از راه‌اندازی شورای راهبردی دبیرخانه سالمندان تا ایجاد مرکز فرآهنگ

مدیرکل سلامت شهرداری تهران از راه‌اندازی شورای راهبردی دبیرخانه سالمندان شهر تهران خبر داد.

حمید صاحب در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به راه اندازی شورای راهبردی دبیرخانه سالمندان شهر تهران گفت: سالمندان یکی از گروه های خاص جامعه محسوب می شوند و با توجه به اینکه جمعیت سالمندی در شهر تهران رو به افزایش است، توجه به موضوع و چالش های سالمندی در برنامه ریزی شهری بر اساس مصوبه شهر دوستدار سالمند ابلاغی سال ۱۳۹۱ و دستورالعمل چگونگی ارائه خدمات و تسهیلات به سالمندان ابلاغی ۱۴۰۰ حائز اهمیت است.

وی افزود: اداره کل سلامت شهر تهران از سال ۱۳۹۴ به عنوان دبیرخانه شهر دوستدار سالمند انتخاب شد، به همین منظور برنامه هایی از سوی اداره کل سلامت برای اجرای مصوبه مذکور جهت حفظ و ارتقا سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان، توانمندسازی آنان، توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی با رویکردهای جدید شهردار تهران مبنی بر فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت برای سالمندان محترم تهرانی با در نظر گرفتن تبعیض مثبت نسبت به محلات کمتر برخوردار و نیازمند مداخله برنامه ریزی شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به برنامه های مدیریت شهری در حوزه سالمندان ادامه داد: اولین گام در این زمینه تشکیل و راه اندازی شورای راهبردی دبیرخانه سالمندان شهر تهران بود. همچنین تلاش شد تا برای توسعه کنشگری فعال سالمندان و توانمندسازی آنان به صورتی که بدانند، بخواهند و بتوانند نیز گام هایی برداشته شود.

صاحب با اشاره به توسعه کانون سالمندان شهر تهران و ارائه بسته های تشویقی و حمایتی ویژه سالمندان به عنوان یکی دیگر از برنامه های شهرداری پایتخت بیان کرد: برگزاری انتخابات کانون و انتخاب کنشگران فعال و دغدغه مند این حوزه، شناسایی سالمندان تنها و دچار انزوا در سطح کلیه محلات شهر تهران از طریق خانه های سلامت و کانون و همچنین راه اندازی مرکز فرآهنگ(سرای سالمندی) مرکز روزانه ارتقا سلامت و افزایش نشاط سالمندان از دیگر اقداماتی بود که در این دوره مدیریت شهری انجام شده است.

وی با اشاره به شناسایی سالمندان نیازمند و کم برخوردار توسط اعضای کانون سالمندان محله به عنوان یکی دیگر از برنامه های شهرداری تهران بیان کرد: افزایش مشارکت سالمندان در فعالیت های اجتماعی، ورزشی و ... با انجام ویژه برنامه های بازی نشاط سالمندی، برگزاری تورهای گردشگری-تفریحی سلامت، پیاده روی سالمندان و جشن خاطره بازی سالمندان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران؛ پیگیری و نظارت بر دسترسی به خدمات اولیه سلامت به ویژه در محلات کم برخوردار نیز از دیگر برنامه های تبدیل تهران به شهر دوستدار سالمند است.

انتهای پیام/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 21452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =