بی‌توجهی به موضوع اقتصاد شهر در طراحی سرانه‌های شهری

نشست تخصصی «نگرشی نو به مفهوم سرانه های شهری»به میزبانی منطقه ۵ برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۵، نشست تخصصی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با عنوان " نگرشی نو به مفهوم سرانه های شهری" به میزبانی منطقه ۵ برگزار شد. در این نشست احسان شریفی شهردار منطقه ۵، مریم ابهری مدیر مطالعات کاربردی امور مناطق مرکز مطالعات، صادقی معاون طرح های توسعه شهری اداره کل شهرسازی و طرح های شهری و شکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت حاضر بودند.

در ابتدای این جلسه، حاضران به بیان گزارشی تخصصی از سرانه های شهری پرداختند. در ادامه احسان شریفی با بیان اینکه این منطقه از نظر وسعت سومین منطقه تهران است، اظهار داشت: مناطق ۵ و ۲۲ در گذشته، یک منطقه بودند که بعدها به دو منطقه مسکونی تفکیک شد. جمعیت این منطقه در سال ۹۵، ۸۵۰ هزار نفر برآورد شده که پیش بینی می شود با توجه به توسعه شهری و ساخت و سازهایی که اتفاق افتاده، اکنون به یک میلیون نفر رسیده باشد. 

او با بیان اینکه منطقه ۵ کم ترین سطح کاربری در فضاهای فرهنگی را داراست، افزود: با وجود اینکه این منطقه بسیار نوساز است و سال ۶۷ شهرداری آن شکل گرفته اما به فضاهای فرهنگی کم تر توجه شده است. 

شریفی با بیان اینکه توسعه نامتوازن منطقه ۵ چالش هایی را برای ما بوجود آورده است، اذعان داشت: با گذشت ده سال از ابلاغ طرح تفصیلی، همچنان توسعه سرانه های شهری در منطقه ۵ نامتوزان است و این منطقه نوساز به عنوان یک منطقه توسعه نیافته، با کاربری های نامتوازن شناسایی می شود. متاسفانه یکی از چالش های کمیته های عالی امنیت شهر، ساختمان هایی است که در منطقه ۵ و ۲۲ ساخته شده و کمتر از ۱۵ سال عمر دارند اما در مرحله فروریزی هستند و جلسات متعددی برای جلوگیری از این امر برگزار می شود.

شریفی با اشاره به کاربری های گوناگون موجود در شهر، افزود: در کنار کاربری های گوناگون آموزشی، ورزشی، درمانی، مذهبی و غیره، در منطقه ۵ تنها کاربری های مسکونی، تجاری و خدماتی بر اساس طرح تفصیلی شکل گرفته و تقاضا برای این کاربری ها بسیار بوده است. به همین دلیل موضوع به کمیسیون ماده ۵ ارجاع شده و شاهد موارد متعدد مصوبه تغییر کاربری غیرمرتبط به مسکونی، تجاری و خدماتی در این کمیسیون هستیم. 

شریفی با طرح این سوال که چرا کسی مجموعه ورزشی یا درمانی در منطقه ۵ نمی سازد، ادامه داد: در این منطقه با همه وسعت یک بیمارستان دولتی وجود ندارد. این منطقه معادل چند استان از نظر جمعیت است و از نظر گردش مالی حداقل به اندازه سه استان است، با این حال بیمارستان دولتی ندارد، چراکه اقتصاد شهر توسعه نیافته است. حتی تعداد زیادی از مساجد این منطقه نیز، زمین های واگذار شده از سوی شهرداری است. در حالی که در گذشته به این شکل نبود و عده ای از خیرین، با تملک یک زمین و وقف آن برای مسجد، گروهی آن را می ساختند. اما اکنون مسجدهای با زمین های شهرداری نیز در مرحله ساخت متوقف شده و تعداد اندکی از آنها به اتمام رسیده است. 

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه ما به موضوع اقتصاد شهر در طراحی سرانه های شهری توجهی نکردیم، تاکید کرد: به همین دلیل بخش هایی که از نظر اقتصادی قادر به تامین منابع مالی خود بوده و درون زا بودند، رشد کردند. مانند مجتمع های تجاری مگامال، کوروش و غیره. تقریبا تمام اراضی با کاربری مسکونی ساخته شده مگر اینکه مالک اراده نکرده باشد. 

او ادامه داد: ما در چنین جلساتی به این موضوع که انتخاب کاربری های اراضی درست است یا خیر نباید بپردازیم، بلکه با فرض اینکه در طرح تفصیلی درست طراحی شده، باید بررسی کنیم که در شهر چه اتفاقی باید رخ دهد که منابع مالی تامین تمام سرانه ها فراهم شود. این منابع مالی باید به نحوی باشد که نیازی به حمایت دولتی وجود نداشته، درون زا باشد و در طول زمان با بازگشت سرمایه، بازپرداخت شود.

شریفی در پایان با بیان اینکه شهر تهران، پایتخت است اما هزینه پایتخت بودن خود را نمی تواند تامین کند، تاکید کرد: اگر بهترین شهرسازان و بهترین برنامه ریزان شهری یک طرح تفصیلی بی نظیر نیز برای شهرداری تهران طراحی کنند، اجرای آن محدود به منابع مالی خواهد بود و در نهایت در همین نقطه ناکام خواهد ماند و بار دیگر شاهد توسعه نامتوازن خواهیم بود.

انتهای پیام 

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 24631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =