۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 28080

پاسخی برای نیم‌قرن انتظار

سیدمرتضی روحانی- شهردار منطقه ۱۶
پاسخی برای نیم‌قرن انتظار

در دوره مدیریت شهری ششم، پاسخی در ‌شأن محله جوادیه با بیش از ۵۰ هزار نفر سکنه که بیش از ۵۰۰ شهید والامقام را نیز تقدیم انقلاب کرده‌اند فراهم شده و آن احداث فضای سبز در دل محله جوادیه است.

از کوچه و پس‌کوچه‌های فرسوده شهر عبور می‌کنیم و به محلات جنوبی شهر می‌رسیم؛ جایی که سیمان، آجر و سنگ‌های صبور درهم‌تنیده دیوار در انتظار هستند؛ گویی سال‌هاست همچون ساکنان‌شان منتظرند تا نونواری را در بطن خود ببینند؛ به‌جای فرسودگی و ساختمان‌های کج‌ومعوج، قدری سبزینگی درختان و طراوت ببینند؛ محله‌ای که داش‌مشتی‌ها و لوطی‌های دیروزش، امروز به سن سالمندی رسیده‌اند و گرد پیری روی صورت و موهایشان نشسته، جایی را می‌طلبند که ایام فراغت خود را در کنار قدیمی‌های هم‌محلی‌شان سپری کنند. آری از جوادیه سخن می‌گوییم و انتظار توجهی درخور که مطالبه دیرین یکایک آنهاست... . قدیمی‌ترها بهتر می‌دانند روزی روزگاری جایی در پایین‌شهر محله‌ای بود پر از بروبیا که برای تمام مردم تهران آشنا بود؛ جایی برای خرید و ذبح قربانی و نذرها.

روزی همان حوالی کشتارگاه که محل فروش دام و گوسفند بود و ارمغانش برای ساکنان این محل، بوی نامطبوع حاصل از کشتار دام‌ها و بوی پوست‌های دباغی‌شده و... که دیگر تاب‌وتوان تحمل را از شهروندان جوادیه گرفته بود. دوره‌ای شد که شهرداری، کشتارگاه تهران را منتقل و فضای حاصل از آن را تبدیل به بوستان و فرهنگسرای بهمن کرد تا علاوه بر رفع بوی تعفن، مردم جوادیه را با هوای سالم و فضای فرهنگی مناسب آشتی دهد؛ اما خطوط بی‌رحم بزرگراهی که در همان دوره از مرز این محله گذشت، ساکنان محله جوادیه را از داشتن حق و حقوقشان محروم کرد. نوبت دوره‌ای دیگر از مدیریت شهری شد و باز طرحی جدید در توسعه فضای سبز جنوب تهران به اجرا درآمد و شهروندان جوادیه باز خوشحال شدند که کنارشان پارکی به بزرگی بوستان ولایت ساخته شده، اما باز هم سناریوی ساخت بزرگراه جدید، این خواسته دیرینه محله جوادیه را برای دومین بار به بن‌بست رساند. چندی بعدتر هم برای جوادیه پل ساختند و این حلقه بن‌بست باز هم تنگ‌تر شد. مطالبه مردم جوادیه به قوت خود باقی ماند و سنوات انتظار به نیم‌قرن رسید.

حال در دوره مدیریت شهری ششم، پاسخی در ‌شأن این محله با بیش از ۵۰ هزار نفر سکنه که بیش از ۵۰۰ شهید والامقام را نیز تقدیم انقلاب کرده‌اند فراهم شده و آن احداث فضای سبز در دل محله جوادیه است. هرچند دیر اما با یاری خداوند و تلاش بی‌وقفه مدیران شهری، ستادی و اجرایی، این تلاش‌ها بالاخره به بار نشست. آری این روزها نویدبخش روزهای نیکویی است در منطقه۱۶ و این بار در دل محله جوادیه و برای مردم جوادیه. در این روزهای پرمشقت اقتصادی که گریبانگیر تمام جامعه، بالاخص خادمان مردم در شهرداری تهران شده، مدیریت شهری منطقه۱۶ با تملک ۵۸۰۰ متر که پیش‌تر به ملک قالیشویی معروف بود، توانست به انتظار ۵۰ساله شهروندان این محله پاسخ دهد و به نیم‌ قرن چشم‌انتظاری شهروندان این محله جامه عمل بپوشاند. تا باد چنین بادا.

انتهای پیام/

۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 28080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =