شورای پنجم شهر تهران زیر ذره‌بین مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

نتایج یک پژوهش علمی که در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران پیرامون ارزیابی مصوبات دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفته است، نشان می‌دهد که طی چهار سال فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، این دوره یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را نسبت به چهار دوره پیش شورای اسلامی رقم زده است.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ شهریار دبیرزاده، مدیر گروه تدوین برنامه های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به بررسی یک پژوهش علمی  صورت گرفته در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران پیرامون ارزیابی مصوبات دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران پرداخت و گفت: این پژوهش ۸۷۸ مصوبه شورا طی ۳۱۵ جلسه را بررسی کرد که در آن به چند منظر از جمله تحلیل و تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران با قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراها، تحلیل میزان تطابق مصوبات با اولویت ها و مسائل کلیدی کلانشهر تهران و دغدغه های شهروندان، تحلیل لایحه ها و طرح های شورا و همچنین عملکرد کمیسیون های تخصصی شورا و مصوبات آن ها پرداخته است.

مدیر گروه تدوین برنامه های راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران افزود: تحلیل مصوبات شورای پنجم بر اساس ماهیت آنها نشان می‌دهد که از مجموع مصوبات شهر تهران، ۲۵ درصد را مصوبات نظارتی (نظارت بر اجرای فعالیت‌ها) و ۷۵ درصد را مصوباتی تشکیل می‌دهد که ماهیت اجرایی داشته‌اند اما از نوع عمرانی و قابل پیاده شدن بر روی زمین نبوده و بیشتر فرایندهای ارائه خدمات و اداری را شامل شده اند.

دبیرزاده در ادامه گفت: با توجه به نظر سنجی‌های صورت گرفته توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در سال ۱۳۹۷ از شهروندان تهرانی، مهم ترین مسائل و مشکلات شهر تهران مسائلی همچون آلودگی هوا، ترافیک، محیط زیست، اشتغال و تورم، مسکن و خدمات شهری، کیفیت زندگی شهری را تحت تاثیر قرار داده اند. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد از میان ۹ مساله اصلی مطرح شده توسط شهروندان در چهار حوزه ترافیک، بیکاری، تامین مسکن و اجاره بها هیچ مصوبه ای از سوی اعضای دوره پنجم ارائه نشده است.

او تاکید کرد: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که موضوعاتی چون معماری شهری، نمای شهری، آسیب های اجتماعی، آلودگی هوا، عمران شهری، محیط زیست و مانند آن کمتر از ۵ درصد از کل مصوبات دوره پنجم را به خود اختصاص داده است. 

او با اشاره به این که بیشترین مصوبه در زمینه خدمات شهری و محیط زیست ارائه شده است و مجموعاً حدود یک درصد از کل مصوبات شهری را نیز شامل می‌شود گفت: در زمینه آلودگی هوا تعداد ۲ مصوبه و در زمینه اشتغال هم دو مصوبه ارائه شده است. هر دو مصوبه مرتبط با اشتغال یک موضوع واحد را نشان می دهد که آن هم مربوط به بکارگیری جوانان در پست های مدیریتی شهرداری تهران بوده است و اساساً در زمینه تامین اشتغال شهری و نیز از بین بردن بیکاری و تسهیل اشتغال شهروندان مصوبه ای ارائه نشده است.

وی در این خصوص افزود: این در حالی است که بیشترین زمان طی شده در کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این دوره صرف نامگذاری خیابان‌های شهر تهران شده است و برای آسیب‌های اجتماعی و دیگر مسائل مبتلا به در این حوزه اقدامات اساسی صورت نپذیرفته است.

دبیرزاده در پایان سخنانش خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که بیشترین زمان شورا، صرف مواردی چون، تعیین تکلیف پلاک های ثبتی، تعیین و انتخاب افراد اعم از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و یا اعضا شهرداری برای حضور در مجامع و کمیته ها و کمیسیون های مختلف، تعیین بهای خدمات و نرخ عوارض شهری و نامگذاری معابر شده است.

وی معتقد است: تعیین بهای خدمات و تعیین عوارض و موضوع نامگذاری معابر در دوره پنجم از فراوانی بسیار زیادی برخوردار است و به تنهایی نزدیک به ۳۰ درصد از کل مصوبات را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام 

۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 23599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =