ضرورت ورود بانک‌ها به حوزه مالی ساخت و واگذاری مسکن

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران به طور مستقیم متولی مدیریت تقاضا در حوزه مسکن نیست اما باید مورد توجه قرار گیرد و تهران نباید به یک بازار سوداگری مسکن تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی اقراریان در شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص قرارگاه جهادی مسکن با بیان اینکه یکی از دغدغه های شورای ششم از اولین روز موضوع مسکن به عنوان یک چالش و بحران بوده است، گفت: بر اساس فرمایشات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه باید قدر مردم را بدانیم، ما مسئولان در زمینه حقوق شهروندی وظایفی را بر عهده داریم که یکی از آنها اصل سی و یکم قانون اساسی و ساخت مسکن است.

عضو شورای شهر تهران افزود: اینکه در آمارها می گوییم بیش از ۴۰ درصد مردم مستاجر و گرفتارند و یک سوم هزینه ۸۰ درصد مردم تهران به مسکن اختصاص دارد نشان می دهد که یک عقب افتادگی جدی در این حوزه داریم.

وی در ادامه با اشاره به خدمت گذاری به محرومین با تأکید بر فرمایشات امام(ره)، خاطرنشان کرد: بقای نظام منوط به خدمت به محرومین است. وقتی از بافت فرسوده و منطقه ۱۶،۱۷،۱۸ و ۱۹ سخن می گوییم نظر ما معطوف به محرومان است. حتما مورد سوال قرار خواهیم گرفت که نسبت به این تکلیف چه اقدامی انجام داده ایم.

اقراریان با بیان اینکه چندین جلسه در خصوص مسکن با شهرداری داشته ام، یادآور شد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه در همکاری های بین بخشی مدیریت تقاضاست. شهرداری تهران به طور مستقیم متولی مدیریت تقاضا نیست اما باید مورد توجه قرار بگیرد. تهران نباید به یک بازار سوداگری مسکن تبدیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: یک تقاضای واقعی در تهران وجود دارد و دیگر تقاضا نیز کاذب است که افرادی از دیگر شهرها مسکنی را در تهران می خرند و اجاره می دهند که سوداگری در مسکن است. در این زمینه ابزار کنترلی مهم است. در خصوص واحدهای خالی می توان با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که در شهرداری تهران وجود دارد می توانیم با همکاری دستگاه ها بستر تحقق قوانین را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه در تفاهم نامه ها بخشی از این تعاملات لحاظ شده است، یادآور شد: مدیریت اسکان یکی از مسئله های مهم کشور است. تهران ۹ میلیون ساکن و ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد. یک ششم جمعیت کشور در تهران زندگی می کنند. موضوع حریم شهر تهران و انتقال ظرفیت هایی از جمله کارخانه های متروکه به خارج از تهران و توجه به ظرفیت جمعیتی تهران که به اشباع رسیده، نیاز به همکاری بین بخشی دارد.

اقراریان ادامه داد: فلسفه وجودی حضور شهردار تهران در هیئت دولت این است که هماهنگی ها بین دستگاه های اجرایی صورت بگیرد تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر پیوند تربیت اسلامی با ساخت مسکن، خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت فرزند یکی از دغدغه ها محیط تربیت آنها است که شاید مسئولیت اصلی آن بر عهده شهرداری نباشد. اگر قرار است کاری برای مردم انجام دهیم بر اساس رفع تکلیف نباشد و تمام ابعاد مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات مالی در ساخت و واگذاری مسکن، گفت: ما مسکنی را به یک کارگر واگذار می کنیم که ماهیانه باید ۱۰ میلیون تومان قسط بپردازد که امکان پذیر نیست. با ۶۰ میلیون تومان ودیعه مسکن کجای تهران می توان مسکن تهیه کرد؟ باید بانک ها به ویژه بانک شهر وارد عمل شوند و واحدها به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار شوند.

اقراریان گفت: باید مسکن به گونه ای در اختیار متقاضی قرار بگیرد که توان پرداخت داشته باشد. طبقه و جامعه هدف ما امکان استفاده از آن مسکن را ندارد که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که قطعا از دغدغه های شهرداری است. ما کمک می کنیم که این مشکلات برطرف شود.

وی افزود: ای کاش مستاجران نیز تشکلی داشتند که صدای آنها در این شهر باشد چراکه انبوه سازان و دیگر بخش ها تشکل دارند اما مستاجران تشکل ندارند.

انتهای پیام/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 20755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =