بسته‌های تشویقی نوسازی فضاهای شهری طراحی می‌شود

کارگاه بازآفرینی محور شهید دعوتی با همکاری دانشگاه سوره و شهرداری منطقه ۱۰ تهران در موزه آثار طبیعی و حیات‌وحش هفت‌چنار برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۰، رضا شرفی شهردار منطقه گفت: شهر و کالبد شهر نقش مؤثری و تأثیرگذاری در پرورش و تربیت انسان‌ها دارد و فضاهای شهری بستر تعاملات اجتماعی و ایجاد و شکل‌گیری حیات مدنی مطلوب و مناسب هستند. این کالبد انسان‌ساز اگر قرار باشد، شهری زیبا از نظر بصری و شهری با توازن و پاسخگو به نیازهای شهروندان را عینیت بخشد، باید به معماری و تفکر معمار توجه و عنایت ویژه‌ای داشته باشد. 

وی با بیان اینکه منطقه ۱۰، هشت کیلومترمربع وسعت داشته و حدود ۴۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند که تراکم جمعیتی آن چهار برابر حد استاندارد و دو برابر میانگین تراکم در شهر تهران است، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد پهنه این منطقه سکونتگاه‌ها هستند و ۲۴ درصد آن را معابر تشکیل می‌دهند. سرانه فضای سبز آن ۲.۷ درصد و سایر سرانه‌های خدماتی زیر یک درصد است. تنها نقطه‌ای که دارای طرح گردشگری است، محور دعوتی است و کارگاه برگزارشده نیز معطوف به این موقعیت برگزار شده است.

شهردار منطقه ۱۰ با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بافت منطقه ۱۰ فرسوده است، تصریح کرد: نوسازی رخ‌داده در منطقه محسوس نیست و به‌صورت نوسازی یک محله و یکپارچه اتفاق نیفتاده است. در واقع، در سال‌های گذشته شاهد نوسازی منطقه به‌صورت پلاک به پلاک بوده‌ایم و نه یک نوسازی برنامه محور ، و به‌تبع آن جداره‌های شهری همچنان فرسوده باقی‌مانده است.

شرفی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله شهرداری منطقه ۱۰ ساماندهی و ارتقای کیفیت در موضوع شهرسازی و معماری است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برای نوسازی منطقه برنامه‌ای درگذشته وجود نداشته و تنها به تخصیص بودجه اکتفا می‌شده است. به همین خاطر نیازمند بازنگری در حوزه نوسازی و تدوین یک برنامه در این رابطه هستیم و لازم است با نگاهی فراتر از ضوابط موجود و طرح تفصیلی، برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ایجاد کیفیت کالبدی و عملکردی اقدام کرد.

وی با اشاره به تأکید شهردار تهران بر موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده ابراز داشت: شهردار تهران از ابتدای مسئولیت تاکنون بر موضوع تحول در شهر و ارتقا و افزایش سطح کیفی خدمات در تمام حوزه ها و شئون تأکید کرده‌اند و به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده نگاه ویژه‌ای داشته‌اند که می‌تواند زمینه خوبی را در رابطه با تحول در بازآفرینی محیط و فضاهای شهری ایجاد کند.

به گفته شهردار منطقه، تلاش ما آن است که جداره‌های فرسوده شهری را بر اساس بضاعت و محدودیت‌های بودجه‌ای با بهترین کیفیت و طرح‌ها، ساماندهی و نوسازی کنیم. این کار از طریق دیوارنگاری، تهیه و تدوین طرح ها و برنامه ها انجام‌شده است.

شرفی ادامه داد: چندین بسته تشویقی را برای نوسازی بافت منطقه به‌ویژه برای محورهای قزوین و رنجبر طراحی کرده و برای تائید، به سازمان نوسازی ارائه کرده‌ایم که می‌تواند زمینه‌ساز دگرگونی و تحول در موضوع ساماندهی و نوسازی بافت ها و جداره‌های فرسوده شهری منطقه شود.

وی با تأکید بر اینکه ما از تمام ظرفیت‌هایمان در درون منطقه استفاده کرده‌ ایم، بیان کرد: منطقه ۱۰ نیازمند کمک همه‌جانبه مسئولان و دانشگاهیان است. حضور دانشگاهیان، دانشجویان و استفاده از اندیشه‌های جوان و تخصصی می‌تواند منشأ برکات خوبی باشد. کارگاه امروز، آغاز یک همکاری است و ان‌شاءالله مستمر و ادامه‌دار خواهد بود.

«نجمه دشتکی» سرپرست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره با تشکر از مدیریت شهری برای برگزاری این کارگاه یادآور شد: ما همکاری خوبی را با شهرداری منطقه ۱۰ آغاز کرده‌ایم و در این راستا، بسیاری از دانشجویان عناوین پایان‌نامه‌های خود را بر اساس پروژه‌ها و نیازهای شهری منطقه ۱۰ انتخاب کرده‌اند.

وی بابیان اینکه بازدید از محور دعوتی و کارگاه اسکیس بر اساس نیاز شهرداری برگزارشده است، عنوان کرد: امیدوارم همکاری میان شهرداری منطقه ۱۰ و دانشگاه‌ سوره ادامه‌دار بوده و گسترش یابد و بتوانیم در جهت علمی کردن مدیریت شهری و کمک به شهر گام برداریم.

در این کارگاه، ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه سوره اقدام به ارائه طرح‌های خود به ‌صورت اسکیس در قالب شیت A۳ در راستای بازآفرینی بافت تاریخی، ارتقای کیفیت محیطی و ساماندهی کالبدی و عملکردی  محور مذکور کردند و در پایان، طراحی‌های خود را برای داوری به هیات کارشناسی متشکل از اساتید دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه و شهرداری تهران ارائه کردند.

انتهای پیام

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 21512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =