۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 20644

چالش‌های بصری زندگی شهری با از بین رفتن معماری ایرانی_اسلامی

سوده نجفی-رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران
چالش‌های بصری زندگی شهری با از بین رفتن معماری ایرانی_اسلامی

هنر معماری و شهرسازی ایران سابقه‌‎ای به قدمت تاریخ و تمدن پرافتخار ایران دارد که این هنر در میان سایر کشورها از اعتبار و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همواره از آن به عنوان یکی از گنجینه‌های تمدن بشری یاد می‌شود.

دانشمند و حکیم بزرگ ایرانی، بهاءالدین محمد حسین عاملی معروف به شیخ بهایی نقش ویژه‌ای در دستیابی ایران به چنین اعتباری در حوزه هنر معماری و شهرسازی داشته است و به همین منظور سوم اردیبهشت زادروز حکیم و معمار ارزنده تاریخ ایران زمین شیخ بهایی به نام روز معمار نامگذاری شده است.

معماری یک رشته جامع العلوم و فرا رشته‌ای است و رابطه انسان با انسان، انسان با محیط و انسان با شهر را نشان می‌دهد که در سالیان گذشته معماران ایرانی با استفاده از هنر معماری سنتی آثار فاخری را از خود برجای گذاشته‌اند؛ اما در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه تهران شاهد آن هستیم که معماری ایرانی اسلامی از بین رفته و کمتر مورد استفاده قرار گرفته و از این‌رو زندگی شهری و زیبایی‎های بصری آن را با چالش همراه ساخته است.

معماری نقش ویژه‎ای در هویت بخشی، زیبایی‌سازی و ایجاد حسن آسایش و آرامش روحی و روانی دارد که انتظار می‌رود معماران استفاده از فرهنگ اصیل ایرانی_اسلامی را در کارهای خود مدنظر قرار دهند و با الهام از شرایط فرهنگی و اجتماعی شهرهای کشور، اثری زیبا و برگرفته از هویت ایرانی خلق کنند.

ضمن تشکر از تلاش‎‌های همه معماران کشور در پاسداری از هنر فاخر معماری ایران، این روز را به آنها تبریک عرض کرده و آرزوی توفیق و سربلندی روز افزون دارم.

انتهای پیام/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 20644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =