اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان برای پروژه های محلی در ۲۰ منطقه تهران

شهر: آیین افتتاح ۳۰ پروژه توسعه محور محلات و بازدید از پروژه های در حال انجام منطقه ۱۶ با حضور حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی توسعه شهری اور امور شورای شهرداری تهران و پیمان پورنصر شهردار منطقه ۱۶ برگزار شد.

به گزارش شهر، حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در این مراسم با بیان اینکه بیش از یک دهه است که درباره پروژه‌های توسعه محور محلات در شهرداری تهران صحبت می شود ولی این پروژه ها عملیاتی نمی شدند و بیشتر بر پایه های نظری دنبال می‌شد، گفت: با اتفاق نظری که در مدیریت شهری جدید ایجاد شد این پروژه ها در یک مسیر متفاوتی قرار گرفتند. بر همین اساس سال ۱۳۹۹ را می توان سال پروژه محوری در شهرداری تهران دانست. در این پروژه ها توجه اصلی به افزایش کیفیت زندگی در محلات شهر تهران است و نیازها و خواسته های مردم و نهادهای مرتبط با آنها و ذی مدخلان در محله مد نظر قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه پیش از این، پروژه های توسعه محور محلات با نام پروژه های کوچک مقیاس مطرح می شد، افزود: شهرداری تهران دارای سه سطح برنامه ریزی٬ «شهری»، «مناطق» و «محلات» است که پروژه های در سطح محله سه خصلت عمومی دارند نخست اینکه باید در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم در محلات موثر واقع شوند. در وهله دوم باید مردم درباره این پروژه‌ها اظهار نظر کنند و سپس اینکه باید در این پروژه ها مشارکت مردم مد نظر قرار گیرد.

مظاهریان با بیان اینکه اگر پروژه های محلی در منطقه ای مانند ۱۶ که دارای محله های باهویتی است، در یک بسته ای با هم دیده شوند، اثرگذارتر خواهند بود، یادآور شد: در بخش اول حدود ۷۰ میلیارد تومان در چهار ماهه اول امسال به این پروژه ها در منطقه ۱۶ اختصاص پیدا کرده است. همچنین برای چهار ماهه اول سال ۱۳۹۹ برای ۵۸۰ پروژه در ۲۰ منطقه شهر تهران (به جز مناطق ۶ و ۲۲) حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه پروژه‌های نگهداشت جزو پروژه های توسعه محور محلات نیست، گفت: پروژه های توسعه محور محلات پروژه ای است که مردم به راحتی می توانند تشخیص دهند که کیفیت زندگی در محله را ارتقا می دهد. باید واضح ذکر شود که نظر مردم در این پروژه‌ها چیست. نباید با ادعای نخبگی  جلو برویم و نظر تعیین کننده مردم در پروژه‌ها باید دیده شود. بر همین اساس، تفاوت این پروژه‌ها با سایر پروژه ها در حجم و میزان ریالی عملیات نیست بلکه در مشارکت مردم و استفاده از نظر آنان است.

او با اشاره به نقش تسهیلگر دفاتر توسعه محله ای در ایجاد و گسترش پروژه های توسعه محور محلات گفت: دفاتر توسعه محله ای می‌توانند نقش مهمی را در ارتباط با مردم محلات داشته باشند و به نوعی نقش میانجی بین شهرداری و مردم محل را ایفا کنند.

او با اشاره به دومین بازدید از پروژه های محلی در منطقه ۱۶، عنوان کرد: این پروژه‌ها در عرصه‌های ایجاد خدمات برای محله مانند مجموعه های ورزشی و پارک های کوچک و پاتوق های محلی میزان پیشرفت قابل توجهی داشتند.

بهره برداری از نخستین موزه محله ای در سطح شهر تهران

پیمان پورنصر، شهردار منطقه ۱۶ در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار شهر با اشاره به بهره برداری از ۳۰ پروژه محله محور در این منطقه، گفت: عملیات اجرایی این پروژه ها از اواخر سال گذشته با دستور شهردار تهران و تاکیدات اعضای شورای شهر مبنی بر اجرای پروژه ها در مقیاس محلی آغاز شد. تنوع پروژه ها به گونه ای است که بر اساس نظرات اهالی محل و شورایاران محلات در حوزه های مختلف ورزشی، سرانه‌های خدماتی و بهسازی معابر و پیاده روها انجام شده است.

او افزود: تعداد ۳۵ پروژه دیگر برای سال ۱۳۹۹ تعریف شده که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. این پروژه ها با رویکرد ارتقای سطح کیفیت زندگی در سطح محلات ۹‌گانه منطقه ۱۶ تعریف و اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی برای آنها اختصاص داده شده است که تا قبل از پایان سال آماده بهره برداری می شوند.

پورنصر ادامه داد: از پروژه های شاخص می‌توان به پروژه در مقیاس منطقه ای مجموعه شهربانو اشاره کرد که فاز نخست آن تا قبل از پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار منطقه ۱۶ از مجموعه ورزشی شهدای جوادیه به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های اولویت دار این منطقه نام برد و افزود: در اواخر سال گذشته اجرای این پروژه آغاز شده و تا قبل از پایان سال جاری آماده افتتاح می شود. همچنین پروژه دیگری که در مقیاس منطقه ای در حال انجام است موزه محلی نازی آباد است که اولین موزه محلی در سطح شهر تهران است و این پروژه نیز تا پایان سال آماده بهره برداری خواهد شد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه ۱۶ از نخبگان و چهره‌های شاخص زیادی در حوزه‌های مختلف برخوردار است و بیشترین شهید دانش آموزی با تعداد ۱۱۰۰ شهید دانش آموز و اولین شهید مدافع حرم را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است، از هرکدام از این نخبگان و مشاهیر و شهدا در عرصه‌های مختلف، اشیا و دست نوشته هایی به یادگار در این موزه نمایش خواهد داده شد. علاوه بر این فعالیت هایی در خصوص کافه گالری در کنار این موزه برپا خواهد شد و این مکان به عنوان کانون و پاتوقی برای هنرمندان و مشاهیر درنظر گرفته می‌شود تا از ظرفیت آنها برای آموزش شهروندان استفاده شود.  

پورنصر در خاتمه با بیان اینکه پروژه زیرگذر تندگویان از دیگر پروژه هایی است که در سطح شهر تهران اثرگذار خواهد بود، گفت: این پروژه می تواند گره ترافیکی که بویژه در ایام پایانی هفته برای شهروندانی که قصد زیارت اهل قبور و تردد به بهشت زهرا را دارند را حل کند. این پروژه ظرف کمتر از یکسال از زمان آغاز آن، قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را ببینید.

خبرنگار: علی سی پی

۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 2639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =