هشدار درباره افزایش وقوع طوفان‌ ریزگردها در تهران/ دستور رئیس جمهور برای مذاکره با ۳ کشور

وضعیت خطرناک هوا به دلیل گرد و غبار، پایتخت و برخی از شهرهای کشور را به تعطیلی کشاند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید وقوع طوفان‌ها بیشتر می‌شود. رئیس جمهور هم خواستار شده که طی مذاکره با کشورهای همسایه این موضوع در اسرع وقت رسیدگی شود

به گزارش شهر، طی هفته گذشته به دلیل افزایش ذرات گرد و غبار در کشور شاخص آلاینده‌های هوا به مرز ۵۰۰ رسید و وضعیت هوا درتهران و بسیاری از شهرهای کشور به حالت خطرناک رسید. این موضوع تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها را به همراه داشت. البته امروز نسبت به روزهای قبل شاخص آلاینده‌ها ریزش کرده و هرچند هوا آلوده است ولی وضعیت قرمز و خطرناک نیست.

تهران از ابتدای سال فقط ۲ روز هوای پاک داشته است

شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۱۰۴ قرار گرفته و هوای تهران برای گروه‌هایحساس جامعه آلوده است.طی ۲۴ ساعت گذشته هم شاخص کیفیت هوا میانگین بر روی عدد ۱۵۸ قرار داشت و هوای تهران آلوده بود.

همچنین تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک و ۴۳ روز هوای قابل قبول و ۱۶ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه،۳ روزناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک داشته است.

اما منشاء آلودگی هوا در فصل بهار با زمستان متفاوت است. این روزها گرد و غبار و در زمستان ذرات معلق ناشی از سوخت‌هایفسیلی دلیل بروز آلودگی هوا بوده است.

کانون ۳ طوفان گرد و غبار در کشور در سال جاری

سیدمحمدمهدی میرزائی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این زمینه گفت: در طوفان‌های ریزگردامسال به ویژه طوفان‌هایی که به محدوده شهر تهران رسیده‌اند، کانون‌های ریزگرد واقع در خارج از کشور، نقش بسیار پر رنگ‌تری ازکانون‌های داخلی داشته‌اند و به طور مشخص، سهم عمده طوفان‌های ۱۹ و ۲۰ فروردین‌ گذشته، مربوط به کانون‌های واقع در کشورهایعراق، سوریه و اردن بوده و در طوفان‌های ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری نیز کانون‌های واقع در کشورهای عراق و عربستان، نقش اصلیرا داشتند. طوفان اخیر هم از سمت کشور عراق بود.

احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌های دجله و فرات توسط کشور ترکیه

وی افزود: رطوبت خاک و پوشش گیاهی در مناطق دارای کانون‌های ریزگرد در سال‌های اخیر، روند کاهشی به خود گرفته که می‌تواند درتوالی طوفان‌های ریزگرد و شدت آنها نقش مهمی ایفا کند در واقع تغییرات مذکور که بر اثر احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه‌هایدجله و فرات در سال‌های اخیر توسط کشور ترکیه ایجاد شده است با افزایش بیابان‌زایی در کشورهای عراق و سوریه، کانون‌های متعددریزگرد را در آنها فعال کرده که تا حد زیادی مناطق غربی کشورمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

 افزایش وقوع طوفان‌های ریزگرد در کشور

میرزائی قمی با اشاره به اینکه برخی مواقع، شدت طوفان‌های ریزگرد به حدی بالاست که تا مناطق شرقی کشور و به شهر مشهد نیزمی‌رسد، گفت:با توجه به تغییرات ایجاد شده در حوضه‌های آبریز و منابع آبی منطقه در کنار آثار و پیامدهای تغییرات اقلیمی، می‌توانپیش‌بینی کرد که با ادامه روند حاضر، شاهد افزایش وقوع طوفان‌های ریزگرد در کشور و در شهرهایی مانند تهران هم باشیم.

 ترکیه، عراق و سوریه  ۳ ضلع مهار کانون‌های ریزگردها

وی گفت: فعال‌سازی دیپلماسی محیط زیست و همکاری با کشورهای دخیل در این پدیده به ویژه ترکیه، عراق و سوریه با هدف اتخاذ واجرای اقدامات لازم به منظور مهار کانون‌های ریزگرد از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

دستور مهم رئیسی درباره آلودگی هوا/مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز در جلسه اخیر دولت با اشاره به افزایش آلودگی هوا، سلامتی مردم را موضوعی حیاتیعنوان کرد و گفت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و لذا از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجهمی‌خواهم که بدون فوت وقت در مذاکره با کشورهای همسایه که منشا این آلاینده‌ها هستند، موضوع را حل و فصل کنند.

رئیس جمهور «هوای پاک» را از حقوق مردم برشمرد و با اشاره به افزایش آلودگی هوا در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل تحمل است.

۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارند

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در مورد آلودگی هوا در تهران گفت:در مجموع ۲۳ دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارندکه یکیاز این ۲۳ دستگاه شهرداری است. ما کاملا وظایف خودمان را دنبال می کنیم و حتی اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نمی‌کند نیز؛کمک می کنیم تا به وظایف قانونی خود عمل کند به این دلیل که آلودگی هوا هر چند دو کلمه درکنار هم است اما هزار و یک نکته دارد.

وی با اشاره به منابع آلایندگی هوا در شهر تهران یادآور شد: بخشی از آلاینده های هوا مربوط به گازهای گلخانه ای است، بخشی ازآن ذرات معلق درهواست که قسمتی از این ذرات و گرد و غبار منابع داخل شهری و برخی نیز منابع آلاینده استان های پیرامون یاکشورهای اطراف منشاء آن است.

زاکانی با بیان اینکه نسبت به بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران همه دستگاه ها مسئولیت دارند، یادآور شد: وظیفه داریم تا به صورتیعمل کنیم که سیستم کنترل آلودگی ما مسیری را دنبال کند که هم خودروهای ترددی تهران بتوانند کنترل شوند و هم خودروهای شهرداریمانند اتوبوس ها این آلودگی را ایجاد نکند. دراین مسیر به سمتی می رویم که خودروهای شهرداری را تبدیل به خودروها هیبریدی و برقیو گازسوز کنیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر خودروهای دیزلی را هم وارد می کنیم، خودروهای با کیفیت را وارد می کنیم و فیلترهای مختلفی را که لازم دارد راروی آنها نصب کنیم تا آلایندگی را به حداقل برسانند.

پایتخت از دست آلاینده‌ها نجات می‌یابد؟

ریشه و منشاء آلودگی هوای تابستانه و زمستانه در تهران مشخص است. در حال حاضر رئیس جمهور از رئیس سازمان حفاظت محیطزیست و وزیر خارجه خواسته که بدون فوت وقت در مذاکره با کشورهای همسایه که منشا آلاینده‌های کنونی هستند، موضوع را حل وفصل کنند و حالا باید دید سرانجام برنامه‌های در دستور کار چه خواهد شد و آیا تهران و بسیاری از شهرها، نفس راحت با رفعآلاینده‌ها خواهند کشید؟

منبع :فارس

انتهای پیام/

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 22013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =