در جریان بررسی طرح اعطای مهلت زمان پرداخت فرم‌های عوارض ساختمانی صادره ۱۴۰۰ چه گذشت؟

بررسی طرح اعطای مهلت زمان پرداخت فرم‌های اعلام عوارض ساختمانی صادره در اسفندماه سال ۱۴۰۰ در صحن شورا صورت گرفت و مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در جلسه آینده شورای اسلامی شهر مورد بررسی جدی قرار گرفته و گزارش دقیق از سوی شهرداری در خصوص تعداد پرونده‌ها و وضعیت آنها ارائه شود.

به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در بخش دوم بررسی طرح اعطای مهلت زمان پرداخت فرم‌های اعلام عوارض ساختمانی صادره در اسفندماه سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بخشنامه ها باید پیوست عدالت داشته باشد، هر لایحه ای که تنظیم می شود هر بخشنامه ای که صادر می شود باید این پیوست را داشته باشد و حق اقشار مظلوم ضایع نشود، نسبت به کسانی که در اسفندماه فیش دریافت کرده و مبالغ را پرداخت کردند تبعیض ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق فیش های ۱۷ میلیارد تومانی داریم و در دیگر منطقه که پیرمردی آمده برای ملک کوچک خود عوارض پرداخت کند یک میزان تخفیف دریافت می کنند، اظهار کرد: این طرح کاهش درآمد شهرداری را به دنبال خواهد داشت. ما مسئول حفظ درآمدهای شهرداری هستیم.

امانی تأکید کرد: باید پاسخ داده شود چه تعداد فیش پرداخت شده و به کدام مناطق اختصاص دارد. چه تعداد در دست سرمایه گذاران بزرگ و چه تعداد در دست افرادی است که می خواهند ملک خود را نوسازی کنند.

وی با بیان اینکه دلیل بازه زمانی ذکر شده مشخص نیست، خاطرنشان کرد: ما اگر این طرح را اجرا کنیم، به دست خودمان هم خلاف بیانات مقام معظم رهبری اقدام کرده ایم هم درآمد شهرداری را کاهش داده ایم و هم تبعیض بزرگی را قائل کرده ایم.

امانی افزود: بر اساس ماده ۶۶ نمی توانیم بگوییم کسانی که اسفندماه فیش دریافت می کنند، مهلت پرداخت دو ماهه دارند. کسانی که در اسفند فیش دریافت کردند از ۲۵ درصد تخفیف استفاده کرده اند و این موضوع باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مناطق کمتر برخوردار از این تخفیف برخوردار شوند، اظهار کرد: باید این اقدام انجام شود تا یک عدالت نسبی را شاهد باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه ما نماینده مردم و مطالبات آنها هستیم، اظهار کرد: کار پیچیده ای است و باید بخش های مختلف ورود کنند. من با این موضوع که شاهد کاهش درآمد خواهیم بود مخالفم. 

سید احمد علوی با بیان اینکه آقای زاکانی از اولین روزی که وارد کار شدند پیگیر این موضوع هستند، گفت: تعدادی از شهرداران مناطق پیگیر این موضوع هستند که کار مردم که رونق ساخت و ساز است، به نتیجه برسد. اگر ساخت و ساز انجام نشود که رونقی را شاهد نخواهیم بود. نگاه ما به این موضوع منفی نباشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مودیانی که در اسفندماه فیش پرداخت کردند جواز ساخت و ساز خود را نیز دریافت کرده اند، اظهار کرد: هیچ اجحافی در حق این افراد صورت نگرفته است. در خصوص کسانی که فیش اسفندماه داشته و فروردین ماه پرداخت کرده اند باید فیش عودت داده شود.

مهدی بابایی افزود: ۴۰ روز مهلت جهت پرداخت به مودیان داده می شود. نکته ای که وجود دارد این است که می خواهیم کمک کنیم مسئله مودیانی که از ۱۵ تا ۲۹ اسفندماه با مشکل مواجه شدند، برطرف شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با ارائه پیشنهاد خود در خصوص این طرح گفت: پرداخت نقدی و یکجا باید در فیش ها لحاظ شود. احتساب عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در این فیش ها مورد توجه قرار بگیرد.

محمد آخوندی افزود: هماهنگی با فرمانداری تهران صورت بگیرد که به سرعت تصویب شود و تا ۱۸ خردادماه فرصت داده شود که مودیان فیش های خود را پرداخت کنند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: ۱۰ روز کاری پس از تایید فرمانداری قرار دهیم و بلافاصله شهرداری طرح را ابلاغ کند و این فرصت ۱۰ روزه را در نظر بگیرد. واریزی بالای سه میلیارد تومان نقدی و یکجا بوده و مشمول تقسیط و تخفیف نشوند.

وی افزود: شهرداری را مکلف کنیم که با تماس و پیامک در خصوص زمان پرداخت عوارض اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: نباید تخفیف برای این افراد که اسفندماه فیش دریافت کرده و مبالغ را پرداخت کرده اند لحاظ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: منطقه یک نسبت به منطقه ۲۱ بیش از ۵۰۰ برابر است و بر اساس این طرح مناطق یک تا پنج منتفع خواهند شد و مناطق پایین تر از این طرح برخوردار خواهند شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تأکید شود که این اتفاق فقط یک بار می افتد، اظهار کرد: باید مودیان بدانند که اگر فیش خود را تا پایان اسفندماه پرداخت نکنند باید فیش سال جدید را پرداخت کنند.

پرویز سروری افزود: تصمیمات در آینده می تواند تزلزل ایجاد کند و شاید این شائبه ایجاد شود که می توانند مصوبه را تغییر دهند و باید این موارد را در نظر بگیرند.

گفتنی است مقرر شد پیشنهادات مطرح شده در جلسه آینده شورای اسلامی شهر مورد بررسی جدی قرار گرفته و گزارش دقیق از سوی شهرداری در خصوص تعداد پرونده ها و وضعیت آنها ارائه شود.

انتهای پیام/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 21295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =