تقدیر از شهرداری تهران برای کمک به ساخت مسکن در پایتخت/ ۱۷۹محله کم برخوردار در تهران داریم/کاهش قیمت مسکن در تهران به کل کشور تسری می‌یابد

آقامحمدی با اشاره به اینکه ۲۰۲۰ محله در کشور وجود دارند که کمتر برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: این محلات ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد را در خود جای داده اند. در تهران نیز ۱۷۹ محله این چنینی وجود دارد که ۴۰ درصد مردم این محلات اجاره نشین هستند.

به گزارش خبرنگار شهر، علی آقامحمدی رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور در آیین امضای ۴ تفاهم نامه به‌ منظور تامین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت - چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱- اظهار کرد: خشنودیم که بعد از برگزاری موفق مراسم اربعین حسینی امروز شاهدیم که یک قدم اصولی برای بهبود زندگی مردم برداشته شده است.

وی افزود: آنچه که مسلم است این است که اگر بخواهیم قیمت مسکن را تغییر دهیم به جز در تهران نمی توانیم این کار را انجام دهیم که این نهضتی که به همت شهرداری تهران، بانک ها، وزارت مسکن و نهادهای موثر به خوبی دارد انجام می گیرد و نشان خواهد داد که بازار بی ثبات فعلی قابلیت دوام ندارد.این سیاستی است که در کل کشور تاثیر گذار است.

آقامحمدی ادامه داد: اینکه ساخت مسکن را برای متقاضی انجام می دهیم باید توجه کنیم که بخشی از مسکن های ساخته شده با متقاضی آن تناسب ندارد. باید با توان متقاضیان سازگاری داشته باشد و از این جهت استطاعت پذیری، اصلی کلیدی است.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور با بیان اینکه زمینه تفاهم برای ساخت ۳۰ هزار واحد  فراهم شده و این طرح باید از مدل نهضت ملی فاصله‌ای داشته باشد، اضافه کرد: در این مدل از متقاضی سوال می کنیم که چه نیازی دارد و بر اساس نیازهای او مسکن ساخته می شود و زمان تحویل آن نیز مشخص و متناسب با شرایط متقاضی است. در واقع این تغییر بنیادین بدین معنا است که مردم هر چه توان دارند به میدان می آورند و بعد از آن دیگر حسن، این است که جورچینی اتفاق می افتد.

وی عنوان کرد: این طرح در حقیقت محله را می سازد و محله را احیا و روابط بین افراد را شکل می دهد. علاوه بر این سرمایه اجتماعی ایجاد می کند.

آقامحمدی بیان کرد: کسانی که می خواهند این ملک ها را در اختیار داشته باشند، یک تعاونی را شکل می دهند البته نه مانند گذشته تعاونی سازنده،  بلکه این تعاونی، نظارت واقعی می کند و به همه متقاضیان اعتماد می دهد. به لحاظ شغل نیز محلات تخصصی می شوند و خدمات ساکنین نیز در محله شکل می گیرد.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار کشور یادآور شد: این مقدار از تقاضای مسکن اگر شکل بگیرد احیای بافت فرسوده به خواسته بسیاری از مردم تبدیل می شود؛ بسته های تشویقی در این بافت امتیاز  خوبی است و این مدل از نظر معماری اسلامی نیز دست طراحان را باز می گذارد.  

وی با اشاره به اینکه ۲۰۲۰ محله در کشور وجود دارند که کمتر برخوردار هستند و این محله ها  تمام بافت های فرسوده و حاشیه نشین را در بر می گیرند، خاطرنشان کرد:  این محلات ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد را در بر می گیرد.  در تهران نیز ۱۷۹ محله این چنینی وجود دارد که ۴۰ درصد مردم این محلات اجاره نشین هستند.  ۱۸ محله از آنها در شهر ری قرار دارد که در واقع تمام محلات شهر ری جزو محلات کمتر برخوردار هستند.

آقامحمدی با بیان اینکه امیدواریم  بدین وسیله، حرکت بزرگی برای تغییر تکنولوژی های ساخت داشته باشیم، گفت: از شهردار و شهرداری تهران باید تشکر کنیم که این بار را بر می‌دارند، در حالی که شاید این باری که برداشته می شود وظیفه شهرداری نباشد.  

انتهای پیام/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 26533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =