تشریح اقدامات قرارگاه اجتماعی در تهران/ سرنوشت معتادان متجاهر پس از جمع آوری و نگهداری در مراکز

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در توضیح سرنوشت معتادان پس از طی دوره نگهداری در مراکز گفت: مدل‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت و مدل‌های ارائه شده توسط دستگاه‌ها و NGOها را دریافت و در ۸ کارگروه بررسی کردیم و موفق‌ترین فرایندها استحراج و در اختیار مراکز نگهداری قرار گرفت.

به گزارش شهر، محمد امین توکلی زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در تشریح اقدامات قرارگاه اجتماعی در تهران اظهار کرد: قرارگاه اجتماعی تهران مدل موفقی را پیش روی مدیران کشور می‌گذارد که به چه شکل می‌توانیم توانایی‌ها را کنار هم بگذاریم و با برندهای مختلف جمع منسجمی برای حل این مشکل بزرگ ایجاد کنیم. 

او ادامه داد: با این نگاه قرارگاهی ۱۹ جلسه هر هفته یکشنبه‌ها برگزار و شهردار تهران و مسئولان مختلف از قوه قضائیه گرفته تا ناجا و استانداری و بهزیستی کنار هم نشستند تا بتوانیم این مشکل شهر تهران را برطرف کنیم. در ۱۸ جلسه ما قریب به ۳۰۰ مصوبه داشتیم که ۸۰ درصد آن‌ها اجرا و به نتیجه رسیده است. 

توکلی زاده با اشاره به اینکه برخی از مشکلات در زمینه قوانین همچنان حل نشده باقی مانده، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات مربوط به آیین نامه و قانون‌گذاری است که حل نشده است، اما در این جمع هر موضوعی که مطرح و در دستور کار قرار گرفت را به نتیجه می‌رسانیم. 

او درباره مهمترین چالش حل نشده این جلسات گفت: بسیاری از مواردی که نمی‌توانستیم برخی را ساماندهی کنیم مربوط به افراد دارای صغر سن و کبر سن و مشکلات آیین نامه‌ای، همچنین چگونگی نگهداری از فضاهای نگهداری، آیین نامه‌های مربوط به آن و ...است. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای گروهی دستگاه‌های حاضر در این قرارگاه از مراکز نگهداری گفت: در همین زمینه بازدید جامعی از همه مراکز نگهداری برگزار کردیم و با همه اعضای عضو در قراراگاه به مراکز رفتیم و به صورت موردی از آن‌ها بازدید و نقاط ضعف و قوت این مراکز را بررسی کردیم. با کسانی که در این مراکز حضور دارند نیز صحبت کردیم و از آن‌ها دلایل علاقه و عدم علاقه‌شان نسبت به مراکز را پرسیدیم؛ همچنین مشکلات زیرساختی مراکز را بررسی کردیم و سعی کردیم آنها را برطرف کنیم. 

او درباره نقش شهرداری در قرارگاه اجتماعی گفت: شهرداری در این نقطه حامی دستگاه‌های ذی ربط است. سعی کردیم که اگر در مرکزی مشکلی وجود دارد با همکاری معاونت فنی و عمرانی آن را برطرف کنیم. این موضوعات به همدیگر پیوسته هستند و باید در راستای هم اجرا شوند.ما در فرایند اجرا به این موضوع رسیدیم و لذا معاون خدمات شهری وارد شد و شروع به پلمپ مراکز غیرمجاز کرد. 

توکلی زاده ادامه داد: تعداد زیادی مرکز غیرمجاز جمع‌آوری ضایعات در این مدت تعطیل شد چرا که زنجیره خرید و فروش مواد مخدر را هدف قرار می‌داد. معضل دیگری به نام خانه‌های پلاک قرمز داشتیم؛ اگر تمام خیابان‌ها را نیز ساماندهی کنید خانه‌هایی وجود دارند که در هر اتاقک تعداد زیادی مستقر هستند و در دسترس و دید هم قرار ندارند. چگونگی شناسایی این پلاک‌های قرمز خود موضوعی بود و به همین دلیل یک کمیته سه جانبه با حضور شهرداری، قوه قضائیه و نیروی انتظامی شکل گرفت تا این پلاک‌ها را شناسایی و رصد کنند. در مورد برخی از این پلاک‌ها اختلاف بود و با تبادل نظر تفاهم شد که کدام یک به عنوان خانه پلاک قرمز معرفی شود. 

او اضافه کرد: قوه قضائیه دستور پلمپ برخی را داد و برخی را به مالک اخطار داد که خودش ساماندهی کند. این مراحل قضایی طی شد و برخی از خانه‌ها تخلیه و برخی نپذیرفتند و پلمپ شدند. اماکنی موجود بودند که مالک نداشتند اما فضای پرخطر شهری شده بود از جمله خرابه‌ها، گوشه و کنار گذرها و پل ها، که همه اینها شناسایی و دیوارکشی شد. برخی تبدیل وضعیت و به مکان‌های ورزشی و فضای سبز تبدیل شد. همه اینها با همکاری معاونت خدمات شهری و عمرانی انجام شد و تنها به دنبال این نبودیم که معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم و به مراکز انتقال دهیم بلکه در یک زنجیره به این موضوع نیز پرداختیم. 

توکلی زاده در پاسخ به اینکه بعد از این مرحله قرار است چه اقدامی برای معتادان انجام شود، اظهار کرد: رخدادی را با حضور فعالان این حوزه برگزار کردیم. چرا که مدل‌های مختلفی در این زمینه وجود داشت. برخی از مدل‌ها را ان جی اوها ترتیب داده بودند که از آن‌ها درخواست کردیم مدل‌های خود را ارائه دهند، برخی از مدل‌ها را دستگاه‌ها ارائه دادند که از آن‌ها نیز خواهش کردیم نمونه‌ها را ارائه دهند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: همچنین ارزیابی از میزان موفقیت مراکزی که در گذشته این کار را انجام داده بودند داشتیم و نتایج را به مدیران اعلام کردیم. برای این رخداد ۸ کارگروه فرایندهای مختلف را بررسی کردند؛ موفق‌ترین فرایندها را استخراج کردند و در اختیار همه مراکز نگهداری گذاشتیم و با مشارکت گذاشتن تجارب گذشته تلاش می‌کنیم که فرایندهای ما اصلاح شود.

منبع : ایلنا

انتهای پیام/

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 20465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =