سند طرح تحول مدیریت پسماند در دوره جدید مدیریت شهری تهیه شد/ ارائه طرح‌های کارآمد از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع معضلات پسماند پایتخت

در سومین جلسه از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با موضوع پسماند به مباحثی همچون دفن زباله، تفکیک آن در مبدا، همکاری شهروندان در مدیریت پسماند پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار شهر، سومین جلسه از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با موضوع "پسماند" دهم مهر ماه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ برگزار شد.

در این نشست که با حضور نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تهران، عزیزی، مدیرعامل سازمان پسماند و صادق زاده، سرپرست مرکز تهران هوشمند برگزار شد، مباحثی همچون دفن زباله، تفکیک آن در مبدا، همکاری شهروندان در مدیریت پسماند و همچنین استفاده شهرداری از توانمندی‌های شرکت های دانش بنیان، برای حل مشکلات حوزه پسماند مورد بررسی قرار گرفت.

ایمان صادق زاده سرپرست مرکز تهران هوشمند در ابتدای جلسه گفت: تاکنون سه جلسه هم‌اندیشی با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور برگزار شده که در حوزه حمل و نقل و ترافیک، ۲۷ شرکت در بیش از ۱۵ حوزه فعالیتی مرتبط، اعلام آمادگی کردند. از بین طرح‌های ارسالی، ۷ طرح مستقیما مربوط به حوزه حمل و نقل و ترافیک و ۳ طرح مرتبط با سایر حوزه‌های مدیریت شهری بوده که به حوزه‌های متولی ارجاع شده. هم‌اکنون ۴ شرکت به صورت پایلوت در حال اجرای طرح های خود هستند.

وی ادامه داد: در نشست بعدی با موضوع فضای سبز و محیط زیست هوشمند، ۲۳ شرکت در بیش از ۱۰ حوزه فعالیتی مرتبط، اعلام آمادگی کردند. از بین ۱۰ طرح‌ ارسالی از جانب شرکت‌ها تا این تاریخ، ۸ طرح در مرحله اول بررسی مورد تایید قرار گرفته و آماده ارسال به متولیان مربوطه در شهرداری است؛ تا پس از تاییدات اولیه، فضای پایلوتی در اختیار آنها قرار داده شود و محصول خود را تست کنند.

سرپرست مرکز تهران هوشمند بیان کرد: توانمندی ها از سوی شرکت ها به صورت طرح ارائه می شود و جلسات تخصصی بین سازمان متولی، کارشناسان و شرکت هایی که ایده هایی را در رابطه با رفع نیازهای شهر تهران ارائه می کنند، برگزار می شود. به منظور تست محصولات شرکت های دانش بنیان نیز پلت فرمی در اختیار این مجموعه ها قرار داده می شود و باقی پروسه کار طی می شود.

دفن زباله در شهر تهران باید به حداقل برسد

در ادامه این نشست مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: روزانه در کشور ۵۳ هزار تن پسماند تولید می شود که در این میان سهم شهر تهران ۶ هزار تن می باشد.

مهدی عزیزی با بیان اینکه تنها ۵ هزار تن از این پسماند به مجموعه آراد کوه منتقل می شود، افزود: در این میان ۱۰۰۰ تن از این پسماندها در سطح شهر تهران به صورت مجاز و غیر مجاز جمع آوری می شود.

وی ادامه داد: حدود ۳۲ درصد از پسماندهای تولیدی شهر تهران پسماند خشک، ۶۴ درصد پسماند تر و حدود ۴ تا ۵ درصد نیز ریجکتی‌ها است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به اینکه تفکیک اصولی در مبدا، این پسماند را در مجموعه آراد کوه به ۴۰ درصد می‌رساند، بیان کرد: ۵۵ درصد از زباله تولیدی شهر تهران که برابر با ۲۵۰۰ تن است در مجموعه آراد کوه دفن می‌‎شود.

وی با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه مدیریت پسماند یادآور شد: به رغم اینکه در سند تحول یا همان طرح جامع پسماند در شهر تهران برای مدیریت پسماند یک چشم انداز ۲۰ ساله متصور شده بود اما در این دوره مدیریت شهری، شهردار تهران اعتقاد دارد مدیریت پسماند و حل موضوعات مربوط به آن باید با سرعت بیشتری انجام شود.

عزیزی با بیان اینکه دفن زباله در شهر تهران باید به حداقل برسد، تاکید کرد: با توجه به تاکیدات شهردار تهران قول دادیم در بازه زمانی ۴ ساله دفن زباله در شهر تهران به زیر ۳۰ درصد برسد. وی همچنین اشاره کرد که حل معضل پسماند در تمام مجموعه های متولی از شهرداری تهران تا استانداری و دولت به یکی از دغدغه‌های ملی مبدل شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سند طرح تحول مدیریت پسماند در این دوره مدیریت شهری تهیه شده، گفت: در این سند ۳ رویکرد در نظر گرفتیم که شامل حوزه کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا و کاهش دفن می‌باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره طرح های MRF افزود: تهران دارای ۸ پهنه MRF است که در این پهنه ها بحث کاهش تولید، تفکیک و کاهش دفن را پیش می بریم و مدل سرمایه گذاری این طرح را هم تدوین کرده ایم.

همکاری ۱۰ درصدی شهروندان در مدیریت پسماند

در بخش دیگر از این جلسه معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در این دوره از مدیریت شهری استفاده از توان شرکت های دانش بنیان مدنظر شهردار تهران است. 

شادی مالکی افزود: اسناد بالادستی نیز در این رابطه وجود دارد و قانون مدیریت پسماند مصوبه ۸۳، آئین نامه اجرایی ۸۴ و حتی طرح جامع به بهره گیری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرده است.

معاون سازمان مدیریت پسماند شهر تهران بیان کرد: در حوزه مدیریت پسماند شهر تهران با یک مشارکت کمتر از ۱۰ درصدی شهروندان رو به رو هستیم و نگاه شهرداری این است که مشارکت شهروندان را به حداکثر برساند.

وی با بیان اینکه در آراد کوه سیستم پردازش پسماند انجام می شود گفت: ۵ درصد از پسماند خشک تفکیک شده و پسماندهای تر به قسمت پالایش می رود تا کمپوست از آن تهیه شود.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: در حوزه استفاده از ریجکت‌ها تاکنون تولید سوخت های جایگزین و سوخت های فسیلی را نداشته ایم که یکی از دلایل آن ارزان بودن سوخت‌های فسیلی در کشور است و صنایع مصرف کننده از این سوخت‌ها مانند کارخانه سیمان هیچ وقت علاقه مند به استفاده از این سوخت‌های جدید نیستند.

مالکی ادامه داد: در صورتی که این روند اصلاح شود، پسماند خشک ارزشمند به دست شهرداری می رسد و اصلاح این چرخه منفعتی برای شهر و شهروندان و محیط زیست به همراه دارد.

در ادامه این نشست شرکت‌های دانش بنیان به معرفی محصولات و طرح‌های خود متناسب با نیازهای اعلام شده در حوزه "پسماند" پرداختند. در پایان نشست مذکور، مقرر شد طرح‌های ارائه شده توسط شرکت‌های دانش بنیان ظرف مدت دو هفته برای بررسی ارسال شود تا در صورت تایید، جلسات تخصصی برای ادامه همکاری فی مابین شرکت‌ها و شهرداری تهران برگزار شود.

انتهای پیام/

۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 26837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =