جزییات برنامه مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی تهران

سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت:صدور پروانه مرمت، حذف عوارض شهری برای تغییر کاربری بناهای تاریخی و در نهایت هدایت تسهیلات بانکی نوسازی بناهای فرسوده با هدف مرمت و بازسازی این بناها از جمله رویکردهای مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی شهر تهران است.

نیما نیازمند در گفت و گو با خبرنگار شهر با بیان اینکه درتهران ۳۴۲ بنای ثبت شده و نزدیک به ۲هزار بنای واجد ارزش وجود  دارد، گفت: تا قبل از این دوره مدیریت شهری نه تنها مطابق طرح تفصیلی شهر تهران مالکان بناهای تاریخی امکان مرمت و بازسازی املاک خود را نداشتند، بلکه حتی در زمان تغییر کاربری نیز مجبور به پرداخت عوارض با رقم های بالا بودند.

وی افزود: در واقع دستور العملی در شهرداری تهران در برخورد و مواجهه با مالکان این بناهای تاریخی وجود نداشت و  تنها کاری که شهرداری در مقابل این بناها انجام می داد، دریافت عوارض بود که به دلیل تغییر کاربری فیش های عوارض بالا به مالکان و بهره برداران داده می شد.

سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران ادامه داد: بر اساس قانون تیرماه سال ۱۳۹۸ مجلس؛ بناهای تاریخی و واجد ارزش با توجه به تاییدیه سازمان میراث فرهنگی  در کمیته مشترکی که در این رابطه با شهرداری ها ایجاد می شود، می توانند با تایید نقشه مرمت و بازسازی بناها دستور نقشه های مرمت را برای تغییر کاربری ارائه دهند. همچنین بر مبنای این قانون برای این املاک، امکان ساخت تا ۵ درصد اضافه بنای موجود نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: در نظر داریم تا یکسری مشوق هایی را برای مالکان این بناها در نظر بگیریم با این رویکرد در نظر داریم تا مالکان را به جای تخریب به سوی مرمت و احیای این بناهای تاریخی سوق دهیم. این شیوه در سایر شهرهایی که دارای بیشترین بناها و بافت های تاریخی هستند مانند شهر یزد، اصفهان و... تجربه های مثبتی بوده است.

وی با بیان اینکه به رغم وسعت و تعداد بالای خانه های تاریخی در شهر تهران اما به دلیل بی توجهی به این محدوده ها به مانند سایر شهرهای تاریخی کشور رشد قابل توجهی وجود نداشته است، یادآور شد: امیدواریم با مشوق ها و تسهیلاتی که برای مالکان و بهره برداران این بناها در نظر می گیریم، بتوانیم به احیای بافت های تاریخی در شهر تهران کمک موثری کنیم.

 سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اشاره به اینکه مصوبه صدور پروانه مرمت و صفر شدن عوارض تغییر کاربری به مناطقی که دارای محله هایی در حصار ناصری و صفوی به عنوان مراکز تاریخی شهر تهران هستند؛ ابلاغ شده است، تاکید کرد: پیگیر موانعی هستیم که در این زمینه وجود دارد به عنوان مثال فیش عوارضی که برای تغییر کاربری این بناها در گذشته صادر شده است را صفر کنیم. این تسهیلات با سامانه عوارض شهرداری تهران منطبق شود و قدری زمان می برد و در حال تعامل با اداره کل تدوین شهرداری تهران هستیم تا این دستور العمل که ابلاغ شده و برای اجرا به مناطق ارسال شده است  در سیستم این اداره کل نیز وارد شود تا در اجرا با مشکلی روبه رو نشویم.

وی در توضیح ساخت ۵ درصد اضافه بنا در خانه های تاریخی و واجد ارزش گفت: ۵ درصدد اضافه بنایی که برای خانه های تاریخی در نظر گرفته شده است، میزان ساخت و ساز ناچیزی است که عمده این اضافه بنا برای ایجاد تاسیسات لازم در این بناها با هدف تغییر کاربری در نظر گرفته شده است.

نیازمند افزود: در کمیته مشترکی که با میراث فرهنگی استان تهران برگزار می شود، این اضافه بنا و شکل اجرای آن به دقت مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین یکسری مصوباتی نیز وجود دارد که در گذشته به تصویب رسیده است که شکل این اضافه بنا را مشخص می کند. حتی اگر اضافه بنای بیشتری نیاز باشد نیز شکل اجرای آن در کمیته مشترک مورد بررسی قرار می گیرد تا این بنای اضافه منطبق با بنای موجود با همان سبک معماری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مطابق با طرح تفصیلی در بسیاری از محدوده ها مالکان خانه های تاریخی اجازه ساخت نداشتند و میراث فرهنگی محدوده های تاریخی را فریز کرده بود، ادامه داد: این رویکرد بیشتر پیرامون بناهای تاریخی ثبت شده بوده است. همچنین برابر قانون تخریب بناهای تاریخی ثبت شده به عنوان تخریب اموال تاریخی محسوب می شود و یک جرم است حتی مواردی نیز بوده است که به استناد قانون ۱۳۰۹ و ۱۳۵۲ گاهی اوقات دیوان عدالت اداری مجوز تخریب می دهد و این کار رویکرد نامناسبی است که در مقابل بناهای تاریخی می توان اتخاذ کرد. این حوادث به این دلیل روی می دهد که مالکان و سرمایه گذاران بر این باورند به جای بنای تاریخی اگر یک ساختمان ۵ طبقه و یا ساختمانی با تراکم بالا ساخته شود بهتر است اما با تغییر نگرش ها و معاف از مالیات شدن و دادن کاربری راحت و آسان ضمن حفظ بنای تاریخی مالک ترغیب می شود تا بنای تاریخی را حفظ کنیم.

به اعتقاد سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران؛ این رویکرد شروع خوبی است و الگویی است که در شهرهای مطرح کشور نیز اجرا شده و نتیجه مثبتی داشته است تا مالکان را به مرمت و احیا ترغیب کرده و موجب بهره برداری های فرهنگی از این خانه ها شده است.

انتهای پیام/

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۹
کد خبر: 22515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =