برنامه شهرداری برای راه‌اندازی خطوط تراموا/ اتوبوس‌ها به ۵۵۰۰ دستگاه می‌رسد/ هزینه اجرای هر کیلومتر مترو

شهردار تهران از آغاز مطالعات تراموا خبر داد و گفت: دو یا سه خط تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید از خارج از کشور در این راستا انجام و دو جلسه برگزار شده است. اگر امکان اجرای طرح مهیا شود، اقدامی در دسترس‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه پویش «قرار خدمت» در منطقه ۹ با بیان اینکه پروژه یادگار امام(ره) سه بخش دارد، اظهار کرد: بخش اول مربوط به وزارت دفاع است که عملیات اجرایی آن در حال انجام است، بخش دوم با ارتش جمهوری اسلامی است که هماهنگی ها و تفاهمات انجام شده و در این مرحله وارد زمین های ارتش می شویم و بخش سوم نیز در حال رایزنی و تفاهم با وزارت آموزش و پرورش هستیم. در مجموع اقدامات مرحله اول و دوم انجام شده و بخش سوم در حال پیگیری است.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای شهر، آزاد شدن بال غربی و ایجاد تنفس برای مردم منطقه ۹، پروژه شهید بروجردی را نیز خاتمه می‌دهیم و منطقه ۱۸ نیز وقتی به این بخش متصل شود گشایش هایی برای منطقه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه ۹ ویژگی ممتازی دارد، یادآور شد: فرودگاه در این منطقه واقع شده که هم گشایش و هم محدودیت را برای منطقه ایجاد کرده است. در منطقه ۹ علاوه بر طرح های محلی و پیگیری طرح یادگار امام (ره)، افق بلندتری را ناظر بر فرودگاه داریم که این افق، ایجاد امکان و شرایط برای گشایش بزرگتر و شکل گیری قطب جدیدی از خدمات رسانی است.

زاکانی با اشاره به انجام مسیر مطالعاتی در ایجاد قطب خدمات رسانی در منطقه ۹، خاطرنشان کرد: عمده مواردی که پیش از این مورد مطالعه قرار گرفته، عملیاتی شده و امیدواریم گشایش های خوبی در منطقه ۹ ایجاد شود.

تلاش شهرداری برای افزایش تعداد اتوبوس های پایتخت به پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه جدی امسال در حوزه حمل و نقل به اتوبوسرانی اختصاص دارد، گفت: وقت مکفی اختصاص می دهیم که این بخش توسعه یابد. سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را با فرسودگی عمده تحویل گرفتیم و سعی کردیم که این اتوبوس ها را فعال نگه داریم و امسال ۵۹۱ دستگاه بازسازی شده است، سال قبل ۱۱۰ دستگاه، امسال ۲۰۰ دستگاه و در مجموع ۳۱۰ دستگاه به ناوگان وارد شده و به دنبال این هستیم که به بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس برسیم.

وی همچنین تصریح کرد: این وعده بزرگی است اما می خواهیم خود را متعهد کنیم که تعداد اتوبوس ها را به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه برسانیم، بتوانیم ۲۱۰ خط اتوبوس را اصلاح کنیم و خدمت ویژه ای را در حوزه اتوبوسرانی و سپس تاکسیرانی ارائه دهیم.

زاکانی با بیان اینکه اقدامات جدی در حوزه مترو نیز در حال انجام است، یادآور شد: خطوط ۸،۹، ۱۰ و ۱۱ را در شورای عالی ترافیک دنبال کردیم که به طور خاص تصویب شود. مقدمات خط ۱۰ که قرارداد آن با قرارگاه منعقد شده را در جلسات پیگیری کردیم که روند اقدامات تسریع شود. در خط ۱۱ نیز وارد مذاکره با شرکت مپنا شده ایم تا بتوانیم کار را از طریق این شرکت پیش ببریم. دو خط دیگر را نیز از طریق بخش خصوصی پیگیری می کنیم.

اجرای هر کیلومتر مترو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

وی تأکید کرد: بخشی که می توان به آن تکیه کرد، مترو است که هزینه بالایی دارد؛ به طوریکه هر کیلومتر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. بودجه ای که امسال برای مترو در نظر گرفته شده ۶ هزار میلیارد تومان بود و ۶ هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات اختصاص یافته بود و با این ۱۲ هزار میلیارد تومان در مجموع ۱۰ کیلومتر بیشتر نمی توانستیم اجرا کنیم. قدر السهم ما کم بود و بر منابع داخلی و مشارکت و مولدسازی تکیه می کنیم. در بخش مترو، در خصوص واگن و توسعه خطوط کار جدی انجام می دهیم و امیدواریم بار را در میان مدت در مترو قرار دهیم.

شهردار تهران از آغاز مطالعات تراموا خبر داد و افزود: دو یا سه خط تهران امکان بارگذاری تراموا را دارد که مطالعات و بازدید خارج از کشور در این راستا انجام و دو جلسه برگزار شده است. اگر این امکان مهیا شود در دسترس‌تر و آسان تر خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه در اجرای تراموا تکیه بر محور دماوند- انقلاب- آزادی به عنوان محور رکن شهر است، تصریح کرد: برآورد ما این است که شرایط را به گونه ای تنظیم کنیم که هر پنج دقیقه امکان جابجایی مسافر وجود داشته باشد که به توسعه و تغییر چهره شهر کمک خواهد کرد. در این زمینه وارد مذاکره شده و موارد را دنبال می کنیم.

عملیات گسترده برای تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در مرادآباد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، خاطرنشان کرد: جریانات اخیر شرایطی را ایجاد کرد که تشدید خلاف صورت بگیرد؛ پنج شنبه صبح عملیات گسترده ای در تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در مرادآباد انجام شد. در منطقه ۱۸ و ۱۹ ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد و ما در این زمینه تعارف نداریم چراکه این ساخت و ساز بلای جان مردم است و وقتی با سستی ساخته می شود با یک باد، سازه ها بر سر مردم آوار می شود و ما را دچار مشکل می کند. آنچه مهم است رفع و رجوع این ساخت و سازهاست که در این زمینه خود را تقویت می کنیم و برخورد لازم را داریم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مسئله آب و هوا یک آماده باش برای ما به شمار می رود، اظهار کرد: خدمات شهری و مناطق شهرداری که در معرض آسیب هستند، آمادگی در شرایط آب و هوایی نامناسب را دارند. زمانی که در تهران باران بارید و همه انتظار سیل داشتند، ۱۰ هزار نیروی شهرداری در خیابان ها و معابر حضور داشتند و برآوردی از قبل صورت گرفت. تنها یک ناحیه ما قرمز و بلافاصله مشکل برطرف و وضعیت زرد شد. شب گذشته و امروز نیز در آماده باش هستیم.

وی موضوع آلودگی هوا را فراتر از شهرداری عنوان کرد و افزود: وزیر کشور جلسه ای را با وزرا و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا داشت که در این زمینه تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 27614

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =