پایان‌کار به شرط امنیت

در همکاری میان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و نیروی انتظامی صدور پروانه و پایان‌کار منوط به رعایت پیوست‌های حفاظتی و امنیتی می‌شود

به گزارش شهر، بعضی از سارقان به‌راحتی آب خوردن در منازل، مغازه‌ها و مراکز تجاری و اداری را باز می‌کنند و با خیالی آسوده سراغ وسایل گران‌قیمت می‌روند. آنها از کنار دوربین‌های مدار بسته به طرز عجیبی عبور می‌کنند و در نهایت اندوخته‌های مالی یک‌خانواده یا کاسب یا اسناد ارزشمند اداره‌ای را سرقت می‌کنند. تصاویر ضبط شده دوربین‌ها هم اگرچه مدرکی مناسب برای مأموران نیروی انتظامی و آگاهی به‌حساب می‌آیند، اما آنچه اغلب به نمایش می‌گذارند، باعث حیرت همگان به‌خاطر ورود و خروج آسان سارقان و مجرمان می‌شود؛ تصاویری که گاهی در فضای مجازی هم منتشر می‌شوند و همواره یک‌نکته مهم را گوشزد می‌کنند: «تجهیزات امنیتی و حفاظتی اغلب ساختمان‌ها ضعف دارد.»

اگرچه به‌نظر می‌رسد برای بعضی از سارقان، دَری نیست که مانع ورودشان شود، اما اینکه مالکان و سازنده‌های ساختمان،  از نظر کارشناسان برای تقویت سیستم‌های امنیتی بهره نمی‌برند هم خودش نکته‌ای بس مهم است؛ درصورتی که اگر نکات کارشناسان پلیس در برابر نوع تجهیزات ضدسرقت و هشداردهنده لحاظ شود، قطع به یقین آمار سرقت و اقدامات مجرمانه در ساختمان‌ها کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل، اخیرا پلیس پیشگیری انتظامی کل کشور در همکاری با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها به‌دنبال رعایت یک‌ ماده  ویژه قانونی هستند که براساس آن، چنانچه در احداث یک‌بنا پیوست‌های حفاظتی و انتظامی رعایت نشود، مراجع صدور پروانه حق ندارند به آن ساختمان و بنا پایان‌کار بدهند.

تدوین الزامات برای اجرای قانون

آنچه درخصوص رعایت اصول قانونی حافظتی و امنیتی ساختمان مطرح می‌شود به بند پ ماده ۱۰۸ قانون ششم توسعه کشور برمی‌گردد. در ماده 6این بند قانونی آمده:‌ «شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه مکلفند در ترتیب صدور پروانه ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی و مراکز عمومی، پیوست‌های حفاظتی- انتظامی را لحاظ کنند و ارائه گواهی عدم‌خلاف و پایان‌کار، منوط به‌نظریه/تأییدیه مهندسین ناظر درخصوص رعایت پیوست‌های مورد اشاره است.» این بند، در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور پس از تصویب در هیأت وزیران اعلام عمومی شد و حالا پلیس در همکاری با شهرداری به‌دنبال تدوین الزامات آن است؛ بنابراین در آینده‌ای نزدیک اگر به پیوست‌های لازم حفاظتی و امنیتی برای دریافت صدور پروانه بی‌توجهی شود، به متقاضی پروانه داده نخواهد شد. از سوی دیگر چنانچه پس از اتمام ساخت، مشخص شود که اصول کار رعایت نشده، پایان‌کار داده نمی‌شود.

مهدی معصوم‌بیگی، رئیس پلیس پیشگیری فراجا در این رابطه می‌گوید: «آیین‌نامه نحوه اجرای بند پ ماده ۱۰۸ قانون ششم توسعه کشور توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری نیروی انتظامی و شورای‌عالی استان‌ها تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران رسیده است. اکنون کارگروه‌ها تدوین الزامات آن در پلیس شکل گرفته و مراحل پایانی خود را طی می‌کند. پس از نهایی شدن این الزامات هر مرجع صدور پروانه اعم از شهرداری‌ها، وزارت مسکن و شهرسازی، شهرک‌های صنعتی، جهادکشاورزی و... باید پیوست‌های حفاظتی و انتظامی را رعایت کند و اگر رعایت نکنند مراجع صدور پروانه حق ندارند به اینها پایان‌کار بدهند.» رئیس پلیس پیشگیری فراجا با بیان اینکه این الزامات در مرحله نهایی شدن است، درباره زمان اجرایی شدن آن نیز گفت:‌ ما برای اجرای این مقررات عجله داریم و امیدوارم که زودتر نهایی و اجرایی شود.

به‌گفته معصوم‌بیگی؛ با اجرایی شدن این الزامات هرگونه ساخت‌وساز باید با استانداردها و الزامات امنیتی که پلیس اعلام می‌کند انجام شود و قطعا این موارد در کاهش آمار سرقت و اقدامات مجرمانه دیگر مؤثر خواهد بود.

پایان‌کار به شرط امنیت

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/


 

۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 23047

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =