بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور، هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد

پایانه اکباتان (دپو- پارکینگ تعمیراتی) که بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور به حساب می‌آید، پس از ۱۴ سال انتظار افتتاح خواهد شد. عملیات اجرایی این پروژه مهم شهری از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و شنبه هفته آینده با حضور شهردار تهران و برخی از مقامات لشکری و کشوری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: پایانه اکباتان در ۲ طبقه طراحی شده و ۷۰ هزار مترمربع زیربنا با کاربری‌های اداری و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود. این پایانه ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار را دارا بوده که ۹ خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است.

از نکات بارز طراحی و اجرای پایانه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد ۳۸ متر با استفاده از خرپاهای فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب ‌مختلف برای هدایت قطارها به هریک از ۲۱ خط ریلی تعبیه شده است. همچنین طراحی و اجرای ۲۱ هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر ویژگی‌های پایانه مذکور است.

وی افزود: احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای منظر شهری را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مترو در پایان گفت: از جمله مزایای خط ۴، بهره‌مندی قطارهای این خط از خدمات تعمیر، نگهداری و اورهال در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط مذکور است که همین امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط ۴ می‌شود.

انتهای پیام 

۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 24225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =