تابع قانون هستیم و هر طرحی که جایگزین طرح فعلی جماران در شورای عالی شهرسازی تصویب شود اجراء می کنیم

شهردار منطقه یک تهران در توضیح اختلاف بین شهرداری و دولت در مورد ساختمان نهاد ریاست جمهوری در جماران و طرح تفصیلی این منطقه گفت که شهرداری مجری قانون است و در صورتیکه طرح ابلاغی تغییر کند، طرح جدید را اجرا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران اعلام کرد که شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور با دستور به برخی از وزرا و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خواستار تعیین تکلیف محدودیت ارتفاعی محله جماران تا پایان تیرماه شد.

سالاری با انتقاد از دولت و ریاست جمهوری در صحن شورای شهر تهران گفت: اینکه با وجود این حجم از مشکلات و چالش‌ها در کشور و مشکلات معیشتی مردم و افزایش روزمره قیمت دلار، خودرو و کالاهای اساسی، نهاد ریاست جمهوری تصمیم می‌گیرد بعد از ورود اعضای شورای شهر به موضوع تخلفات طبقه سوم ساختمان متعلق به این نهاد، اینگونه پیگیر حل مشکل مردم محله جماران شود، گویای این است که ریاست جمهوری و نهاد توانایی حل فوری مشکلات مردم را دارند.

با این حال، چند ساعت بعد او در صفحه توئیتر خود نوشت: شنیده‌ها حاکیست که موضوع لغو محدودیت ارتفاعی محله ‌جماران در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شده است اما فعلاً به تصویب نرسید. البته اصرار ‌نهاد ریاست جمهوری برای لغو این محدودیت همچنان پابرجاست. ‌ضمنا برخلاف رویه معمول از نمایندگان شورای شهر تهران برای حضور در این جلسه دعوت به عمل نیامده بود.

سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار شهر گفت: طرح های تفصیلی شهر تهران طرح های راهبردی و ساختاری هستند و اصولا طرح های انعطاف پذیری می باشند، ماهیت اینگونه طرح ها این است که هر لحظه می توان برای شهروندان مجددا یک کاربری را در مرجع خود بررسی کرد و حتی در بعضی از پهنه ها زمانی که از لحاظ سقف جمعیتی از حدنصاب فراتر می روند یا فعالیتی در آنها به حداکثر می رسد این قابلیت وجود دارد که این پهنه و کاربری تغییر کند و این یک موضوع عجیب و غریبی نیست بلکه امری متداول و از ویژگی‌های طرح تفصیلی جدید است.

او ادامه داد: ماهیت طرح های راهبردی و ساختاری همین تغییرات و انعطاف پذیری است. تا کنون تغییراتی در طرح ساماندهی جماران انجام نشده است و مصوبه جدیدی در این رابطه نداریم البته اطلاعات آقای سالاری کامل تر است و حتما ایشان می دانند ولی تا امروز به ما به عنوان شهرداری طرحی واصل نشده است.

موسوی گفت: مرجع تغییرات، شورای عالی معماری و شهرسازی است چراکه ضوابط محله جماران قبلاً در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسیده است و این شورا به هر جمع بندی و نتیجه ای جدید برسد قطعا انجام خواهیم داد.

شهردار منطقه یک درباره مصوبه شورای عالی شهرسازی گفت: این مصوبه مجموعه حسینیه جماران و بیت مکرم حضرت امام (ره) را یک مجموعه فرهنگی فاخر و واجد ارزش تشخیص داده و حریم ارتفاعی خاصی برای آن تعریف کرده است به طوریکه جهت صدور پروانه املاکی که دقیقا در مجاورت این مجموعه ها هستند حتما باید از وزارت میراث فرهنگی استعلام داشته باشیم. یک لایه دورتر، در دو طبقه روی زمین مجاز به ساخت هستند و در یک لایه دورتر از آن مجاز به ساخت سه طبقه روی زمین می باشند. این ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی در این نقطه شهر است و البته باید به این امر هم تأکید کرد که چون در آن منطقه شیب زمین زیاد است، صدور پروانه زیر زمین بلامانع است و ممکن است بعضی از این زیر زمین ها از بیرون قابل رویت باشند چراکه بر اساس قانون ملاک تشخیص و مبنای احتساب طبقه، گذر شمالی است.

او افزود: شرایط جماران بر اساس طرح تفصیلی به این شکل است و تا موقعی که این طرح تغییر نکند، این مصوبه ملاک عمل است.

موسوی درباره ابعاد فرهنگی محله جماران گفت: به واسطه میراث فرهنگی و معنوی، این محله حائز اهمیت است و در زمان حیات مبارک حضرت امام (ره) بحث حریم امنیتی نیز در آن منطقه وجود داشت که اکنون درجه حریم امنیتی محله تغییر کرده است و نکته حائز اهمیت کنونی حریم میراث معنوی و فرهنگی است.

او گفت: درخواست هایی که از مالکین املاک واقع در جماران (برای ساخت و ساز) وجود دارد نسبت به کل منطقه کمتر است و فقط ۱۴۸ پلاک در این محدوده قرار گرفته است. 

موسوی درباره رفع خلاف از طبقه سوم ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری گفت: این مأموریت ذاتی شهرداری تهران و شهرداری منطقه یک است که از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری کند. قطعا در ساخت و سازی هم که اتفاق افتاد مطمئن هستیم نهاد ریاست جمهوری در آن نقشی نداشت و مجری و پیمانکارانی که در حال اجرای کار بودند چند قالب بتنی بسته بودند که شهرداری بر اساس وظیفه ذاتی خود عمل کرد.

شهردار منطقه یک گفت: در این مورد هم در کمترین زمان ممکن اقدام شد. طبقه مذکور یک شب قبل قالب بندی و روز بعد هم قالب بندی آن باز شد. یک مقداری از حساسیت هم به همین دلیل بود که شهرداری با سرعت اقدام کرد و مسأله ای دیگر وجود ندارد؛ اگر طرح اصلاح گردد و نقشه های آنجا را بر اساس معیارهای جدید ابلاغ کنند، اصراری بر طرح قدیم نداریم. در شهرداری ما مجری قانون هستیم و تابع طرح های ابلاغ شده و هر طرحی که ابلاغ کنند اجرا می کنیم.

۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 2225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =