پیشتازی زوج غسال برای تطهیر کرونایی ها

شهر: از سال ۱۳۸۸ در قسمت غسالخانه بهشت زهرا سروکارش با میت است ولی از ۹ سالگی با پدرش که در واحد خاکسپاری بهشت زهرا بود چشمانش به دیدن جنازه ها عادت کرده بود و ترسش از مرده ریخته بود. حمیدرضا ریاحی که در مرز ۴۰ سالگی به سر می برد نه تنها از میت و فضای کارش نمی ترسد بلکه عاشق شغلش است.

حمیدرضا ریاحی درباره اولین ورود به غسالخانه بهشت زهرا به خبرنگار شهر می گوید: روز اولی که وارد این کار شدم بر خلاف همه کسانی که می ترسیدند و از کار فرار می کردند، خیلی راحت رفتم داخل سالن تطهیر، لباس پوشیدم و کنار سایر همکاران کارم را شروع کردم و از سنگینی فضا خبری نبود.

به جز اثرات معنوی غسل یک مسلمان، تضمین آینده شغلی اش را دلیل دیگر انتخاب این کار می داند. هستی دختر ۱۵ ساله اش که به شغل پدر عادت کرده و علیرضای هفت ساله که از حالا شغل آینده اش را انتخاب کرده و می خواهد آتش نشان شود تا بر عکس پدر، قبل از مرگ افراد، ناجی جانشان باشد.

اگر می خواهید غسال بهشت زهرا شوید در صورت اعلام نیاز این سازمان، باید حداقل لیسانس داشته باشید و در آن صورت در واحد کارگزینی سازمان بهشت زهرا فرم های مربوطه را پر کنید تا بعد از طی مراحل مختلف، بتوانید اموات را مهیای سفر ابدی کنید.

به گفته حمیدرضا او  دو روز در میان به سرکار می رود و به صورت میانگین روزی ۱۵ نفر را غسل می دهد.

او می گوید: بعد از کرونا وضعیت خاصی در بهشت زهرا به وجود آمده که قبل از آن سابقه نداشته. در دوره بیماری هایی مثل ابولا و تب کریمه کنگو  و بعد از حادثه منا میزان تطهیر زیاد شده بود ولی کرونا قابل مقایسه با آن ها نیست. در دوران کرونا میانگین شستشوی میت از روزی ۱۵ به ۲۸ مورد رسیده و در کل بهشت زهرا این آمار از ۷۵ تا ۸۰ مورد، از ۱۳۰ مورد نیز بیشتر شده است.

ماجرای همکار شدن با همسرش

علاقه زیاد او به شغلش بعد از پنج سال همسر عاشقش را نیز جذب این کار کرد و از سال ۱۳۹۳ مریم قربانیان نیز به جرگه تطهیرکنندگان بهشت زهرا پیوست.

حمیدرضا ماجرای استخدام همسرش را اینطور تعریف می کند: همسرم ۵ سال پس از کار کردن من، علاقمند به کار در سازمان بهشت زهرا شد. پس از اینکه این علاقه را مطرح کرد من بهانه های الکی می آوردم که استخدام نداریم و نیرو نمی گیرند. تا اینکه روزی مدیر عامل سابق سازمان به منزل ما آمد. همسرم به مدیر عامل گفت که می خواهد وارد سازمان شود. یادم می آید که به مدیرعامل گفته بود :«حتما می خواهم در غسالخانه کار کنم». پیگیری ها بعد از دو ماه به نتیجه رسید و باهم همکار شدیم.

همکاری داوطلبانه همسر در بخش تیم متوفیان کرونایی

از اسفند ۱۳۹۸ و پس از شیوع موج اول کرونا، برای مدتی تا ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ متوفیان تیمم داده می شدند. در آن برهه ستاد بحران سازمان بهشت زهرا از چند نفر از تطهیرکنندگان زن خواست که بخش تیمم فوتی های کرونا را یاری کنند.

حمیدرضا دراین باره می گوید: همسرم از اولین افرادی بود که در این زمینه اعلام آمادگی کرد و ما در کنار هم، فوتی های کرونایی را تیمم می کردیم. البته در ابتدا مخالفت کردم و به همسرم گفتم که اگر قرار است کرونا بگیریم لااقل یکی از ما مبتلا شود.

دوست ندارم افراد مشهور را غسل دهم

حمیدرضا درباره شستن جنازه های معروف می گوید: دوست ندارم آدم های مشهور به ویژه هنرپیشه ها را غسل دهم. چند بار هم پیش آمد که قبول نکردم. چون موقع دیدن فیلم ها وقتی ببینیم آن بازیگر را من شستم، دچار عذاب می شوم و دل دیدن آن فیلم را پیدا نمی کنم.

خبرنگار: علی سی پی

۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 2424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =