۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 2772

با کمک شهروندان مشکل کودکان زباله‌گرد را حل می‌کنیم

غلامحسین محمدی؛ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران
با کمک شهروندان مشکل کودکان زباله‌گرد را حل می‌کنیم

هرچقدر که دستاوردهای خانواده بزرگ شهر تهران بیشتر و بیشتر شوند، باز هم گام‌های نامیمون فقر می‌تواند شیرینی توسعه را به کام همه‌مان تلخ کند و گزاف نیست اگر ادعا کنم کار کودک و به‌ویژه زباله‌گردی کودکان احتمالا یکی از تلخ‌ترین آثاری است که محرومیت از خود بر جای می‌گذارد.

تهران با تمام زیبایی‌ها و فرازهایش اما متأسفانه درگیر ابتلای غم‌انگیزی به نام زباله‌گردی کودکان است که بدون شک می‌توان آن را نتیجه مستقیم چندین دهه بی‌توجهی و سوءمدیریت در سطوح مختلف حکمرانی کشور دانست.
ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی این پدیده نه انتظاریست که از منِ اهل رسانه می‌رود و نه می‌توان گفت به اندازه کافی انجام نشده است؛ هرروز در مسیر محل کار یا منزل کودکانی را می‌بینیم که به فرمان و درخواست سودجویان [و والدین مستأصل و محروم] تا کمر در مخازن زباله فرو رفته و در جست‌وجوی تتمه خوشبختی همشهریان خود هستند.
بی‌توجهی و عبور از کنار این پدیده دیگر نه اخلاقی بود و نه کوچک‌ترین همخوانی با وعده‌های دوره جدید مدیریت شهری داشت؛ پس شهردار تهران دست‌به‌کار شد و بخش‌نامه منبع به‌کارگیری کودک از سوی پیمانکاران شهرداری تهران را به تمام مناطق ۲۲گانه و سازمان‌های متبوع شهرداری ابلاغ کرد که در واقع چیزی نبود جز یک نظام اجرایی و نظارتی برای مبارزه همه‌جانبه با پدیده زباله‌گردی کودکان. در بخش‌نامه مذکور شهرداران مناطق موظف شده‌اند تا با همکاری معاونت اجتماعی و معاونت خدمات شهری از سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط کمک بگیرند و یک‌بار برای همیشه دست سودجویان را برای سوءاستفاده از کودکان کوتاه کنند. اما صدور این بخش‌نامه و التزام تمام قسمت‌های شهرداری تهران به آن نیز برای مبارزه با این پدیده کافی نیست؛ ما بدون کمک شهروندان به هیچ هدفی نمی‌توانیم برسیم، مخصوصا در این مسیر مهم.
از تمام تهرانی‌ها می‌خواهیم که ما را در انجام مسئولیت اجتماعی سنگینمان همراهی کنند و یار و همکار ما در نظارت بر عملکرد پیمانکاران شهری باشند. واقعیت این است که قدرت و توان شهرداری تهران در حل مشکلات شهر، نسبت مستقیم با اعتماد و همراهی شهروندان دارد و بدون کمک ساکنان تهران، شانس بسیار کمی برای غلبه بر چنین مشکل بزرگی داریم. حلقه گمشده زنجیر مستحکم ترمیم این زخم عمیق اجتماعی آن است که تمام شهروندان، ناظران هشیار اجرای قانون باشند تا حمایت از کودکان به شکل حداکثری و کامل انجام پذیرد.
آنچه از شهروندان عزیز تهران می‌خواهیم این است که از این به بعد با بر خوردن به هر مورد از زباله‌گردی کودکان، از طریق سامانه تلفنی۱۳۷ به همکاران من اطلاع دهید تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به شناسایی پیمانکار مسئول سوءاستفاده‌گر و حمایت کامل از آن کودک اقدام کنیم. ما برای حل این مشکل یک فرایند مسئولانه و کامل طراحی کرده‌ایم که طی آن هیچ آسیبی به کودکان نخواهد رسید و تمام تلاش ما بر بهبود وضعیت این عزیزان است و شهرداری تهران روی کمک شهروندان حساب باز کرده است.

۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 2772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =