گزارشی متفاوت از عملیات امداد و نجات در سیلاب‌های اخیر/ چرا تمرکز بر حواشی و تشدید دلهره مردم در دستور کار برخی رسانه‌هاست؟!

​​​​​​در حالی گلی شدن پای وزیر، استاندار و شهردار، در سیلاب پررنگ شد که سیاست مسکوت نگه‌داشتن عملیات امداد و نجات در امام‌زاده داوود مزداران از سوی برخی رسانه‌ها کارساز شد و خستگی بر دوش نیروهای خدمت‌رسان ماند.

به گزارش شهر، صبح روز ۱۷ مردادماه مصادف با عاشورای حسینی، آخرین مفقودی سیلاب‌های مزداران فیروزکوه کشف شد تا عملیات جست‌وجو تنها برای یک مفقود در پردیس ادامه داشته باشد.

به گفته مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، آخرین مفقودی سیلاب در مزداران فیروزکوه، جوانی بود که به همراه مادربزرگش جان خود را از دست داده بودند، اما جسد او تا روز دوشنبه پیدا نشده بود.

تجمیع اطلاعات سیلاب‌های اخیر در استان تهران حاکی است، ۴۷ نفر بر اثر وقوع پدیده «مونسون» طی هفته‌های گذشته جان باختند که بیشترین تعداد فوتی‌ها مربوط به سیلاب امام‌زاده داوود بوده است.

14785632

گفتنی است، پنجشنبه ششم مردادماه، حوالی ساعت ۱:۲۰ بارش شدید باران حادثه تلخی در شمال غرب استان تهران به بار آورد. البته عصر همان روز، بارش‌های سیل‌آسا در شمال شرق استان نیز روستاهای زرین دشت، مزداران و آتشان فیروزکوه را درگیر کرد.

وقوع سیلاب گسترده در منطقه امام‌زاده داوود و مزداران فیروزکوه به سرعت به تیتر اول رسانه‌ها در صبح روز حادثه مبدل شد و انتشار فیلم‌های مختلف از بلایی که سیل بر سر مردم این مناطق آورده بود، کام مردم را با وجود بارش رحمت الهی، تلخ کرد.

وقتی حاشیه باید از متن پررنگ‌تر باشد

پس از وقوع سیلاب در منطقه امام‌زاده داوود و مزداران فیروزکوه، شاهد حضور مسئولان از رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار گرفته تا شهردار تهران و رئیس جمعیت هلال احمر بودیم.

البته آنچه از حضور مسئولان ارشد کشور و جزییات عملیات‌های امداد و نجات برای افکار عمومی مخابره شد، تنها پای در گل و لای و برجسته‌سازی حواشی بود. پرداختن به حواشی که رنگ و بوی سیاسی داشت، وگرنه چه کسی است که نداند در ساعات اولیه وقوع حوادث غیرمترقبه آنچه مهم است، یاری‌رسانی به مردم آسیب‌دیده و نجات جان و مال هم‌وطنان است.

بر این اساس، با انتشار عکس‌های مسئولانِ پای در گل، موجی از انتقادات سطحی و مغرضانه‌، مدیران فعلی دولتی و شهری را نشانه رفت. استدلال‌هایی احساسی و مغرضانه فارغ از توجه به حضور میدانی مسئولان در ساعات اولیه صبح حادثه و به دور از توجه به بسیج امکانات پایتخت برای یاری‌رساندن به سیل‌زدگان.

بر اساس این گزارش در حالی گلی شدن پای وزیر و شهردار و نماینده مجلس در سیلاب امام‌زاده داوود و مزداران اقدامی پوپولیستی نامیده شد که سیاست مسکوت نگه داشتن جزییات امداد و نجات در این مناطق تقریبا کارساز شد و خستگی تمام خدماتی که در این مناطق انجام شد، بر دوش متولیان آن ماند.

به عنوان مثال بررسی‌ اقدامات شهرداری تهران در پی سیلاب امام‌زاده داوود به عنوان یکی از نهادهای در تیررس انتقادات نشان می‌دهد، تمامی شهرداران مناطق تهران در حالت آماده باش قرار گرفتند و در همان ساعات اولیه حادثه در کنار اعزام مرحله‌ای ۱۵۰۰ نفر از نیروهای خدماتی شهرداری، ۲۰ دستگاه ون، ۳۰ دستگاه مینی بوس و تعدادی اتوبوس از میدان کوهسار به منطقه سیل زده اعزام شدند تا مردم سیل‌زده را از محل حادثه دور کنند. علاوه بر این سازمان میادین و میوه تره بار شهرداری تهران به توزیع اقلام غذایی میان سیل‌زدگان پرداخت. همچنین سازمان پسماند نیز تجهیزات و امکانات تخصصی خود را به محل حادثه اعزام کرد و نیروهای آتش نشانی شهرداری تهران در همان ساعات اولیه برای نجات مردم از گل و لای در محل حادثه حضور داشتند.

 عصبانیت بابت عملکرد به موقع و حضور میدانی مسئولان

در همین رابطه، آیت الله ابراهیم رئیسی در جلسه نهم مردادماه هیأت دولت، ضمن ابراز تأسف و تسلیت نسبت به جان باختن جمعی از هموطنان در حوادث سیل اخیر در نقاط مختلف کشور، از صبوری و همراهی مردم در مدیریت بحران و تلاش‌ گروه‌های امداد و نجات در این حوادث قدردانی کرد.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از حضور میدانی استانداران، فرمانداران و دیگر مسئولان محلی برای مدیریت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تأکید کرد: عصبانیت و هجمه معاندین به خدمتگزاران مردم در روزهای اخیر به خاطر عملکرد به موقع و حضور میدانی آنها برای مدیریت بحران بوده است.

 واکنش اعضای شورای شهر به کیفیت امدادرسانی در امام‌زاده داوود

همچنین، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه هشتاد و دومین جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه امام‌زاده داوود در محدوده شهر تهران نیست و جز حریم است، گفت: شهرداری در ساخت‌وساز، عمران و دیگر امور آن هیچ نقشی ندارد، اما از لحظات اولیه سیل، هر آنچه را که داشته برای امدادرسانی در اختیار قرار داده است.

از طرفی، پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران در هشتاد و سومین جلسه شورای شهر با اشاره به حواشی ایجاد شده برای حضور شهردار تهران در محل حادثه امام‌زاده داوود، گفت: اگر شهرداری تهران در منطقه حاضر نمی‌شد، اتفاقات ناگواری ممکن بود در آن منطقه رخ دهد. آتش نشانان تهرانی به بهترین شکل ممکن همراه با تجهیزات خود در منطقه حاضر شدند.

سروری با ابراز ناراحتی از برخی رسانه‌ها در انعکاس اخبار حادثه سیلاب، افزود: متأسفانه به جای اینکه رسانه‌ها به اقدامات صورت گرفته در این حوزه بپردازند، به بحث شوآف شهردار تهران ورود پیدا کردند و هیچ کدام عملکرد شهرداری تهران، تجهیزات ارسال شده و عملکرد نیروهای انسانی را ندیدند و تنها گفتند چرا شهردار تهران با کفش در منطقه سیل زده حاضر شده است.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بعد از حادثه سیل شاهد ناراحتی رسانه‌های اصلاح‌طلب بودیم و این ناراحتی برای ما قابل درک است. تفاوت دولت خوش‌نشین و دولت همراه با مردم کاملاً مشخص است.

بر اساس سطور فوق، واقعه تلخ سیلاب‌های استان تهران، فرصتی را فراهم کرد تا عده‌ای به جای اطلاع‌رسانی ابعاد ماجرا باز هم خصومت سیاسی را به رخ کشند و تعمدا افکار عمومی را از اقدامات صورت گرفته دور و نگرانی‌ها و آشفتگی‌هایی ناشی از وقوع سیل را در دل مردم تشدید کنند.

منبع : برنا

انتهای پیام/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 24821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =