برنامه‌های وزارت کشور برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهری

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: وزارت کشور در راستای تحقق برنامه تأمین ۱۰‌هزار دستگاه اتوبوس جهت تقویت سامانه‌های اتوبوسرانی شهری سراسر کشور، در گام نخست قرارداد تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس را با یک خودرو ساز داخلی در اواخر سال گذشته منعقد کرد.

به گزارش شهر، مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب  فوق افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه، مرحله اول اجرایی شدن این قرارداد با تحویل ۴۰ دستگاه اتوبوس به ۱۱ شهرداری کشور به زودی عملیاتی می شود و سایر اتوبوس‌ها نیز تا پایان سال جاری تولید و به شهرداری‌های مشمول، که به طور عمده مراکز استانها هستند، تحویل خواهد شد.

 رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد:  در این طرح، ۸۰ درصد هزینه تأمین اتوبوس ها بر عهده دولت و ۲۰درصد آن برعهده شهرداری‌ها خواهد بود.

وی اضافه کرد: مقدمات انعقاد قرارداد سایر ناوگان مورد نیاز نیز در مراحل نهایی بوده که به محض اتمام فرایند آن، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.

جمالی نژاد همچنین تصریح کرد: مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه احداث چند سامانه  اتوبوس برقی در کلانشهرهای کشور مهیا شده تا از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت و به‌ویژه منابع حاصل از صرفه جویی سوخت، منجر به عملیاتی شدن آن در چند کلانشهر کشور به خصوص تهران شود.

وی افزود: پیش از این نیز در پایان سال گذشته ۱۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات وزارت کشور برای احداث سامانه اتوبوس برقی در حدفاصل میدان بهارستان-جمهوری در شهر تهران به شهرداری پایتخت پرداخت شده که عملیات مقدماتی آن در حال اجراست.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اضافه کرد: در این راستا مقدمات انعقاد قرارداد حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای کلانشهرهای آلوده کشور در دست اقدام بوده که به محض اتمام فرایند آن، مراتب اطلاع رسانی خواهد شد.

جمالی نژاد اظهار کرد: در راستای حفظ کمیت و کیفیت موجود ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور نیز، طرح بازسازی اتوبوس های فرسوده شهری کشور در دستور کار قرار گرفته که از ابتدای دولت تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازی بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در بیش از ۱۰۰ شهر کشور به شهرداری‌های مشمول توسط وزارت کشور پرداخت شده است.

وی یادآور شد: این امر با رویکرد حمایت از بهره برداران بخش خصوصی و به منظور بازسازی اساسی ناوگان در دستور کار قرار گرفته است.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در سال جاری خبر داد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جمالی نژاد اضافه کرد: در هماهنگی با وزارت نفت قرار است از یارانه‌های ماده ۱۲ قانون "رفع موانع تولید رقابت پذیر در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی" استفاده شود.

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 21191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =