برای تدوین قانون شوراها با شورایی‌ها مشورت شود/ انتخاب شهرداران امری تخصصی است نه هیجانی

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مجلس باید روند تدوین قانون برای شورا را اصلاح کند، گفت: برای تدوین قانون شوراها باید با کسانی که در شورا حضور و در این زمینه تخصص دارند، مشورت شود.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در شصت و چهارمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به تشکیل شوراها، اظهار کرد: آغاز کار شوراها در سال ۱۳۵۸ و به فرمان امام خمینی (ره) بود تا هر شورا امور شهرها و محلات خود را انجام دهد. با توجه به درگیری ها و جنگ تحمیلی، این اقدام انجام نشد و اولین انتخابات در سال ۱۳۷۷ برگزار شد و در چهارم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ شوراهای اسلامی شهرها و روستاها آغاز به کار کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عقب ماندگی در تأسیس شوراها باعث شد این نهاد از مسائل خود عقب بماند، تصریح کرد: شورا چون در زمان خود شکل نگرفت نتوانست از قانونی که برای شورا تدوین شده بود، انتقاد و از حق خود دفاع کند. با کسانی که تخصص دارند و سالها در شورا زحمت کشیده اند برای تدوین قانون جدید شورا مشورت نشد و قانون بر اساس آنچه به ذهن تدوین گران خطور می کند البته با کمال حسن نیت تدوین می شود. امیدواریم مجلس این روند را اصلاح کند.

وی تأکید کرد: شورا با چهار چالش عمده مواجه است و جز مسائل مالی و درآمدی، با دولت ها نیز در چالش است. وقتی شوراها وجود نداشتند وزارت کشور، فرمانداری ها و شورایاری ها وظیفه شورا را انجام می دادند و به همین دلیل هنوز هم کسانی که در این فضاها حضور دارند فکر می کنند بایستی بر شوراها مسلط باشند و برای آنها مشکل است که مدیریت محلی را بپذیرند.

چمران با تأکید بر اینکه با مدیریت محلی بار بزرگی را از دوش دولت برداشته ایم، یادآور شد: در وزارت کشور تحول ایجاد شده و شوراها شکل گرفته است. خوشبختانه امروز شرایط خوبی داریم و همکاری و هماهنگی بسیار خوبی شکل گرفته که باید قدردان آن باشیم.

وی با بیان اینکه مجلس چالش دوم شوراهاست، اظهار کرد: نمایندگان مسائلی را در شهرها می بینند که با شوراها برخورد می کنند و بر اساس آن مشکلات، قوانینی را در مجلس تصویب می کنند که برای شورا چالش ایجاد می کند. قانون شورای ما این چنین تدوین شده که شهردار را اعضای شورا انتخاب کنند؛ چراکه شورا جمعی از اعضای متخصص است که فردی متخصص را به عنوان شهردار انتخاب می کند. انتخاب شهردار هیجانی و احساسی نیست بلکه بسیار تخصصی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: خود شوراها چالش سوم هستند؛ متأسفانه شوراهایی وجود داشتند که در حد و مرز خود حرکت نکردند. شاید برخی به دلیل منافع که با خود فکر می کنند در این عرصه وجود دارد پا به این عرصه می گذارند و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند. باید جلوی اینگونه اقدامات گرفته شود و پیش از اینکه شورایی ها به عملی خلاف قانون دست بزنند باید آگاه شوند. امیدواریم چنین چیزی نداشته باشیم. این چالش کمرنگ تر از دیگر چالش هاست و می توانیم آن را رفع کنیم.

وی آراء قضایی را از دیگر چالش شوراها عنوان کرد و افزود: در مواردی شوراها مصوبه ای دارند که مغایر است و یا در برخی موارد واقعاً مغایر نیست، اما توسط دیوان عدالت اداری لغو می شود. یک سری مشکلات را نیز با قوه قضاییه داریم که البته باید از همکاری قوه قضاییه استقبال کنیم چون کار خود را به درستی انجام می دهد و ما باید موارد را اصلاح کنیم.

چمران همچنین تصریح کرد: شوراها از سایر بخش ها منقطع هستند و در شهر خود فعالیت می کنند و تنها مسائل خود را از مسیر شورای عالی استانها مطرح و برطرف می کنند؛ اما با این وجود نیاز به نشست هایی دارند که بتوانند با هم اندیشی مشکلات خود را برطرف کنند. کسی جز خود شوراها به فکر شورا نیستند؛ بنابراین شورایی ها باید با اتحاد با یکدیگر پیش بروند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شوراها در انتخاب نمایندگان در مجلس مؤثر هستند. بنابراین باید بین شورا و مجلس همفکری و هماهنگی وجود داشته باشد. انتخاب شهرداران در مجلس مطرح شد و تعدادی از نمایندگان، طرح را امضا کردند اما اعضای شوراها از نمایندگان خواستند که امضای خود را پس بگیرند و این اتفاق افتاد و موضوع نحوه انتخاب شهرداران در صحن علنی مجلس مطرح نشد.

انتهای پیام/

۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 28226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =