۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 22862
تهرانگردی با اسکوتر برقی

در کنار موتور و دوچرخه‌های برقی برای ترددهای پاک شهری حال نوبت آزمایش اسکوترهاست که چند روزی است در ۲بوستان تهران دارای ایستگاه شده‌اند. کم‌کم حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ دنیا با استفاده از فناوری‌های پاک و نوین چهره جدیدی پیدا می‌کنند تا ساکنان آنها نفس راحت‌تری بکشند.

به گزارش شهر، تهران هم از این قاعده مستثنی نیست و همین حالا که اتوبوس برقی مراحل تست خود را در خط میدان جمهوری- بهارستان پشت سر می‌گذارد، وسایل نقلیه کوچک‌تری مثل دوچرخه برقی، موتور برقی و اسکوتر برقی هم خودی نشان می‌دهند. اینگونه شهروندان می‌توانند با حمایت‌هایی که شهرداری تهران انجام می‌دهد، بدون نیاز به خرید وسیله نقلیه کوچک برقی، از مسیر اشتراکی، با آن در شهر تردد داشته باشند. به همین‌خاطر در کنار دوچرخه‌ها و موتورهای اشتراکی و برقی که به‌صورت پایلوت در گوشه و کنار تهران فعال هستند، به تازگی «خانه اسکوتر تهران» نیز در بوستان پلیس واقع در منطقه ۴تهران شروع به فعالیت کرده است. علاوه بر بوستان پلیس، «خانه اسکوتر تهران» در بوستان لاله هم فعال است. محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۴ تهران درباره افتتاح خانه اسکوتر در محدوده شرقی تهران می‌گوید: «خانه اسکوتر بوستان پلیس به‌عنوان یکی از مراکز پایلوت در تهران از ساعت ۱۲ تا ۲۱ به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت myroro.ir و دانلود و نصب اپلیکیشن در سایت مورد نظر، ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت آنلاین، ثبت‌نام در لحظه انجام و پیامک صادر می‌شود. افراد می‌توانند محل قرارگیری اسکوترها را در صفحه تلفن همراه خود مشاهده و با انتخاب دستگاه، قفل اسکوتر را با کد QR باز کنند. استفاده از اسکوترهای برقی برای مسیرهای کوتاه از لحاظ اقتصادی به صرفه است و لازم است که حمایت کافی از ترویج اینگونه وسایل نقلیه جدید صورت گیرد، چرا که شهرها دیگر تاب تحمل ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا را در سبک زندگی کنونی ندارند.»


۸میلیون سفر زیر ۵کیلومتر در تهران

مهدی حسن‌زاده، مدیر استارت‌آپ «رورو» هم در رابطه با فعالیت اسکوترهای برقی به‌صورت پایلوت در بوستان‌های پلیس و لاله تهران می‌گوید: «استارت‌آپ «رورو» در راستای ترویج حمل‌ونقل پاک اشتراکی و هوشمند فعالیت می‌کند. اسکوتربرقی برای سفرهای شهری زیر ۵کیلومتر وسیله حمل‌ونقلی مناسبی محسوب می‌شود و براساس بررسی‌هایی که در شهر تهران انجام داده‌ایم روزانه حدود ۸میلیون سفر درون‌شهری تا مسافت ۵کیلومتر و کمتر انجام می‌شود که اسکوترهای برقی به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقلی پاک و ارزان می‌تواند بخشی از این سفرها را پوشش دهد و یک وسیله نقلیه توجیه‌پذیر و به‌صرفه برای چنین مسافت‌هایی است. برنامه ما فعلا فعالیت در بوستان‌های تهران با هدف ترویج و فرهنگسازی‌ است تا بعد از آن با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و همچنین فرهنگسازی‌ ترافیکی و تأیید پلیس راهور، کم‌کم اسکوترها از فضای بوستان‌ها خارج شده و در سفرهای شهری مورد استفاده قرار گیرد. البته پیش از این، در بوستان آب و آتش و باغ کتاب و دریاچه چیتگر حضور داشتیم. پلیس راهور نسبت به اسکوترهای برقی و حمل‌ونقل پاک نگاه مثبتی دارد و تنها دغدغه آنها به بحث ایمنی بر می‌گردد. برای شروع باید از محل‌هایی مانند ایستگاه‌های مترو ازجمله متروی شهید حقانی که در نزدیکی اماکنی چون باغ کتاب، بوستان آب و آتش و پل طبیعت قرار دارد شروع کنیم. کشورهای توسعه‌یافته در بحث حمل‌ونقل پاک ازجمله هلند تا همین ۳۰سال قبل شرایط خوبی نداشتند، اما به مرور با توجه و سرمایه‌گذاری به شرایط امروزی رسیده‌اند. قطعا ما نیز باید گام به گام در این مسیر قدم برداریم.»

اسکوترها در مرحله تعیین دستورالعمل

یعقوب آزاده‌دل، سرپرست معاونت توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک نیز درباره فعالیت خانه اسکوتر تهران به‌صورت پایلوت و آزمایشی در بوستان‌های پلیس و لاله به همشهری می‌گوید: «استفاده از اسکوترهای برقی اشتراکی فعلا در مرحله تعیین دستورالعمل صدور پروانه فعالیت شرکت‌های اسکوتر برقی اشتراکی است که تقریبا تکمیل شده و منتظر هستیم تا پلیس راهور نظر خودش را اعلام کند. پس از این مرحله، اسکوترهای برقی اشتراکی می‌توانند با دریافت مجوز و کسب استانداردهای لازم مانند دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر خدمات‌رسانی کنند.» آزاده‌دل درباره اینکه آیا زیرساخت‌ها برای فعالیت اسکوترهای برقی فراهم است می‌گوید: «فضای شهر برای تردد ایمن دوچرخه‌ها، اسکوترها و حتی عابران پیاده نیازمند ایمن‌سازی‌ و آرام‌سازی است. به‌ویژه در بحث موتورسیکلت‌ها که رفتارهای پرخطری دارند که این موضوع باید به مرور انجام شود. همچنین در بحث استفاده از اسکوترها و دوچرخه‌های برقی نیز با توجه به اینکه وسایل حمل‌ونقلی جدیدی محسوب می‌شوند، حتما شهروندان نیز نیاز به آموزش دارند.»

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 22862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =