امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری منطقه ۲۰ و وزارت میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی ری

در بازدید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آثار تاریخی ری و بررسی مشکلات آنها، دو تفاهم نامه ایجاد موزه بزرگ ری در قلعه گبری و سامان‌دهی چشمه علی، آزادسازی حریم و فراهم آوردن حوزه گردشگری به امضاء رسید.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰؛ سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن حضور در منطقه ۲۰ با همراهی سیدعلی یزدیخواه نمایند مجلس شورای اسلامی، سید محمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰، حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری و تعدادی از مسئولان شهر از آثار تاریخی و شاخص شهرری بازدید کرد.

ضرغامی ابتدا از اماکن متبرکه آرامگاه ابن بابویه، شیخ صدوق، مزار مرحوم موذن زاده اردبیلی و حاج حسین زوار بازدید کرد و در ادامه بر مزار شهیدان امانی، مرتضی نیک نژاد، رضاصفارهرندی و محمد بخارایی از شهدای موتلفه اسلامی ادای احترام کرد.

زیارت مزار شیخ رجبعلی خیاط در ادامه این بازدید انجام شد و وی ضمن حضور بر مزار علی اکبر دهخدا گفت: دهخدا شخصیتی اثرگذار است و بهتر و بیشتر در شناساندن مزار دهخدا و ویژگی های او به مردم اطلاع رسانی کنید.

او سپس با حضور بر مزار غلامرضا تختی گفت:پهلوان زیاد داریم؛ اما اخلاق پهلوانی کم داریم. تختی به دلیل اخلاق پهلوانی اش، ماندگار شد و میراث فرهنگی ناملموس ما همین است. تختی متصل به اعتقادات ماست.

ضرغامی در ادامه ضمن بازدید از برج تاریخی طغرل و مجموعه آثار کارآفرینان صنایع دستی به نمایش گذاشته شده، ضمن گفتگو با کارآفرینان، قول برگزاری بازارچه صنایع دستی را به آنها داد.

تپه میل از آثار دوره ساسانیان در بخش قلعه‌نو، مقصد بعدی ضرغامی بود تا وزیر میراث از نزدیک در جریان وضعیت نامناسب حفاظت از این اثر باستانی همچنین ظرفیت‌های آن برای جذب گردشگر قرار گیرد.

بازدید و بررسی تبدیل ایوان ری به موزه تاریخی، افتتاح پایگاه ملی میراث شهرستان ری و بازدید از موزه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از دیگر برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی حضورش در شهرری بود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه بازدید ضمن حضور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات آثار باستانی ری که با حضور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) و مسئولان شهرری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس برگزار شد، اظهار کرد: شهرری دارای ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، مذهبی، زیارتی و توانمند در حوزه صنایع دستی است که باید برای حفط این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

او با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی مشکلاتی وجود دارد، گفت: بخش زیادی از این صنایع به دلیل آنکه کاربردی نیست به فراموشی سپرده می‌شود همچنین عرضه و تبلیغ صنایع تولیدی نیز برای فعالان این حوزه مشکل است.

ضرغامی افزود: با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در شهرری، شهردار منطقه ۲۰ زمینی را برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی اختصاص می‌دهد و اعتبار آن نیز توسط وزارت میراث تامین می‌شود و در سطح ملی نیز در سایر نمایشگاه‌ها جایگاهی را برای ری در نظر می‌گیرم.

او با بیان اینکه سال گذشته در تسهیلات تبصره ۱۸، برای اولین بار وزارت میراث ۴ هزار میلیارد تومان عملکرد داشت، عنوان کرد: سازمان مدیریت برنامه و بودجه امسال به هر میزان که درخواست داشته باشیم تسهیلات در اختیار وزارت میراث قرار می‌دهد لذا فعالان صنایع دستی نیز می‌توانند از این ظرفیت برای دریافت وام استفاده کنند.

ضرغامی با اشاره به ظرفیت گردشگری ری تصریح کرد: تعدادی از مکان‌های گردشگرپذیر ری را بازدید کردیم و مشخصاً وضعیت موجود در شأن اثر و گردشگران نیست و نیاز به خدمات گردشگری بهتری دارد که بنا بر پیشنهاد شهردار منطقه ۲۰ در محدوده تاریخی چشمه‌علی با همکاری شهرداری اقداماتی صورت خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: بخشی از حریم‌های آثار تاریخی توسط کارشناسان و عوامل میراث انجام شده اما از آنجا که بناهای تاریخی دارای حرایمی است میراث فرهنگی نیز موظف به حفظ عرصه، بنا و توجه به حریم است و در این راستا تلاش کردم تا برخی پیشروی‌ها را کاهش دهیم.

ضرغامی با اشاره به نبود بودجه تملک گفت: امروز در کنار چشمه‌علی دو محل جهت تملک مطرح شد لذا از کارشناسان درخواست بررسی موضوع را داریم و مصوبه‌ای از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده که هر کشاورزی که در حوزه حریم قرار می‌گیرد از سوی اداره جهاد جهت تغییر مکان اقدام شود.

وی افزود: برج طغرل یک سرمایه عظیم برای ری و تمدنی برای ری باستان است لذا باید برای ثبت جهانی آمادگی لازم صورت گیرد.

ضرغامی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات احصاء شده و از این پس در جلسات ویژه ری مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد و امیدواریم در حوزه‌های گردشگری، میراث و صنایع‌دستی اقدامات درخور توجهی صورت گیرد و توصیه می‌کنم تا شرکت‌های فروش بلیت برای ری اقدامات قابل توجهی صورت گیرد.

سید علی یزدیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه بازدید وزیر میراث از آثار تاریخی ری اظهار کرد: ری از لحاظ جاذبه‌های مذهبی و گردشگری که به خاطر وجود مضجع شریف حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در سال پذیرای بیش از ۱۰ میلیون زائر است، قطب قابل توجهی برای گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ری حدود ۲۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده دارد، افزود: بسیاری از آثار باستانی ری به دلیل عدم نگهداشت مناسب، در حال از بین رفتن هستند و در حفاظت از آنها که هر کدام می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری باشد، کوتاهی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه آن‌طور که باید، قدر تاریخ به جا آورده نمی‌شود گفت: با پیگیری‌های انجام شده، از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دعوت کردیم تا از نزدیک تعدادی از آثار تاریخی ری مورد بازدید قرار گیرد و درخصوص فرصت‌ها و چالش‌های حوزه گردشگری ری برنامه‌ریزی شود.

سیدمحمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه طرح گردشگری زیارت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در آینده نزدییک راه اندازی می شود گفت: در این طرح در نظر داریم که شهروندان علاقمند به زیارت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) را به صورت رایگان و با کمک شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از فرهنگسراهای مناطق مختلف پایتخت به این حرم مطهر منتقل کنیم.

وی ادامه داد: جامعه هدف برای این طرح بانوان، دانش آموزان، پرسنل شهرداری تهران و افرادی هستند که تاکنون به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) مشرف نشده اند.

او افزود: با توافقات بین میراث فرهنگی، استانداری تهران، فرمانداری ری و شهرداری تهران مقرر شد که قلعه گبری به قلعه موزه تبدیل و سوله ها از منطقه جمع شود و در نهایت آثار این مجموعه در معرض نمایش عموم قرار گیرد.

ناظم رضوی بیان کرد: با سفر وزیر میراث به شهرری مقرر شد که کل محدوده چشمه علی طی توافقی با میراث فرهنگی تحویل شهرداری شود و ما نیز با نقشه و طرحی که دوستان میراث فرهنگی می دهند کار را آغاز کنیم تا چشمه علی تبدیل به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تبدیل چشمه علی به سایت موزه گردشگری این مکان باید ابتدا محصور و املاک معارض تملک شود که البته این موضوع با موافقت کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران انجام می شود.

شهردار منطقه ۲۰ در مورد ایوان ری و برج طغرل گفت: این دو نقطه در مجاورت هم هستند و پیشنهاد ما این است که با برداشتن دیوار حائل بین دو مجموعه یک سایت فرهنگی گردشگری ایجاد شود.

وی همچنین از امکان ایجاد هتل در منطقه نفرآباد شهرری خبر داد و اظهار داشت: ما در مجموعه شهرداری آمادگی داریم که عوارض ساخت این هتل را به صورت حداقلی درنظر بگیریم تا نهضت هتل سازی در شهرری ایجاد شود چراکه ری از داشتن هتل بی بهره است.

در پایان این جلسه تفاهم‌نامه ایجاد موزه بزرگ ری در قلعه گبری میان فرمانداری، شهرداری، آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران و همچنین تفاهم‌نامه سامان‌دهی چشمه علی، آزادسازی حریم و فراهم آوردن حوزه گردشگری بین شهرداری منطقه ۲۰ و ادره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران امضاء شد.

انتهای پیام

۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 25409

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =