اصلاحات طرح نظام‌نامه مدیریت محله تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، برای دومین جلسه متوالی طرح نظام‌نامه مدیریت محله را مورد بررسی قرار دادند و اصلاحات طرح را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی تکمیلی طرح نظـام نـامه مـدیریت محـله اظهار کرد: شورا به اندازه ای کار روی زمین مانده دارد که وقتی برای بازی های مجازی ندارد اما نکاتی در خصوص شورایاری در فضای مجازی توسط یکی از اعضای سابق شورا مطرح شد که واکنش هایی را نیز به دنبال داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تضعیف شورایاری ها در دوره گذشته مدیریت شهری بر اساس نظرات برخی شورایاران، خاطرنشان کرد: نظام نامه مدیریت محلات و ایجاد سرای محلات بدون توسعه تشکیلاتی و اضافه شدن نیروی انسانی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ما باید به سرمایه های اجتماعی در محلات رسمیت ببخشیم و قانون به ما اجازه نمی دهد که شورایاران با سمت های قبلی به فعالیت خود ادامه دهند. اکثریت ترکیب هیات امنا از افرادی هستند که از گذشته فعال بوده اند.

علوی با بیان اینکه بر اساس ماده پنج این طرح، مدیر محله هیچ گونه ارتباط استخدامی با شهرداری تهران نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: نظارت و رسیدگی به تخلفات در این زمینه بر اساس تعین دستورالعمل مشخص، انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه شهردار ناحیه وظیفه بازرسی مدیرت محله را بر عهده دارد، یادآور شد: در گذشته مدیر اجتماعی نواحی بازرسی محله را بر عهده داشتند که در دوره فعلی و نظام‌نامه، با توجه به اهمیت مباحث مالی، بازرسی به شهردار ناحیه سپرده شده است اما برای اینکه نظرات اعضای شورا لحاظ شود پیشنهاد می کنیم که هیات امنا سه نفر را معرفی کرده و یک نفر از این افراد به عنوان بازرس انتخاب شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشنهاد انتخاب امین اموال مدیریت محلات از سوی نواحی، تصریح کرد: این افراد صرفا حافظ اموال خواهند بود و هیچ گونه دخالتی در امور اجرایی نخواهند داشت.

سوده نجفی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه بررسی این طرح تأکید کرد: حداقل یک نفر از اعضای هیات امنا باید از بانوان باشند.

شورا به دنبال حل و فصل مشکلات شورایاران است

جعفر بندی شربیانی دیگر عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: اضافه کردن معتمدین در تعاریف نظام نامه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این طرح باید مشارکت عمومی و مردمی را محقق کند و آنچه در دوره قبلی به حداقل رسیده به حد اعلا برسد. ما بیش از ۳۰۰ ساختمان در ظرفیت مدیریت محلات داریم که می توانیم معضل متروی تهران را با این ساختمان ها برای همیشه برطرف کنیم.

شربیانی تأکید کرد: شورای شهر باید اینگونه اعلام کند که در خصوص ساختار اجتماعی موسوم به شورایاری که با چالش جدی مواجه است، دنبال حل و فصل مشکلات شورایاران است.

استفاده از ظرفیت‌های انقلابی شورایاران در مدیریت محلات

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه از ظرفیت های انقلابی شورایاران در این طرح استفاده کرده‌ایم، گفت: یک سوم از این ظرفیت در هیات امنا استفاده خواهد شد که به اعتقاد من مشارکت شورایاران نسبت به دوره قبل، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی این طرح در حوزه نظارتی فعال خواهد بود، خاطرنشان کرد: بعد نظارتی طرح با حضور ناظران تأمین می شود. افرادی که در هیات امنا حضور دارند سالها تجربه در بخش های مختلف دارند که می توانند کاستی ها را برطرف کنند. شهرداری نیز افرادی را باید معرفی کند که در زمینه های مختلف تخصص کافی داشته باشند.

سروری در ادامه با اشاره به فعالیت های مورد نظر در طرح نظام نامه مدیریت محله، یادآور شد: بیشترین فعالیت‌ها در مدیریت محلات، محوریت فرهنگی است.

وی همچنین تصریح کرد: اینکه صدور حکم مدیر محله بر اساس امضای رئیس هیات امنا باشد و یا با حکم شهردار منطقه باشد، باید مورد بررسی و توجه قرار بگیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه باید مدیران محلات ساکن محله باشند، گفت: می توان در تعریف این موضوع، استثناء را نیز لحاظ کرد اما موضوع قطعی، سکونت مدیر محله در آن محل باشد.

وی افزود: پیشنهاد من این است که دستورالعمل ها اجرایی شود و در صورت مشکل در اجرای آنها، یکبار دیگر بررسی ها در خصوص دستورالعمل ها انجام شود تا برای رفع آن اقدام کرد. حرف ما این است که کار آغاز شود و باید همکاری کنیم مدیریت محلات شکل بگیرد تا به نتیجه ای در این بخش برسیم، چون یک سال عقب هستیم.

سروری با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که چون بازرسی به شهردار ناحیه سپرده شده شهرداری برخی برنامه های خود را با فشار به مدیریت محله اجرایی کند، یادآور شد: باید بازرس به نوعی انتخاب شود که شاهد چنین موضوعی نباشیم. می توان انتخاب بازرس را به هیات امنا سپرد تا عزل و نصب آن توسط این هیات انجام شود و با این اقدام، قدرت و فشار از شهردار ناحیه گرفته می شود.

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مدیران محلات به تایید شورا می رسند، اظهار کرد: قرار است مدیریت محله با همکاری هیات امنا انجام شود. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در انتخاب مدیران محلات دخیل هستند.

انتخاب مدیران محلات در ستاد هماهنگی نظام‌نامه بررسی شود

وی اضافه کرد: در ادوار مختلف مدیران محلات توسط حوزه های مختلف معرفی می شدند و حکم آنها صادر می شد که این موضوع در ستاد هماهنگی باید مورد بررسی قرار بگیرد و آسیب شناسی مجدد انجام شود.

مهدی پیرهادی با بیان اینکه مسئله بهداشت، محیط زیست و ایمنی از جمله دغدغه های محلات است، گفت: پیشنهاد من این است که نماینده ای نیز در هیئت امنا به عنوان نماینده بهداشت و ایمنی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه می توان شهردار نواحی را به عنوان بازرس محلات انتخاب کرد، گفت: در همین راستا می توان معاونت اجتماعی مناطق را مکلف کرد که این اجازه را ندهند که شهرداران نواحی به عنوان بازرس، برنامه های خود را با فشار به مدیریت محلات اجرا کنند.

پیرهادی با تأکید بر اینکه باید کمیته ای در خصوص اموال مدیریت محلات تشکیل شود، اظهار کرد: حذف نگهبان از سرای محلات، مشکلی است که افراد امین اموال با آن روبه رو خواهند بود و در صورت مفقودی اموال، این افراد باید پاسخگو باشند و با دردسر مواجه خواهند شد.

چارچوب‌های نظام‌نامه مدیریت محله مشخص باشد

ناصر امانی با بیان اینکه یکی از ایرادات نظام نامه کلی گویی است، گفت: چارچوب ها باید در طرح مشخص باشد اما در بخش های مختلف نظام نامه، نیاز به دستورالعمل اعلام شده است.

وی ادامه داد: بازوی نظارتی طرح باید مشخص باشد و از طرفی دیگر نیز شرایط و چارچوب به کارگیری مدیران محلات تعیین شود. این نظام نامه به لحاظ اداری و نگارش ابهام و مشکل دارد.

امانی با بیان اینکه اگر قرار باشد به ازای هر سرای محله یک امین اموال داشته باشیم ۳۷۴ نیرو باید اضافه شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که به جای هر محله، برای هر ناحیه یک نفر امین اموال در نظر گرفته شود.

زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم با بیان اینکه ۱۱ دستورالعمل در نظام نامه در نظر گرفته شده است، گفت: در این دستورالعمل ها چگونگی اقدامات و شرایط بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

پایتخت پنج سال رها شده بود

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهر پنج سال رها شده بود، اظهار کرد: در دوره قبلی مدیریت شهری، افراد مدعی شفافیت حتی یک گزارش حسابرسی هم ارائه نکردند. این نشان می دهد که شهر در آن پنج سال حتی بر مبنای اتوپایلوت نیز نبود و کاملا رها شده بود.

انتهای پیام/

۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 23634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =