انتخاب شرکت مشاور برای بازسازی و مرمت خانه فروغ

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از بررسی رزومه شرکت های مشاور برای انتخاب تیم مشاوره ای با هدف انجام مطالعات کاربردی درخصوص مرمت و بازسازی خانه فروغ فرخزاد خبر داد.

محمد مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر با اشاره به آغاز مراحل انتخاب مشاور برای انجام مطالعات در خصوص مرمت و بازسازی خانه تاریخی فروغ فرخزاد گفت: به رغم اینکه متولی اصلی حفاظت از خانه های تاریخی میراث فرهنگی است اما این مساله باعث نشده تا شهرداری تهران بی تفاوت نسبت به این عناصر هویت بخش و آثار تاریخی ماندگار عبور کند.

وی با بیان اینکه  وظیفه جدی ماست که نسبت به  حفاظت و حراست از این مجموعه های  فرهنگی و بناهای هویت بخش اقدام کنیم، افزود: یکی از رسالت های جدی شرکت توسعه در طول دوره فعالیت خود بحث مرمت و بازسازی خانه های تاریخی و فرهنگی بوده است. به عنوان مثال  می توان به مرمت و بازسازی خانه سیمین و جلال، خانه اخوان ثالث،   خانه استاد معین، خانه شهید مطهری، خانه شهید بهشتی، خانه استاد شریعتی، خانه عزت الله انتظامی و  همچنین باغ موزه های هنر، باغ موزه  دفاع مقدس و باغ موزه قصر و... اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری همواره یکی از دغدغه های جدی شهردار پایتخت، بحث هویت شهری و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی شهر تهران است. در واقع نگاه شهردار یک رویکرد جامع را در شهر ایجاد کرده است تا بر مبنای آن هر کدام از نهادهای متولی بتوانند وظایف خود را به نحوی شایسته  ایفا کنند.

وی  با اشاره به اینکه در انتهای سال ۱۴۰۰ سعی شد در ارتباط با خانه هایی که  در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته اما تا کنون اقدامی جهت مرمت و بازسازی آنها انجام نشده، مطالعه و بررسی های لازم صورت گیرد؛ بیان کرد: در این راستا خانه مرحومه فروغ فرخزاد و عمارت وثوق الدوله یا سلیمانیه در دستور کار قرار گرفت.

مویدی در رابطه با وضعیت خانه فروغ فرخزاد یادآور شد:  خانه فروغ فرخزاد در سال ۱۳۹۱  به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در مهرماه ۱۴۰۰ مورد تملک شهرداری تهران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با توجه به نگاه شهردار تلاش شده تا وضعیت این خانه به دقت مورد بررسی قرار گیرد، تاکید کرد:  بر این اساس تفاهمنامه ای با شهرداری منطقه ۱۱ منعقد  و فروردین ماه امسال نیز کار انتقال این خانه به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به طور کامل انجام شد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اعلام اینکه مقرر شده است  با فوریت موضوع مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در دستور کار قرار گیرد، گفت: برای انجام این کار در ابتدا لازم است تا  از یک مشاور واجد صلاحیت استفاده شود تا  بتواند نسبت به کارشناسی ملک اقدام کند.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تلاش می‌شود تا مرمت و بازسازی در جهت حفظ همان وضع موجود باشد، افزود: در واقع در نظر داریم تا با کمترین مداخله و دخل و تصرف در ملک، بتوانیم آن را بازسازی و به بهره برداری برسانیم.

مویدی ادامه داد: الان در مرحله بررسی رزومه شرکت های مشاور هستیم تا بعد از انتخاب شرکت مشاور زمینه کار کارشناسی به وجود آید.   همچنین بلافاصله بر اساس نظر کارشناسی که در اختیار شرکت توسعه قرار می گیرد، اقدام به انتخاب پیمانکار واجد شرایط می کنیم.

به گفته وی؛ شرکت مشاور نیز در طول انجام مرمت بر عملکرد شرکت پیمانکار نظارت می کند تا  حداکثر اصول حفاظتی و میراثی رعایت شود.

انتهای پیام/

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 21467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =