جرم ترمینال جدید شرق چیست که در دوره چهار ساله مدیریت اصلاح‌طلبان رها شد؟/ رفع گره ترافیکی شرق تهران با تأسیس پایانه جدید

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: پایانه جدید شرق تهران می‌تواند گره ترافیکی محدوده شرق پایتخت را برطرف کند و پیش‌بینی ایستگاه مترو در ادامه خط دو در کنار سالن اصلی ترمینال از دیگر محاسن به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی پیرهادی در شصت و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش بازدید از ترمینال شرق اظهار کرد: ترمینال شرق قدیم حدود پنج هکتار است که برخی نهادها در مالکیت آن مدعی هستند. ترمینال شرق فعلی در چهارراه تهرانپارس نه تنها موجب اختلال در رفت و آمد در خیابان های دماوند، تهرانپارس و بزرگراه شهید یاسینی شده بلکه موجب آلودگی صوتی برای شهروندان ساکن در آن منطقه شده است. در صورت تکمیل پروژه پایانه شرق امکان تعریض خیابان دماوند فراهم می شود. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات ترمینال شرق فعلی عدم تعریض خیابان دماوند است، خاطرنشان کرد: واقع شدن ترمینال در تهرانپارس موجب کندی حرکت شده و از طرفی آلودگی های صوتی را به دنبال داشته است. مشکل دیگر این است که سالن یکپارچه و استاندارد در ترمینال که مردم بتوانند خدمات منسجم را از آن دریافت کنند، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتخاب پایانه جدید شرق در منطقه سه راه آزمایش خارج از محدوده شهر و دارای دسترسی به بزرگراه شهید یاسینی، دماوند، زین الدین و لشکرک برای برنامه ریزی سفر به اقصی نقاط کشور است، یادآور شد: طراحی پایانه با بهره گیری از تکنولوژی روز و پیشرفته برای بهره مندی مسافران و به حداقل رسیدن دلالی با پیش بینی های کالبدی است.

پیرهادی ادامه داد: نزدیکی به جنگل سرخه حصار و دسترسی به هوای پاک و نقاط گردشگری یکی دیگر از محاسن پایانه جدید شرق است. پیش بینی ایستگاه مترو در ادامه خط دو در کنار سالن اصلی ترمینال از دیگر محاسن به شمار می رود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پروژه پایانه شرق با برآورد ۱۰ میلیون نفر مسافر در سال در ۳۰ هکتار زمین، یکی از بزرگترین پایانه های مسافربری بین شهری در ایران و منطقه است. مکان آن در مجاورت محدوده شهر و در محل تلاقی بزرگراه های اصلی شهر قرار دارد و محل مورد نظر، تنها گزینه منحصر به فرد در جانمایی بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: سال ۱۳۷۱ مطالعه اولیه پروژه آغاز شده و سال ۸۰ عملیات آماده سازی محوطه صورت گرفته و سال ۸۴ اتمام آن انجام شده است. در سال ۱۳۹۱ بازنگری مجدد طرح توسط سازمان پایانه ها و مشاور طرح صورت گرفته و در تیر ماه ۹۲ واگذاری طرح به سازمان عمرانی شهرداری مناطق انجام شده است.

پیرهادی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی تا پایان آبان ماه ۹۶ حدود ۹۴ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: دیوار حائل ساخته شده به طول ۶۲۰ متر، پوشش کانال سرخه حصار، پارکینگ با ظرفیت ۴۰۰ واحد در دو طراز، محوطه سازی و سالن اصلی تا آن زمان انجام شده بود. مبلغ اولیه قرارداد ۷۷ میلیارد تومان، مشاور طرح مشخص، مساحت عرصه آن در زمان مذکور ۱۳ هکتار، مساحت زیربنا ۶۰ هزار متر و اسکلت بتنی و کاربری آن خدماتی بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعتبار تخصیص یافته در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تکمیل این پایانه ۱۰۸ میلیارد تومان است، یادآور شد: اولویت اولیه آن تکمیل ابنیه، پوشش سقف، اطفای حریق و آتش نشانی، گرمایش و سرمایش، خرید پله برقی و آسانسور است. پیش بینی ها ۱۸۰ میلیارد تومان بوده و پیشنهاد می شود که اگر شاهد کاهش بودجه پس از هزینه کرد ۱۰۸ میلیاردی بودند اعتبارات اضافه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش در خصوص ترمینال جدید شرق گفت: وجود این ترمینال از دو جهت دارای اهمیت است که هم در ساماندهی آسیب های اجتماعی و هم در زمینه گردشگری کارکردهای مناسبی دارد و می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری مطرح شود.

نرگس معدنی پور با بیان اینکه قرار بود این پروژه تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری برسد، اظهار کرد: افتتاح نشدن این طرح باعث شد که هزینه های زیادی در آن انجام شود. تقاضای ما از شهرداری در دوره جدید این است که اهتمام ویژه ای در این زمینه داشته باشد و اولویت در مدیریت شهری تکمیل پروژه های نیمه تمام باشد تا دچار چنین مسائلی نشویم.

مهدی اقراریان نیز در این خصوص گفت: امروز رسانه ها وضعیت ترمینال جدید را دیدند. درخواست من این است که یک تور خبری برگزار شود تا ببینیم در طول چهار سال مدیریت اصلاح طلبان چه اتفاقی برای ترمینال جدید افتاده است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سوال من این است که جرم ترمینال جدید چیست؟ جرم ایوان ری چیست؟ این پروژه ها چه گناه بزرگی کردند که در دوره چهار ساله مدیریت اصلاح طلبان رها شدند. پاسخ این است که جرم این پروژه ها این است که آقای قالیباف که امروز نیز مورد حمله جریانات قرار گرفته، آن را اجرا کرده و سه تا پنج درصد آن باقی مانده و آقایان اصلاح طلب، این طرح و هزاران هزار خدمت را رها کردند تا نابود شود.

وی افزود: تاریخ انسان هایی را که خدمت می کنند فراموش نخواهد کرد. محمدباقر قالیباف جزئی از تاریخ بلدیه این کشور است.

اقراریان با بیان اینکه مقام معظم رهبری به دولت تأکید کردند که بحث رسانه ای را دنبال کنند که این تذکر به شور و شهرداری نیز برمی گردد، یادآور شد: ما وقتی پشت تریبون حرف نمی زنیم و در خصوص آواربرداری شهرداری تهران و دولت از وضعیت این شهر و شرایط معیشت و اقتصادی مردم سخن نمی گوییم، اصلاح طلبان طلبکار می شوند در صورتی که بانیان وضعیت موجود آنها هستند. در تمام بخش های شهرداری از رسانه ها دعوت شود تا طرح ها را ببینند.

وی تأکید کرد: من از بخش های مختلف بازدید کردم. وضعیت ایستگاه آتش نشانی سرخه حصار مناسب نیست که شهرداری پیگیری ها را انجام داده و اقدامات در حال پایان است و تقاضا داریم که اهتمام ویژه تری صورت بگیرد تا بتوان خدمات رسانی به مردم آن منطقه انجام داد.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه یادآور شد: پیشنهاد می شود که خبرنگاران از طرح هایی که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و متوقف شدند، بازدید کنند. طرح هایی که می توانستند باعث ایجاد نشاط در شهر شوند موجب افسردگی و اخلال در شهر شده اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: تقاضای من این است که شهردار تهران باید شخصا قرارگاه و یا مجموعه هایی که آماده بهره برداری هستند و رها شده اند، راه اندازی کند.

امانی افزود: تقاضای ما این است که مدیران عالی شهر برای این طرح وقت بگذارند که امسال به نتیجه برسد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه با بیان اینکه در مجموعه های فرهنگی شهر تهران، مجموعه باغ صبا در زمان آقای قالیباف به بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود، اظهار کرد: این مجموعه توسط دوستان رها شد و به شرایطی از لحاظ تخریب رسید که باید میزان زیادی در آن هزینه شود.

نادعلی ادامه داد: این مجموعه می توانست یکی از مجموعه های بی نظیر در خاورمیانه باشد و فعالیت های فرهنگی و هنری زیادی در آن انجام شود.

وی با بیان اینکه سعی کردیم در حرف هایی که کام مردم را تلخ می کنند و غرغرهای سیاسی وارد نشویم، یادآور شد: با توجه به آنچه در برخی مصاحبه ها و توییت ها مبنی بر طلبکاری ها مشاهده کردیم باید مواردی را مطرح می کردیم که روشنگری صورت بگیرد.

نادعلی با اشاره به اقدام مناسب سازمان زیباسازی شهرداری تهران در اجرای پویش امید به خدا، خاطرنشان کرد: این پویش طراوت زیادی در سطح شهر ایجاد کرد که جای تقدیر دارد. سازمان بهشت زهرا (س) نیز در ماه مبارک رمضان در سطح گلزار شهدا در ۲۴ ساعت خدمات رسانی می کرد و اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی افزود: دو روز تمام وقت خود را در بهشت زهرا(س) صرف کردم. اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت ها و در امور فرهنگی در این مجموعه شکل گرفت و جا دارد که تقدیر ویژه از این سازمان صورت بگیرد.

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 21170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =