۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 2857

یکم فروردین تا پنجم امرداد ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸

هوای شهر تهران سال گذشته بهتر بود

پایتخت در نیمه دوم سال با وقوع پدیده وارونگی هوا که سالانه به مرگ زودرس ۵ هزار تهرانی منجر می‌شود، مواجه خواهد شد.
هوای شهر تهران سال گذشته بهتر بود

شهر: کیفیت هوای پایتخت در چهار ماه ابتدایی سال گذشته نسبت به امسال بهتر بوده است چرا که تعداد روزهای پاک بیشتر و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس کمتری نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۹ داشته است.

به گزارش شهر، امسال هوای شهر تهران از یکم فرودین تا پنجم امرداد شاهد ۱۵ روز پاک، ۸۴ روز قابل قبول، ۲۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم بوده است. این درصورتی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته هوای تهران ۲۵ روز پاک، ۸۴ روز قابل قبول، ۱۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم داشته است.

طبق آمار فوق می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کیفیت هوای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ نسبت به امسال بهتر بوده است چرا که تعداد روزهای پاک بیشتر و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم کمتری نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است.

شیوع ویروس کرونا و در پی آن لغو طرح ترافیک به مدت ۷۹ روز، می‌تواند از جمله دلایل افزایش آلودگی هوا در چهار ماه ابتدایی امسال باشد. طرح ترافیک از ابتدا فروردین تا ۱۷ خرداد متوقف ماند و پس از آن ستاد ملی مقابله با کرونا به اجرای دوباره طرح ترافیک رأی مثبت داد.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره اثرات لغو طرح ترافیک می‌گوید: زمانی که تردد خودروها در سطح شهر افزایش یابد آلودگی هوا بروز می‌کند که این آلودگی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد. این مسأله به ویژه در کسانی که دچار بیماری هستند، حادتر است.

همچنین شهاب الدین کرمانشاهی، استاد حمل و نقل و ترافیک می‌گوید که درصورت توقف دوباره طرح ترافیک، ممکن است که تهران به وضعیت اضطرار آلودگی هوا یعنی شاخص بیشتر از ۲۰۰ برسد و شهر تخلیه اضطراری شود. همچنین به گفته این استاد ترافیک پایتخت در نیمه دوم سال با وقوع پدیده وارونگی هوا که سالانه به مرگ زودرس ۵ هزار تهرانی منجر می‌شود، مواجه خواهد شد.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی شرکت کنترل کیفیت هوا نیز مطرح گردید، از شروع سال ۱۳۹۹، محاسبه شاخص کیفیت هوا با معیارهای سخت‌گیرانه‌تری انجام می­شود که این امر بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست و با استناد بر جدیدترین روش اعلام وضعیت کیفی هوا در کشورهای بزرگ جهان انجام می­گردد. بر این اساس میزان سخت‌گیری برای برخی آلاینده­ها از جمله ازن که در روزهای گرم سال عموماً آلاینده شاخص شهر تهران می­باشد، بیش از سایر آلاینده‌ها بوده و بنابراین مقایسه کیفیت هوا در سال جاری با سال­های گذشته نیازمند استفاده از  مقیاسی یکسان است.

با توجه به محاسبات صورت گرفته (روش جدید) تا تاریخ ۵ مردادماه سال جاری، ۱۵ روز در شرایط پاک، ۸۴ روز در شرایط قابل قبول، ۲۸ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲ روز  ناسالم برای همه گروه­های جامعه در شهر تهران ثبت شده است. این در حالی است که اگر محاسبات بر اساس روش قدیمی انجام می‌شد، به ترتیب ۲۴، ۸۸ و ۱۷ و صفر روز در شرایط پاک، قابل قبول، ناسالم برای گروه‌های حساس و ناسالم قرار می‌گرفتند. لذا با اعمال تغییرات جدید، با میزان غلظت یکسان، شاخص بیشتری برای برخی از آلاینده‌ها در نظر گرفته می‌شود و این امر باعث افزایش تعداد روزهای نامطلوب شده است.

جدول ۱- وضعیت شاخص کیفیت هوا در سال­های ۹۸ و ۹۹ بر اساس روش محاسبه قدیم و جدید (تا ۵ مرداد)، (برحسب تعداد روز)

سال

روش محاسبه شاخص

پاک
 (۵۰-۰)

قابل قبول
(۱۰۰-۵۱)

ناسالم  برای گروه حساس (۱۵۰-۱۰۱)

ناسالم
 (۲۰۰-۱۵۱)

۱۳۹۸

روش جدید

۴

۱۰۰

۲۱

۴

روش قدیمی

۲۵

۸۴

۱۹

۱

۱۳۹۹

روش جدید

۱۵

۸۴

۲۸

۲

روش قدیمی

۲۴

۸۸

۱۷

۰

آمار مشابه محاسبه شاخص کیفی هوا به روش قدیمی و جدید برای مدت مشابه در سال۹۸ نیز در جدول ۱ نشان داده شده است. لازم به‌ذکر است در مدت مشابه سال گذشته و با روش قدیمی محاسبه، ۲۵ روز در شرایط پاک، ۸۴ روز در شرایط قابل قبول، ۱۹ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱ روز در شرایط ناسالم قرار داشته و بنابراین مشاهده می‌شود با محاسبه شاخص با معیار یکسان مورد عمل در سال گذشته در مدت مورد اشاره، تعداد روزهای آلوده سال جدید کمتر از سال گذشته بوده و شهروندان، هوا بهتری را به لحاظ آلاینده‌های مورد ارزیابی، تنفس نموده‌اند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 2857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =