۲۰درصد ازتولید ناخالص ملی به دلیل حوادث از بین می‌رود/تهیه دستورالعمل ایمنی جدید ویژه مترو

ششمین همایش ایمنی در حمل‌ونقل ریلی کشور با موضوع تحلیل و بررسی حادثه برخورد قطار در ایستگاه چیتگر، باهدف پیشگیری از تکرار این‌گونه حوادث برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، این همایش امروز (یکشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه) با همکاری دانشگاه علم و صنعت با حضور معاونان و مدیران شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و اساتید دانشگاه در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.
علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این همایش با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی از گذشته کمیسیون سوانح داشته و این صنعت از زمانی که شکل‌گرفته تا کنون به‌موازات گسترش فعالیت ها مدیریت ریسک سوانح را هم مورد توجه قرار داده و همین امر قابل‌تقدیر و احترام است، گفت: در حادثه مترو در دی ماه سال گذشته، اگرچه از همان ابتدا ما در گیرش بودیم اما بار اصلی بر دوش شرکت بهره‌برداری مترو بود و جا دارد از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و مدیر HSE این شرکت و تمام دوستانی که در این قضیه تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم.
وی از برگزاری جلساتی تحت عنوان کمیته فضاهای زیرسطحی خبر داد و افزود: در این جلسات کارشناسی، یک دستورالعمل مهم با بیش از صد بند و ماده تدوین شده است که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.
وی تصریح کرد: این دستورالعمل به‌منظور پیشگیری از انواع حوادث در مترو از جمله سیل، حریق و هزاران حادثه دیگر نوشته شده است.
نصیری گفت: در هرکجا که می‌خواهیم کار مدیریت حادثه یا بحران انجام دهیم نباید چند ساختار ایمنی داشته باشیم بلکه باید یک ساختار ایمنی منسجم برای مدیریت ریسک وجود داشته باشد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت یک شرایط عادی دارد و یک شرایط اضطراری گفت: برای شرایط اضطراری نباید در لحظه به شرایط فکر کنیم و باید پیش از وقوع حادثه این موضوعات بررسی شود و در هر سازمانی باید یک واحد با مدیریت قوی زیر نظر رئیس دستگاه به امر مدیریت ریسک بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به لحاظ اقتصادی ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی را حوادث از بین می‌برد. این در حالی است که برای جان انسان‌ها قیمتی نمی‌توانیم بگذاریم. این اعداد و ارقام نشان از اهمیت این واحدها دارد که باید در آن افرادی قوی تمام ساعات روز و سال خود را فقط به موضوعات بحران فکر کنند و با تغییرات جناح‌ها تغییری نکنند. باید بپذیریم مدیریت بحران یک دانش است اگر این موضوع را به رسمیت بشناسیم در حوادث غافلگیر نخواهیم شد.
نصیری گفت: بعد از حادثه چیتگر من فعالیت‌های شرکت بهره‌برداری مترو را از دور رصد می‌کنم و این شرکت در زمینه مدیریت بحران به‌شدت فعال‌تر شده است و این جای تقدیر دارد.
وی در ادامه به نقاط قوت و قابل بهبود مدیریت این حادثه اشاره کرد و افزود: هماهنگی‌های انجام شده با اتوبوسرانی برای جلوگیری از ایجاد مشکل ترافیکی در دو استان البرز و تهران و همچنین رفع مشکل در همان روز از نقاط قوت مدیریت این حادثه بود اما بحث شفاف نبودن زنجیره فرماندهی مانند بسیاری از حوادث دیگر، وجود داشت و باید در این بخش کار کنیم.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه رسانه در این حادثه به‌خوبی عمل کرد و مدیریت آن خوب بود گفت: باید برای رسانه در هنگام بروز حوادث برنامه داشته باشیم. ما امسال برای تقویت خبرنگار بحران برنامه داریم و بر روی آن کار می‌کنیم.
در این مراسم نصراله رجایی مدیر ارشد خط ۵ شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه حادثه چیتگر یک حادثه بد و تأسف‌بار برای صنعت ریلی بود، گفت: این حادثه با همه بدی‌هایی که داشت تجربه و درس‌آموخته‌هایی را برای ما داشت که اگر استفاده شود می‌توانیم از حوادث دیگر جلوگیری کنیم.
گفتنی است؛ قابلیت اطمینان تجهیزات و عملیات راهبری، سناریوهای اقدام مطابق مراتب سطح‌بندی، جمع‌آوری سانحه و روش‌های اجرا، نقش شورای‌عالی مدیریت بحران در فرماندهی میدان و تصمیم‌سازی، قصور هماهنگی با سازمان‌های امدادی و در آخر مستندسازی و درس‌آموخته‌های سوانح از جمله محورهای مطرح شده در این همایش بود. 
همچنین امروز یک نمایشگاه جانبی با ۱۰ غرفه، در محل دانشکده مهندسی راه‌آهن و با حضور انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته، گروه مپنا، شرکت بهره‌برداری متروی تهران، انجمن مهندسی ریلی و شرکت راه‌آهن، بر پا شد.

انتهای پیام

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر: 21529

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =