دفاتر الکترونیک در موضوع تاییدیه ایمنی فقط بررسی اولیه را انجام می‌دهند/ تشکیل کارگروه ایمنی؛ به‌زودی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص صدور تاییدیه ایمنی در دفاتر خدمات الکترونیکی با بیان اینکه این دفاتر بررسی اولیه و محاسبات ساختمانی را انجام می‌دهند، اظهار کرد: در زمینه ایمنی ساختمان‌ها باید مجمعی تشکیل شود که این موضوع را به رییس قوه قضاییه اعلام کردیم.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در جمع خبرنگاران در خصوص صدور تاییدیه ایمنی در دفاتر خدمات الکترونیکی با بیان اینکه این دفاتر بررسی اولیه و محاسبات ساختمانی را انجام می دهند، اظهار کرد: در زمینه ایمنی ساختمان ها باید مجمعی تشکیل شود که این موضوع را به رییس قوه قضاییه اعلام کردیم. کارگروه خاصی در این زمینه تشکیل و موضوع بررسی می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص ساختمان های ناایمن شهر تهران، شهرداری، قوه قضاییه و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بایستی وارد میدان شوند، خاطرنشان کرد: نظام مهندسی نیز باید ناظر بر محاسبات فنی باشد. مهندسان باید به عنوان ناظر مستقیم بر ساخت این ساختمان ها نظارت کنند. نظام مهندسی باید ناظر مقیم داشته باشند نه اینکه ماهیانه نظارت کنند.

وی با تأکید بر اینکه ایمنی ساختمان ها باید مجری داشته باشد که مسئولیت اجرای صحیح ساختمان را بر عهده داشته باشد، یادآور شد: اینکه اصرار داریم اضافه طبقات ساخته نشود به همین دلیل است که اتفاقاتی همچون متروپل روی ندهد. وقتی اضافه ساخت انجام می شود فونداسیون تقویت نمی‌شود و واقعی نخواهد بود. با این روند، اشتباهات پشت اشتباهات رخ می دهد که البته امیدواریم عبرت بگیریم اما نمی‌گیریم. از پلاسکو جه عبرتی گرفتیم؟

چمران افزود: در کمیسیونی که تشکیل خواهد شد به گونه ای عمل می کنیم که کسب و کار مردم آسیب نبیند، البته مدتی آسیب می بیند اما به نفع آنها خواهد بود تا اینکه کل کسب و کار آنها به خطر بیفتد. تلاش می کنیم تصمیمات مشکل اقتصادی و بیکاری به وجود نیاورد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پس از بررسی دقیق باید بسیاری از این ساختمان ها بازسازی شوند، گفت: بسیاری از املاک استیجاری هستند که برای مالک ارزش مالی جهت ساخت ندارند. باید قانون کاملی وضع شود که بدانیم چگونه با این ساختمان ها رفتار شود. قوه قضاییه مسئولیت دارد اما نمی‌تواند کسب و کار عده زیادی را تعطیل کند.

چمران با اشاره به اینکه ساختمان های آسیب پذیر تهران مشکلاتی همچون پلاسکو دارند، یادآور شد: بنیاد مستضعفان شجاعت به خرج داد و مردانگی کرد و این ساختمان را ساخت و این کار باید به گونه ای در بخش های دیگر تکرار شود و سرمایه در این زمینه مشخص باشد.

وی با تأکید بر اینکه دفاتر الکترونیک برای صدور تاییدیه ایمنی باید متخصص داشته باشند، افزود: نظارت اصلی با آتش نشانی است اما دفاتر الکترونیک دفاتر فنی بوده و می‌توانند با حضور مهندسین مسائل را دنبال کنند. آتش نشانی اخطار می‌دهد و این کار درستی است و رونوشت آن به قوه قضاییه نیز ارسال می‌شود که باید به گونه ای عمل شود که قابلیت پیگیری داشته باشد و دفاتر یا سازمان نظام مهندسی باید در این زمینه پیگیری لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 22092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =