تهران می‌خواهد تا ۱۴۰۲ قطب گردشگری شود

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان تهران می‌گوید قصد دارد با یک برنامه کوتاه مدت دوساله، تهران را به قطب گردشگری تبدیل کند.

به گزارش شهر، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران که از اردیبهشت ۱۳۹۸ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران شده است، اظهار کرده که برنامه تبدیل تهران به قطب گردشگری را از زمستان ۱۴۰۰ آغاز کرده است.

او در این باره توضیح داده است: برای این‌که تهران در کشور به عنوان مقصد گردشگری شناخته شود،  برنامه کوتاه مدتی داریم. همان‌طور که می‌دانید تهران همیشه فرستنده گردشگر بوده است، به ویژه در روزهای تعطیل مراکز اقامتی و هتل‌های ما خالی از گردشگر بودند.  

جانفشان ادامه داد: برنامه‌ریزی ما برای تبدیل شدن تهران به قطب کردشگری،  از دی‌ماه ۱۴۰۰ برای نوروز ۱۴۰۱ شروع شد. این برنامه‌ریزی کوتاه مدت دوساله را از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اجرا خواهیم کرد. در نوروز ۱۴۰۱ با برنامه‌ریزی که داشتیم تهران را به قطب گردشگری تبدیل کردیم. یکی از دلایل این بود که از مردم تمام کشور دعوت کردیم از جاذبه‌هایی که در تهران وجود دارد، اعم از جاذبه‌های مراکز سرگرمی، تفریحی، پارک‌ها و مراکز تاریخی و تهران قدیم، مراکز خرید و گردشگری شهری، مجموعه‌هایی مانند باغ کتاب، پل طبیعت، مجموعه فرهنگی توچال و پارک ارم و تورهای تهران‌گردی و ... دیدن کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بدون آن‌که دقیقا اشاره کند چه برنامه و پروژه‌ای برای تبدیل تهران به قطب گردشگری اجرا شده و یا درنظر دارد اجرا کند، خلوتی شهر در روزهای تعطیل را مهمترین جاذبه آن برشمرده و گفته است: وقتی مردم متوجه شدند تهران در ایام تعطیلات، شهر خلوتی است به این شهر سفر و استقبال کردند. این برنامه دو ساله خواهد بود و تاکنون که هفت‌ماه از شروع آن گذشته، نتیجه مثبتی داشته است و ان شاءالله برای نوروز ۱۴۰۲ و سال‌های بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

این مدیر که با سایت خبری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهانه هفته گردشگری گفت‌وگو کرده به چاپ کتاب مسیرهای گردشگری تهران، ‌ری و شمیران در دولت سیزدهم اشاره کرده و گفته که این کتاب مقدمه عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ ‌را دارد و در آن هشت مسیر در مرکز تهران، ری، شمیران تعریف شده که به صورت خودآموز گردشگر را هدایت می‌کند.

نبود برنامه‌های مشخص و منسجم برای جذب و ماندگاری گردشگر و همچنین موازی‌کاری‌های شهرداری در اجرای برنامه‌های گردشگری به‌ویژه در نوروز، کمبود و در دسترس نبودن زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه برای کهنسالان و افراد کم‌توان جسمی، بسته بودن بسیاری از اماکن تاریخی شهر تهران در روزهای تعطیل، ناامنی در برخی مناطق پرازدحام، نقص و کمبود منابع و محتوای اطلاع‌رسانی برای راهنمایی و هدایت گردشگر و مسافر در پایانه‌های فرودگاه، ‌اتوبوس و قطار، چندزبانه نبودن و کمبود تابلوهای راهنمایی گردشگری، از جمله انتقادهایی است که معمولا به تهران به عنوان مقصد سفر وارد است.

بسیاری از فعالان گردشگری بارها درباره وضعیت نامتناسب فرودگاه‌های بین‌المللی و داخلی در تهران که سرگردانی مسافران و گردشگران را موجب می‌شود، انتقاد کرده‌اند.

علاوه‌بر این بسیاری از شهرستان‌های تهران با وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قابل توجه، بی‌بهره از ایده یا طرحی همسو با تبدیل این استان به قطب گردشگری هستند و تمرکز اغلب برنامه‌ها نیز به شهر تهران معطوف شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 26735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =