مجموعه نشست‌های ادبی در خانه موزه اخوان ثالث و سیمین و جلال برگزار می‌شود

نشست اخوان ثالث و ادبیات حماسی توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با همکاری موسسه موزه‌های ایران (ایکوم) در خانه موزه مهدی اخوان ثالث برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ در این نشست که با  حضور طباطبایی مدیرعامل موسسه خانه موزه های ایران (ایکوم) و اساتیدی همچون باقر خلیلی، رضا توسلی و مزدک علی اخوان ثالث به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی برگزار شد، باقر خلیلی پژوهشگر و استاد ادبیات به تاثیر پذیری اخوان ثالث از شاهنامه فردوسی اشاره کرد.

در ابتدای این نشست رضا توسلی با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی گفت: بهترین فضا برای برگزاری یک نشست ادبی درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی خانه موزه اخوان ثالث است که هم زادگاه و هم محل آرامگاه وی با فردوسی همجواری دارد.

باقر خلیلی در ادامه با اشاره به اینکه بین شاعران ایرانی می توان گفت اخوان ثالث بیشترین تاثیر را از فردوسی گرفته است، افزود:  از برجسته ترین ویژگی های شعر اخوان می توان به لحن حماسی، زبان متمایل به کهن، بیان روایی و تلمیحات حماسی او اشاره کرد. این در حالی است که سبک شاعری اخوان مشابهت های فراوانی با سبک خراسانی به ویژه سبک حماسی شاهنامه و فردوسی دارد.

این استاد ادبیات ادامه داد: اخوان در سطوح مختلف زبانی، ادبی، فکری و روایات اساطیری و شگردهای داستان پردازی از شاهنامه تاثیر گرفته است.

وی بیان کرد: اخوان ثالث بیش از دیگران به مطالعه در آثار کهن زبان و ادب فارسی پرداخته است و نشانه های اشراف و دلبستگی وی به ادبیات کلاسیک، در تمام آثارش به چشم می خورد.

همچنین در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه ایکوم نیز گفت: تبدیل خانه اخوان ثالث به خانه موزه یکی از مهمترین اقداماتی است که شهرداری تهران با هدف حفظ بناهای تاریخی شخصیت های مهم تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی در تهران انجام داده است.

محیط طباطبایی افزود: امیدواریم در این دوره مدیریت شهری، شهرداری توجه ویژه ای به خانه های تاریخی شخصیت های برجسته فرهنگی داشته و با تبدیل آن به خانه موزه، امکان بازدید شهروندان و آشنایی بیشتر آنها نسبت به حفظ بناهای تاریخی و شخصیت های برجسته فراهم می شود.

بر اساس این گزارش مجموعه نشست های ادبی از ۲۵ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در خانه موزه اخوان ثالث و سیمین و جلال برگزار می شود.

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 21530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =