تجربه‌های موفق شهرداری تهران راهگشای حل مشکلات کشور/ باید دست استارتاپ‌ها را کمی باز بگذاریم

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: تجربه‌های موفق شهرداری تهران در حل مسائل و مشکلات پایتخت راه حل‌هایی است که شهرها و کلانشهرهای کشور با الگوبرداری از آن می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

مهدی جمالی نژاد در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، گفت: باتوجه به وجود هزار ‌و ۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا و دهیاری در کشور، بسیاری از این شهرها و روستاها می‌توانند از پایتخت الگو بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی که در تهران انجام می شود نمادی است تا شهرهای کوچک، میانی و بزرگ و روستاها از آن استفاده کنند، افزود: بسیاری از این خلاقیت ها و نوآوری ها خود محرک توسعه در شهرهای دیگر کشور می‌شود. نه تنها اگر کار ارزشمندی در شهر تهران انجام شود، خود تهران هم منفعت می‌برد و شهروندان تهرانی از آن استفاده می کنند، بلکه ۸۰ میلیون جمعیت کشور نیز از آن بهره مند می‌شوند.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ادامه داد: به همین دلیل فکر می کنم نمایشگاه هایی که در شهر تهران برپا می شود، تنها برای خود شهر تهران نیست بلکه برای تمام کشور است. اگر پیشرفتی باشد تمام کشور را به پیشرفت وا می‌دارد و اگر  کار نوآورانه ای باشد همه را درگیر می‌کند.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم  نمایشگاه می تواند هم الگوی خوبی برای شهرداران و دهیاران باشد و هم برای مدیران شهری و شوراها. استقبال خوبی از این نمایشگاه شده است و اعضای شوراهای شهرها و شهرداران بسیاری از این نمایشگاه بازدید کردند.

جمالی نژاد همچنین پیشنهاد کرد: اگر این اقدامات ارزشمند به صورت نمایشگاه مجازی برگزار شود و این اقدام مستمر در سایت «تهران من» باشد، دهیاران هم می‌توانند از آن استفاده کنند و کل کشور از این رویداد بزرگ منفعت می برند.

وی ضمن قدردانی از تمامی زحماتی که شهرداری تهران در برگزاری این نمایشگاه کشیده است، یادآور شد: تمام همکارانم در شهرداری تهران افراد خلاق و نوآوری هستند.

معاون عمرانی وزارت کشور با بیان اینکه در رتبه بندی های جهانی شهرها قرار گرفتن تهران و سایر شهرهای مطرح کشور در پایین ترین رتبه های جهانی به رغم دستاوردهای بزرگی که در حوزه مدیریت شهری شاهد آن هستیم یک رفتار مغرضانه است، تأکید کرد: درطول این سال ها در شهرداری تهران کارهای خوبی انجام شده است و مدیران فعلی شهرداری نیز به تداوم این رویکرد اعتقاد دارند. اگر بتوانیم چند مشکل اصلی شهر تهران مانند ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم، شهر تهران مشکل بزرگ دیگری نخواهد داشت.

وی در ادامه  با اشاره به تأثیر حضور شرکت های دانش بنیان در موضوعات شهری گفت: شهرهای کشور ما باید از فناوری های نوین جهانی استفاده کند اما خیلی  از موضوعات باید با قانون و زیست بوم کشورمان هماهنگ شوند. استارتاپ‌ها به عنوان پیشتاز مساله می توانند ورود موثری داشته باشند.  

جمالی نژاد در ادامه افزود: استارتاپ‌ها بسیاری از مشکلات شهر را حل می کنند. استارتاپ‌ها در بحث پسماند و حمل و نقل عمومی و یا جمع آوری زباله ورود خوبی دارند ما باید دست این شرکت ها را کمی باز بگذاریم. فکر می کنم یکی از مشکلاتی که اکنون داریم این است که جوانان آگاه  دانشمند و خلاق و نوآور بیکار زیاد داریم به رغم اینکه رتبه های برتر دانشگاهی را دارند اما هنوز کار مورد علاقه خود را در شهرداری ها و دستگاه های دولتی پیدا نکرده اند.

به اعتقاد وی؛ استارتاپ ها می توانند ویترینی از خلاقیت های نخبگان باشد.

معاون عمرانی وزارت کشور در پایان، گفت: استارتاپ‌ها در حوزه های شهری هر حرفی که برای گفتن داشته باشند ما خریدار  نوآوری‌هایشان هستیم. ما در شهرها طالب افکار نوین هستیم که بتوانیم با بهره گیری از آن مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/

۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 23544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =