بازیافت پوشال‌های فرسوده کولرهای آبی و تبدیل به مواد اولیه تولید چوب و نئوپان

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: برای نخستین بار و به همت سازمان مدیریت پسماند، به منظور حفظ محیط‌زیست و کاهش دفن پسماندهای شهری، پوشال‌های مستعمل و قدیمی کولرهای آبی شهروندان بازیافت و به مواد اولیه تولید چوب و نئوپان تبدیل می‌شود. 

شادی مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر گفت: هر سال و همزمان با فصل گرم شدن هوا و راه‌اندازی کولرهای آبی حجم بالایی از زباله‌هایی مستعمل شده، درون سطل‌های زباله مکانیزه قرار می‌گیرد و پوشال‌های کهنه و فرسوده کولرهای آبی تبدیل به زباله می شوند، این در حالی است که یکی از مواد اولیه قابل استفاده در کارخانه تولید کود گیاهی همین پوشال‌های فرسوده کولرهای آبی هستند. 

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: از همه شهروندان می خواهیم که پوشال کولرهای آبی را در کنار مخازن زباله قرار دهند؛ امسال برای نخستین بار و به همت سازمان مدیریت پسماند، به منظور حفظ محیط‌زیست و کاهش دفن پسماندهای شهری، پوشال‌های مستعمل و قدیمی کولرهای آبی شهروندان بازیافت و به مواد اولیه تولید چوب و نئوپان تبدیل می‌شود.


وی با بیان اینکه به جز پوشال، سرشاخه‌های هرس شده درختان، ضایعات مبلمان و در و پنجره‌های بی‌استفاده در فرایندی خاص در کارخانه منطقه ۱۸ به کود گیاهی تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: این فرآیند سبب می شود تا حجم زباله‌های شهری برای دفع کاهش و هزینه‌ها پایین بیاید و از سوی دیگر این حرکت سودآوری و صرفه اقتصادی را به همراه دارد.

مالکی یادآور شد: در سایت پسماند، زباله‌های پوشال توسط دستگاه غربال جداسازی شده، سپس توسط دستگاه آسیاب به شکل چیپس چوب در می‌آید و در مخزنی جداگانه چیپس‌ها تخمیر می‌شوند. بعد از آن، هوادهی و خشک‌کنی مواد صورت می‌پذیرد و در مرحله پایانی دانه‌های یک تا سه سانتی تولید می‌شود که گرانوله گیاهی نام دارد و از آن ها در صنایع مختلف استفاده می شود.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تصریح کرد: در سطح شهر تهران تاکنون یک سایت پردازش داشتیم، هم اینک سایت منطقه ۱۹ هم به آن اضافه شده است و در تلاش هستیم که به زودی سایت آبعلی را هم راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 20677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =