رفع ابهامات از قانون جدید مدیریت بحران با حکم امروز وزیر کشور

شهر: انتصاب شهردار تهران به عنوان فرمانده میدان حادثه در سطح محلی، تکلیف ابهاماتی که در قانون جدید مدیریت بحران بود را روشن کرد و به این ترتیب مدیریت بحران در تهران به حالت قبلی بازگشت.

رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، با اشاره به انتصاب شهردار تهران به عنوان فرمانده میدان حادثه در سطح محلی که از سوی وزیر کشور طی حکمی صادر شد، افزود: این حکم بسیار ارزشمندی است، چرا که تکلیف ابهاماتی که در قانون جدید مدیریت بحران بود را روشن کرد.

به گفته او؛ این حکم سبب خواهد شد تا در شهر تهران به خصوص در مواقع بحران هماهنگی‌ها به طور مستمر و عمیق‌تر میان شهرداری تهران و سازمان‌های خارج از شهرداری انجام شود، البته در گذشته هم هماهنگی‌ها به همین صورت بود، درواقع مدیریت بحرانی‌هایی مانند ساختمان پلاسکو و حادثه آتش‌سوزی اخیر که ابعاد کوچکتری دارند با شهردار تهران است و اگر بحران وسعت زیاد و جنبه منطقه‌ای یا بین‌المللی پیدا کرد مدیریت با رده‌های بالا، وزیر کشور یا رئیس جمهوری است.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، اضافه کرد: در بحران‌های سطح شهر تهران، هماهنگی این موارد مثل برگزاری مانور و داشتن آمادگی لازم باید در سطح محلی قبلا انجام شده باشد، اما اگر حکم و انتصاب اخیر وزیر کشور نبود، همه این موارد بلاتکلیف بود و رو به محاق می‌رفت و ممکن بود این آمادگی‌ها و هماهنگی‌ها ضعیف‌تر شود، اما حالا انتصاب شهرداری تهران به عنوان فرمانده میدان حادثه در سطح محلی را باید به فال نیک گرفت، چرا که می‌تواند کمک زیادی در این آمادگی و مواقع بحران کند.

کرمی‌محمدی در ادامه یادآور شد: تا پیش از انتصاب شهردار تهران به فرماندهی میدان حادثه در سطح محلی، گفته می‌شد مدیریت بحران شهر تهران از شهرداری گرفته شده؛ اما با این حکم، مدیریت بحران دوباره به حالت قبلی بازگشت.

طبق قانون جدید مدیریت بحران کشور که مرداد سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان رسید، ریاست مدیریت بحران و مسئولیت شرایط بحرانی پایتخت که در قانون قبلی بر عهده شهرداری تهران بود از این نهاد سلب و به وزارت کشور واگذار شده بود. اما حالا در حکمی که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور صادر کرده، پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان فرمانده میدان حادثه در سطح محلی منصوب شده است. رحمانی فضلی در این حکم خطاب به شهردار تهران بیان کرده که؛ «شایسته است با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری استاندار محترم تهران و مشارکت موثر و هدفمند عمومی و تعامل جامعه، بسیج توانمندی‌های موجود امکانات و منابع بالقوه و تسریع در تصمیم گیری‌های بموقع و کارشناسی شده و با استفاده از توان نیروهای مجرب و کارآمد و بهره گیری از همه ظرفیت ها نسبت به برنامه ریزی، سازماندهی و ارتقاء آمادگی، فرماندهی میدانی عملیات پاسخ به بحران در صحنه یا منطقه وقوع حادثه را در شرایط اضطرار با تدابیر و اهتمام لازم اعمال نموده و به اینجانب گزارش نمایید.»

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 2023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =