود و به نظرم هر چه بیشتر باید این نکات مد نظر باشد.همچنین ضروری است همان‌طور که برای پروژه‌های شهری پیوست‌های اجتماعی و زیست محیطی و فرهنگی و... از جمله واجبات اقدام است، پیوست دانش بنیان مبتنی بر روش‌های هوشمند و شفاف نیز در دستور کار تمامی اقدامات شهرداری قرار گیرد.

نگاه ویژه شهردار تهران برای رفع مشکل مسکن شهروندان

تأمین مسکن از دغدغه اصلی بسیاری از شهروندان است برنامه‌ها در این راستا چگونه پیش رفته است؟

به هر حال سیاست دولت جدید تأمین مسکن ارزان برای اقشار کم درآمد است در دوره گذشته دولت و مدیریت شهری شاهد افزایش بی‌رویه و غیر منتظره مسکن در تهران و کلانشهرهای مختلف بوده‌ایم و مسکن‌دار شدن تبدیل به یک آرزو و رویا شده است خوشبختانه اکنون نهضت مسکن‌سازی به راه افتاده و علیرضا زاکانی شهردار تهران هم ویژه به این مسأله نگاه دارد. تفاهم‌نامه‌های خوبی هم با دستگاه‌هایی مانند بنیاد مسکن منعقد شده و در مبحث نوسازی بافت فرسوده هم اقدامات خوبی در دستور کار است و کلید خورده تا بتوانیم بافت غیر پایدار را به بافت پایدار در تهران تبدیل کنیم. به گفته زاکانی؛ شهرداری به دنبال این است تا تسهیلاتی برای ساخت مسکن ایجاد کند، این اقدام شامل تراکم نمی‌شود. این طرح شهرداری در بافت فرسوده است تا از طریق کمیسیون ماده پنج و شورای شهرسازی، ما به ازای تجمیع املاک، مجوز طبقه تشویقی ارائه شود تا برای شهروندان ساخت و ساز به صرفه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 19793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =