لزوم تشکیل کمیسیون کلانشهرها در شورای عالی استان‌ها

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این نکته که مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران، نمی‌تواند در حوزه مجلس و قانون‌گذاری ورود کند، پیشنهاد کرد تا کمیسیون کلانشهرها در شورای عالی استان‌ها شکل گیرد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، دبیرکل و معاونان مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها و احمد صادقی رئیس دبیرخانه شورای عالی استان ها دیدار کردند.

صادقی در این جلسه با بیان اینکه این مجمع یک سازمان مردم‌نهاد محسوب می‌شود، گفت: مجمع شهرداران کلانشهرها، توانمندی خوبی دارد و سابقه فعالیت‌ها نشان می‌دهد این نهاد، توانمند است.

وی افزود: با این وجود باید به دنبال این باشیم که چطور می‌توانیم اهدافی که موجب شکل‌گیری این نهاد شده را عملی کنیم.

صادقی اظهار کرد: شهرداری‌ها و کلانشهرها هرکدام مسائل و مشکلات به خصوص خود را دارند و افزون بر آن بخشی از مشکلات هم بین شهرداری‌ها مشترک است، بنابراین مجمع شهرداران کلانشهرها می‌تواند به عنوان یک حلقه اتصال، مسائل و مشکلات مشترک بین شهرداری‌ها را حل کند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: پیش‌تر اینگونه بود که ما برای حل مشکلات از طریق کمیسیون کلان‌شهرهای دولت و وزارت کشور اقدام می‌کردیم و مصوبه به کل کشور ابلاغ می‌شد. این کار از طریق کمیسیون کلانشهرهای دولت انجام می‌شد و متأسفانه اکنون منحل شده است. زمانی که این کمیسیون نباشد مجمع شهرداران کلانشهرها نمی‌تواند مشکلات را پیگیری کند از این رو فعالیت‌های این مجمع بدون حضور کمیسیون کلانشهرها در حل یک کار تحقیقاتی و علمی می‌شود که دارای ارزش است اما کافی نیست.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: من فکر می‌کنم حتی اگر کمیسیون کلانشهرهای دولت هم بار دیگر تشکیل شود، مجمع شهرداران کلانشهرها هنوز نقص دارد و آن این است که نمی‌تواند در حوزه قانون گذاری و مجلس وارد شود و بنابراین شورای عالی استان‌ها می‌تواند این جای خالی را پر کند و به عنوان حلقه اتصال مجلس و مجمع شهرداران عمل کند.

وی افزود: از این رو پیشنهاد بنده این است که در شورای عالی استان‌ها نیز کمیسیون کلانشهرها شکل بگیرد و اگر مجمع شهرداران کلانشهرها پیشنهادی برای تصویب یا اصلاح قانون دارند از طریق شورای عالی استان‌ها اقدام کنند.

صادقی بیان داشت: به این ترتیب ما می‌توانیم یک مثلث مجمع شهرداران کلانشهرها، کمیسیون کلانشهرهای شورای عالی استان‌ها و کمیسیون کلانشهرهای دولت داشته باشیم و اگر این اتفاق بیفتد گام مثبتی برای حل مشکلات شوراها و شهرداری‌های سراسر کشور است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: در این صورت ورودی طرح‌ها به کمیسیون‌های شورای عالی استان‌ها نیز افزایش می‌یابد، چراکه شهرداری‌ها از بدنه کارشناسی خوبی برخوردار هستند و می‌توانند از طریق مجمع مسائل مشترک را در قالب طرح به شورای عالی استان‌ها ارسال کنند.

در ادامه نشست پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها با اشاره به اهمیت هم‌افزایی در کارها گفت: موضوعات همکاری باید دسته‌بندی شده و سهم تاثیر آنها مشخص شود تا بتوانیم کار را پیش ببریم و نتیجه این همکاری به جامعه شورایی برمی‌گردد.

وی افزود: تلقی من این است که مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در حال تبدیل شدن به حلقه اتصال مجموعه جامعه شهرداران کشور است.

سروری با بیان اینکه حرکت در راستای انسجام بخشی، هم‌افزایی و استفاده حداکثری از حداقل ظرفیت‌ها می‌تواند زمینه همکاری و تعامل ما باشد، تصریح کرد: ما آمادگی داریم در موضوعات مشترک همکاری کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به اعضای مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: بنابراین این نشست مشترک باید ما را به سمت امضای یک تفاهمنامه همکاری سوق دهد و در نهایت بتوانیم با تقسیم کار و مشخص کردن وظایف به یک همکاری مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
کد خبر: 19805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =