هفته وحدت بهترین زمان برای نشان دادن همدلی قومیت‌های مختلف ایران بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» گفت: این جشنواره نشان داد می‌توان برای مناسبت‌های گوناگون دینی و ملی به خوبی برنامه‌ریزی کرد. هفته وحدت بهترین زمان برای نشان دادن همدلی و همگرایی قومیت‌های مختلف ایران بود.

به گزارش شهر و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دریاچه شهدای خلیج فارس از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» بازدید کرد و در حاشیه این بازدید گفت: یادم نمی‌آید که تا به حال در محوطه دریاچه چیتگر چنین کار فرهنگی فاخری انجام شده باشد و نمایندگانی از همه جای ایران حضور داشته باشند. دوستانمان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ابتکار خوبی داشته‌اند و حتماً در تهران می‌توان نقاط دیگری را هم برای برپایی چنین جشنواره‌هایی در نظر گرفت تا از حضور و تجمع شهروندان نهایت استفاده برای برنامه‌های فرهنگی و هنری برده شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره نشان داد می‌توان برای مناسبت‌های گوناگون دینی و ملی به خوبی برنامه‌ریزی کرد، افزود: هفته وحدت بهترین زمان برای نشان دادن همدلی و همگرایی قومیت‌های مختلف ایران بود. همه اقوام ایران عزیز در اینجا نماینده دارند و آثار فرهنگی و هنری خود را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، این جشنواره به اقتصاد فرهنگ و هنر اقوام هم کمک می‌کند و توجه به این حوزه باعث کارآفرینی نیز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه این جشنواره چه تاثیری بر انسجام ملی و وحدت اقوام ایرانی دارد، بیان کرد: خدا را شکر در ایران موضوع همگرایی قومیت‌های مختلف یک مسئله تاریخی است و خیلی دشواری‌ای در این زمینه نداریم. در برخی کشورها هویت ملی به شکل موزائیکی است و تلاش می‌کنند اقوام مختلفشان را در کنار هم بگذارند و به زور تبلیغات و پروپاگاندای سیاسی آن را جا بیندازند. در برخی مناطق پیرامونی ما این موضوع دیده می‌شود. در ایران خوشبختانه نیازی به این نداریم، فقط کافی است که زمینه‌های بروز این وحدت را فراهم کنیم و در نقش تسهیلگر ظاهر شویم. یعنی چنین مکان‌هایی را در اختیار اقوام بگذاریم و ببینیم چه طور بخش‌های مختلف کشور به راحتی در کنار هم می‌نشینند و با هم تعامل می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: در ایران مسئله‌ای به نام واگرایی نداریم و تاریخ ما بیانگر همگرایی بوده و ایران به لحاظ فرهنگی یک جغرافیای بسیار گسترده‌تر از مرزهای سیاسی فعلی‌اش دارد. در واقع بسیاری از مشاهیر، آداب و سنن و مناسک فرهنگی ما تنها در ایران نیست و در یک جغرافیای وسیع تا شرق، شمال، غرب و جنوب ایران ادامه دارد. در دولت جدید چون نگاهمان تعاملات منطقه‌ای است، تلاش داریم این موضوع را برجسته کنیم. به عنوان مثال هفته پیش میزبان وزیر فرهنگ تاجیکستان بودیم که به شیراز و تبریز نیز سفر کردند. در ماه‌های آینده برای کشورهای دیگر منطقه هم برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم تا این همگرایی منطقه‌ای را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: با توجه به انقلاب ارتباطاتی و تکنولوژیکی که رخ داده، نسل جدید اغلب اطلاعات خود را از بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند و ممکن است اطلاعات کمی درباره فرهنگ اقوام ایرانی داشته باشند. مهم‌ترین مخاطب جشنواره‌هایی مانند «ایران عزیز» این نسل است و باید چنین کارهایی را گسترش دهیم.

علاقه‌مندان برای بهره بردن از برنامه‌های جشنواره «ایران عزیز» می‌توانند از ۲۰ تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب مراجعه کنند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی iran.farhangsara.ir در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام 

۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 27219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =