ایده ایجاد پردیس فرهنگی صنایع دستی و هنرهای‌ تجسمی در دست بررسی است

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از تلاش مدیریت شهری برای توسعه فضاهای فرهنگی و گردشگری در شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، محمد مویدی در جلسه ای که با حضور پروانه حیدری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران برگزار شد، گفت: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حوزه سینما و تئاتر با احداث فضاهایی همانند سینماهای باغ کتاب، پردیس سینمایی ملت، سینما آزادی و... کمک شایان توجهی به رونق این صنعت داشته است. همچنین با مرمت خانه های تاریخی و هویت‌دار و تبدیل آنها به خانه موزه همچون خانه شهیدان بهشتی، مطهری، چمران؛ دکتر شریعتی، عزت الله انتظامی، سیمین و جلال، اخوان و ... درصدد حفظ هویت فرهنگی و تاریخی شهر تهران بوده است.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهایی که در دوره جدید مدیریت شهری دنبال می شود توجه به صنایع خلاق فرهنگی و دانش بنیان است که می توان صنایع دستی را بخشی از این حوزه دانست که به واسطه قدرت فکر و خلاقیت هنری اثر نوآورانه ای خلق می گردد. لذا به نظر می رسد همچنان خلاء جدی در ایجاد فضاهای تخصصی و حمایتی برای این حوزه وجود دارد.

مویدی در ادامه گفت: ایجاد یک پردیس فرهنگی- گردشگری با محوریت صنایع دستی و هنرهای تجسمی می‌تواند بخشی از این دغدغه را مرتفع سازد. پس از مطالعه در خصوص مکان یابی، چگونگی طراحی و بررسی روش های تامین منابع مالی می توان این ایده را عملیاتی  کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ادامه داد: اگر چه تا زمان تحقق این موضوع، ظرفیت های بالقوه دیگری نیز همچون فضاهای پیاده محور شهری مانند مجموعه پیاده راه بازار تهران، پهنه رودکی و ... وجود دارد که می توان به صورت موقت و غیر دائم برای ایجاد بازارچه های فرهنگی با موضوع صنایع دستی پیش بینی‌ کرد. لذا شرکت توسعه فضاهای فرهنگی آماده همکاری در این زمینه است.

در ادامه این نشست معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان تهران نیز گفت: ورود شهرداری به حوزه صنایع دستی به عنوان یکی از برنامه های فرهنگی و هنری در شهر تهران کار پسندیده ای است.  پروانه حیدری افزود: ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در تهران، در کنار آموزش های حرفه ای به محلی برای جمع آوری آثار صنایع دستی و یک پاتوق فرهنگی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی که ما در حوزه صنایع دستی داریم طراحی و درست کردن محصولات صنایع دستی به شکل جدید و کاربردی کردن آن است. معاون صنایع دستی استان تهران بیان کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی شیرین است و محصولی که در آن تهیه می شود حاصل قدرت ذهنی و توان فردی است. 

وی یادآور شد: اعتقاد دارم اگر به موضوع خلاقیت و دانش بنیان در صنایع دستی توجه شود، می توان بازار پر رونقی را متصور شد. از این رو با پارک علم و فناوری نیز تفاهم نامه ای امضا کردیم تا در بحث صادرات صنایع دستی آموزش‌هایی را ارائه دهیم. معاون صنایع دستی استان تهران در ادامه گفت: در حال حاضر جای بازارچه های دائمی صنایع دستی در شهر تهران خالی است.  وقتی تعدادی از افراد در جایی به تولید و فروش صنایع دستی در تهران اقدام کننداین کار جذابیت دارد.

وی افزود: در حال حاضر مراکز فروش آنلاین در تهران فعال هستند، اما برای ایجاد فضایی به عنوان محل دائمی فروش صنایع دستی با استفاده از ظرفیت شهرداری تهران در حال برنامه ریزی هستیم.

انتهای پیام/

۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 22723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =