از تدوین اساسنامه ۲۰ سازمان و شرکت شهرداری تا اختصاص بودجه به هزار و ۷۰۰ پروژه توسعه محله‌ای در پایتخت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح عملکرد این کمیسیون در یک سال ابتدایی فعالیت شورا گفت: اقدامات متعددی در طول یک سال اخیر انجام شد که از جمله آنها می‌توان به تدوین اساسنامه ۲۰ سازمان و شرکت، تهیه گزارشات حسابرسی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ و اختصاص بودجه به هزار و ۷۰۰ پروژه توسعه محله‌ای در راستای اجرای طرح رصد اشاره کرد.

محمد آخوندی در گفت و گو با خبرنگار شهر، با اشاره به گزارش عملکرد یک ساله شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: زمانی که ما در کمیسیون مستقر شدیم بررسی‌ها نشان می‌داد که برخی طرح‌ها و لوایح باقی مانده که تعیین تکلیف نشده بود و در همین راستا ما نامه‌ای برای شهرداری ارسال کردیم که موارد مورد اهمیت خود را که نیاز به بررسی مجدد دارد، اعلام کند؛ شهرداری نیز پاسخ داد و موارد مورد نظر، در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری ۷۱ جلسه در کمیسیون خاطرنشان کرد: به جز لوایح جدید که در صحن ارائه شده، اکثریت لوایح، مستقیم و یا در مواردی به صورت مشترک ارجاع می‌شود.

تدوین اساسنامه ۲۰ سازمان و شرکت در کمیسیون برنامه و بودجه

وی ادامه داد: بر اساس تأکیدات انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ طرح و لایحه‌ای از قبل باقی نمانده و دیگر لوایح نیز به روز است؛ اساسنامه ۲۰ سازمان و شرکت آماده شده و به زودی در صحن شورا ارائه خواهد شد.

آخوندی با اعلام اینکه ۲۳ لایحه، ۱۴ طرح و سه استفساریه در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده است، یادآور شد: سال گذشته اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ را در دستور کار داشتیم؛ با توجه به اینکه بودجه ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی واقعی به نظر نمی‌رسید، در روند اصلاحیه، بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی به تصویب رسید.

وی به تصویب سند الزامات تدوین بودجه ۱۴۰۱ در صحن شورا اشاره کرد و افزود: در این زمینه به شهرداری اعلام و تأکید کردیم که بودجه را بر اساس سند الزامات تنظیم کند که شهرداری بر همین اساس بودجه را ارائه کرد و در این زمینه، طی یک ماه بیش از ۱۰۰ جلسه با معاونت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای تابعه برگزار کردیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه با جزئیات بررسی شد، گفت: تمام پیشنهادات کمیسیون‌ها در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و همچنین در صحن شورا نیز تک تک مصوبات بررسی شد و بر خلاف سال ۹۹ که بودجه در پایان اسفند به تصویب رسیده بود، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در ۲۴ بهمن ماه به فرمانداری ارسال و در هفته اول اسفندماه نهایی شد.

بهره‌گیری از کارشناسان زبده شهرداری برای تهیه گزارشات حسابرسی

وی با اشاره به بخش دیگر عملکرد این کمیسیون در یک سال اخیر یادآور شد: بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشاهده کردیم که گزارشات حسابرسی ۹۴ و ۹۵ جمع‌بندی نشده و گزارشات سال‌های ۹۶ تا ۹۹ نیز در صحن شورا ارائه نشده است؛ یکی از وظایف ما نظارت بر این موضوع است، لذا کارشناسان بسیار زبده شهرداری به کار گرفته شدند و با کمک کمیته بودجه، جلساتی با انجمن حسابداران و حسابرسان برگزاری شد.

آخوندی، روند جمع‌بندی گزارشات حسابرسی را بسیار سخت عنوان کرد و افزود: برخی حسابرسان که حسابرسی سال ۹۶ را انجام نداده بودند اقدام به انجام حسابرسی را نمی پذیرفتند و ما مسیر سختی را طی کردیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم؛ با کمک رئیس و نایب رئیس شورا ۳۰۶ گزارش جمع بندی شد که گزارش تلفیقی سال ۹۴ و ۹۵ نیز در این بین جا دارد.

ارائه گزارشات حسابرسی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ در ۲۰ جلسه شورا

وی با بیان اینکه گزارشات چهار ساله ۹۶ تا ۹۹ از تمام شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه شهرداری آماده شد و به تدریج در حال ارائه در صحن است، خاطرنشان کرد: ما به عنوان کمیسیون، تکالیفی که بر عهده این نهادهاست اعلام می‌کنیم و موارد تصویب می‌شود؛ پیش‌بینی می‌کنیم گزارشات در ۲۰ جلسه به اتمام برسد و پس از آن گزارش سال ۱۴۰۰ آماده شود.

آخوندی با تأکید بر اینکه اساس کار ما بر این است تا پایان امسال تمام گزارشات ارائه شود، تصریح کرد: تلاش ما این بود که برای اولین بار گزارشات به روز باشد، چراکه همواره ارائه گزارشات با فاصله یک یا تا دو ساله انجام می‌شد و تا آغاز به کار مدیریت شهری ششم، فاصله چهار تا پنج ساله را شاهد بودیم.

وی از تعیین حسابرسان سال ۱۴۰۱ و آغاز کار آنها در آینده نزدیک خبر داد و افزود: گزارش تفریغ بودجه نیز آماده شده که در شورا ارائه خواهد شد.

گزارشات نظارتی حوزه حمل و نقل و فنی و عمرانی در صحن شورا ارائه می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه گزارشات نظارتی در حوزه حمل و نقل و فنی و عمرانی نیز در حال تهیه است که بر اساس آن بدانیم میزان پیشرفت طرح‌ها و نواقص موجود تا چه اندازه است، گفت: این گزارشات را در صحن شورا ارائه خواهیم کرد تا هم اعضا و هم شهرداری در جریان روند کار باشند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته تخصیص در یک سال گذشته تصریح کرد: کمیته بودجه به طور مرتب، تخصیص بودجه را پیگیری کرده و موارد را به شهرداری اعلام کرده است.

آخوندی از حضور اعضای این کمیسیون در مناطق ۲۲ گانه تهران در راستای اجرای طرح رصد خبر داد و افزود: در ابتدا اعضای کمیته بودجه در ۲۲ منطقه حضور یافته و با نخبگان، شورایاران و تمام افرادی که در محلات نقش دارند، گفت و گو کردند؛ در این فرایند، لیست مشکلات تهیه شد، در جلسات با شهرداران مناطق مورد بحث قرار گرفت و اولویت‌ها مشخص شد.

اختصاص بودجه به هزار و ۷۰۰ پروژه توسعه محله‌ای در پایتخت

وی اضافه کرد: اولویت‌ها در قالب هزار و ۷۰۰ پروژه توسعه محله‌ای در بودجه ۱۴۰۱ گنجانده و به همراه پروژه‎‌های قرار خدمت جمع‌بندی شد و این پروژه‌ها به اندازه‌ای مهم بود که در کمیسیون تلفیق نهایی شد و پیگیری می‌کنیم که رها نشود و نقدینگی و اجرا ادامه پیدا کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه برنامه چهارم توسعه بر اساس تأکید وزارت کشور، به صورت چهار ساله تدوین خواهد شد، خاطرنشان کرد: سند الزامات این برنامه در صحن شورا به تصویب رسید که این سند را به شهرداری ارائه خواهیم کرد تا برنامه چهار ساله خود را ارائه دهد.

وی از تدوین بودجه ۱۴۰۲ و اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ در ماه‌های پیش رو خبر داد و افزود: با توجه به وظیفه نظارتی کمیسیون برنامه و بودجه، گزارشات سه یا چهار ماهه در تمام حوزه‌ها ارائه خواهد شد.

عملکرد مثبت شهرداری تهران در تحقق اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰

آخوندی در خصوص عملکرد شهرداری تهران در تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: شهرداری در تحقق اصلاحیه به خوبی عمل کرد و بیش از ۹۳ درصد بودجه محقق شد.

وی با بیان اینکه شهرداری اعلام کرده که در سال ۱۴۰۱ می‌تواند بودجه را تا ۸۰ هزار میلیارد تومان محقق کند، تصریح کرد: با این وجود، شورای اسلامی شهر تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای بودجه امسال پیش‌بینی و مصوب کرد که تاکنون ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان محقق شده است. در سال‌های قبل نیز در ۶ ماهه اول، میزان تحقق به همین روال بوده و معمولا بودجه در ۶ ماهه دوم محقق می‌شود و شهرداری اعلام کرده که بیش از این را محقق خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز در تبصره بودجه سال جاری لحاظ و محل هزینه آن مشخض شده است؛ در مجموع باید تلاش بیشتری به ویژه در بخش غیرنقد و درآمدهای پایدار صورت بگیرد و شهرداری لوایح خود را در این زمینه ارائه دهد تا در تحقق برنامه‌ها موفق شویم.

انتهای پیام/

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 25117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =