«حال خوب سالمندی» و «همت عالی» پیام‌آور نشاط برای سالمندان است

رئیس فرهنگسرای امید ضمن تأکید بر گسترش امید آفرینی در میان جهاندیدگان برنامه‌های هفته سالمند را تشریح کرد.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید با اشاره به پیش‌رو بودن هفته سالمند گفت: روز جهانی و هفته ملی سالمند مناسبت بسیار مهمی در تقویم ایران و جهان است که به پاس بزرگداشت مقام سالمندان و تکریم جایگاه آنان، به عنوان یکی از اقشار مهم جامعه همه ساله گرامی داشته می‌شود. توجه به این گروه مهم و حساس جامعه، شناخت نیازها و مطالبات آنان و خلق برنامه‌های فرهنگی هنری متناسب، یکی از مسئولیت‌های مهم نهادهای فرهنگی به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگسرای امید به مناسبت هفته ملی سالمند اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگسرای امید به مناسبت هفته سالمند ادامه دارد. از آنجا که ماموریت کاری و رسالت سازمانی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳، موضوع سالمندان بوده و در سال‌های اخیر پذیرای جمع زیادی از آنان بوده، عمده این برنامه‌ها با رویکرد پاسخ به نیازها و مطالبات سالمندان عزیز طراحی شده است. 

او درباره برنامه «حال خوب سالمندی» گفت: فرهنگسرای امید به منظور ایجاد حال خوب و نشاط در بین گروه‌های مختلف سنی جامعه به ویژه سالمندان، اقدام به تولید محصول مجازی «حال خوب شهروندی» کرده است. این محصول مجازی با موضوع مشارکت سالمندان در رویدادهای اجتماعی و سلامت محور بوده و مهم‌ترین محورها در این موضوع را به نمایش گذاشته است. این محصول مجازی در شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای امید منتشر شد. اتاق خبر سالمندی نیز در قالب همین برنامه برپا خواهد شد. 

دوستی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر محصول مجازی «همت عالی» با موضوع سالمندان و موفقیت‌های اجتماعی آنان از سوی فرهنگسرای امید تولید شده است. در این محصول، چند الگوی نمونه از سالمندان که با تلاش، امید و پشتکار خود به موفقیت‌های اجتماعی چشمگیری رسیده‌اند، معرفی شده و مروری بر زندگی و فعالیت آنان شده است. این محصول مجازی می‌تواند نویدآفرین امید و نشاط برای سالمندان باشد و هم‌اکنون در شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای امید منتشر شده است. 

وی در ادامه گفت: هم‌چنین به مناسبت هفته سالمند قصد داریم در قالب ویژه برنامه متفاوت «هنر هفتم با جهاندیدگان» به اکران فیلم‌های مرتبط با حوزه سالمندی بپردازیم. در این ویژه برنامه ضمن پرکردن اوقات فراغت سالمندان، آموزش زیست شهری و زندگی سالم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. این برنامه در تمام روزهای هفته سالمند برگزار می‌شود و فیلم‌هایی نظیر مدرسه پیرمردها، روسری آبی، خواستگاری، مادر، دختر شیرینی‌فروش و ... اکران می‌شود. 

رئیس فرهنگسرای امید از راه‌اندازی ایستگاه «نشاط، سلامت و مطالعه» خبر داد و گفت: وارد شدن به دنیای سالمندی همراه با دغدغه‌های جدیدی برای اعضای این گروه است. نشاط و سلامت دو عنصر مهمی است که باید در بطن جامعه سالمندی مورد توجه قرار گرفته و خدماتی متناسب با آن به شهروندان ارائه شود. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ با راه‌اندازی ایستگاه «نشاط، سلامت و مطالعه» تلاش می‌کند تا هم نشاط را برای سالمندان به ارمغان آورده و سلامت آنان را مورد پایش قرار دهد. 

وی ادامه داد: اقدام دیگر که می‌تواند فضای نشاط‌آمیزی را برای سالمندان به ارمغان بیاورد، راه‌اندازی همایش پیاده‌روی است. هم‌چنین کاشت درخت با نام سالمند برنامه دیگر به مناسبت این ایام است. 

دوستی از برگزاری ویژه برنامه «خاطرات جوانی» از سوی این مرکز خبر داد و گفت: بسیار زیباست که از زوج‌های سالمندی تقدیر کنیم که سال‌ها وفادارانه و عاشقانه با هم زندگی کرده‌ و تبدیل به یک الگوی شایسته برای فرزندان خود و دیگر اعضای جامعه شده‌اند. در ویژه برنامه «خاطرات جوانی» قصد داریم از زوج‌هایی که بیش از ۴۰ سال از زندگی مشترک آنان گذشته و آرام آرام وارد دنیای سالمندی شده‌اند، تقدیر و تجلیل کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگسرای امید با مشارکت کانون‌های خود ویژه برنامه «نگاهی از دل» را برگزار می‌کند. در این نشست، سالمندان علاقه‌مند به حوزه موسیقی، گردهم آمده و زیرنظر استاد موسیقی رضا رستمی با یکی از دستگاه‌های موسیقی ماهور آشنا می‌شوند. در این جلسه هم‌چنین سالمندان عزیز به تمرین و بازخوانی تصنیف‌های دستگاه ماهور می‌پردازند. «نگاهی از دل» نام یکی از تصنیف‌ها در دستگاه ماهور است که روز یکشنبه ۱۰ مهرماه در قالب این ویژه برنامه تمرین و بازخوانی می‌شود.

او بیان داشت: ویژه برنامه «هنر سالمندی» برنامه دیگر فرهنگسرای امید به مناسبت این هفته است که طی آن از یک تابلو با موضوع سالمند رونمایی می‌شود. از سویی دیگر «باشگاه منزلت» نیز به همین مناسبت در فرهنگسرای امید آغاز به کار کرد. 

دوستی در پایان با اشاره به فعال بودن کانون‌های مختلف سالمندی در فرهنگسرای امید گفت: این مرکز فرهنگی هنری پذیرای گروه‌ها و کانون‌های مختلفی است که به اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری می‌پردازند. یکی از کانون‌های فعال در فرهنگسرا، کانون سالمندان است که اعضای آن از جهاندیدگان هستند. این کانون به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازد. 

انتهای پیام

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 26824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =