۹۰ پروژه معطل پایتخت تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد/ امروز از مرز ۶۰۰ هزار تن تولید و توزیع آسفالت عبور کردیم

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: ۹۰ پروژه معطل شهر ساماندهی شده و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که به طور میانگین چهار پروژه در هر منطقه است و از سرای محلات تا مخزن آب را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، عباس شعبانی در یکصد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گزارش نظارتی ۶ ماهه پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه باید با ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته باید پاسخ شورا را بدهیم، اظهار کرد: برخی از این پروژه ها در ماه پنجم یا ششم به ما ارجاع داده شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه ثبت هزینه ها و پیشرفت فیزیکی معمولا دو ماه با تاخیر انجام می شود، خاطرنشان کرد: طی فرآیند این موضوع دو ماه است و جنس عمران این چنین است. در حال حاضر بسیاری از پروژه های ما بیش از پیشرفت فیزیکی ۶ ماهه پیشرفت دارند و پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد به بیش از ۲۵ درصد رسیده اند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ها و سازمان ها با مصوبه شورا به عقد قرارداد اقدام کرده اند، یادآور شد: هیچ طرحی وجود نداشته که معاونت حمل و نقل و ترافیک آن را تأیید و امضا نکرده باشد.

شعبانی با اعلام اینکه تمام اقدامات بر اساس طرح جامع اجرا می شود، تصریح کرد: پروژه شهید شوشتری و ادامه بزرگراه یادگار امام در طرح جامع تهران لحاظ شده بود و ما اقدامات را بر اساس آن انجام می دهیم.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب همکاری خوبی با ما داشت و در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا مصوب شد که رفع معارض پروژه های اولویت دار در خصوص قبوض آب انجام شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه مجوز برای دیوارکشی در پوسته بزرگراه یادگار امام از ارتش اخذ شده است، گفت: از ۱۸ تقاطع، ۱۰ طرح قرارداد نداشت که با قرارگاه خاتم قرارداد آن را منعقد کردیم. از این تعداد پنج طرح تحویل داده شده و تقاطع نجفی رستگار آماده است و سعی می کنیم ۱۲ تا ۱۴ تقاطع تا پایان سال آماده و تحویل داده شود. در سال آینده نیز ۲۰ پروژه اصلاح تقاطع غیرهمسطح را در دستور کار خواهیم داشت.

شعبانی با اشاره به موقعیت عملکردی بزرگراه شهید شوشتری، یادآور شد: این طرح عملکرد برون شهری دارد و ما این بزرگراه را به آزادراه تبدیل کردیم چراکه در غیر از این صورت به یک معضل تبدیل می شد. طرح به هفت هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. قطعه اول تا کیلومتر ۹ باید اجرا شود و به بهره برداری برسد که سهم امسال ما ۱۲ درصد بوده است. پیشرفت ریالی این طرح صفر است و دلیل این است که پیمانکار بدون قرارداد اقدام به فعالیت کرده و با حسن نیت طرح را اجرا کرد. ما باید تا پایان شهریورماه سال آینده، قطعه اول را تحویل دهیم و به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه ما هر طرحی که در شورای ترافیک مصوبه داشته مجدداً مورد بازبینی قرار دادیم، تصریح کرد: این بازبینی در خصوص طرح یادگار امام نیز صورت گرفت. فضایی بین دو باند موجود در بزرگراه یادگار امام وجود داشت که با رفع مشکل و برقراری اتصالات، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه اقتصادی برای شهرداری حاصل شد.

شعبانی با اعلام اینکه قیمت امروز طرح هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: ما متناسب با بودجه اقدام می کنیم. سهم امسال ما از پروژه یادگار امام ۱۵ درصد بوده که هفت درصد پیشرفت فیزیکی را به نتیجه رسانده ایم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران تأکید کرد: اگر معارضین این طرح برطرف شود، قطعه اول بزرگراه یادگار امام در ۲۲ بهمن ماه تکمیل خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص پروژه شهید شوشتری گفت: باید در این طرح تا پایان سال ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی ثبت می شد که تا کنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که علت آن انحراف ترافیکی و وجود لوله آب بزرگ در مسیر اجرای طرح است.

شعبانی با بیان اینکه ۳۵۰ میلیارد تومان برای دو پل پروژه میدان سبلان پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: ما با اصلاح هندسی هزینه ها را به ۷۰ میلیارد تومان کاهش داده ایم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تحویل تقاطع شهید آوینی در دهه فجر امسال، یادآور شد: ما مشکلاتی در بزرگراه آزادگان داریم. تندروها از لحاظ کیفیت آسفالت، عرض ورودی ها و خروجی ها وضعیت مناسبی ندارند و اصلاح این تندروها را در دستور کار قرار داده ایم که سوم خردادماه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی تأکید کرد: در بزرگراه شهید همدانی شاهد ۱۱۵ کیلومتر اضافه راه داریم که با اصلاح ایجاد شده ۱۶ کیلومتر از مسیر کاهش یافته و بخشی از آن در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

شعبانی با بیان اینکه تهران بیش از ۷۵۰ پل دارد، گفت: ۶۶ پل ساخته شده تا قبل از سال ۸۱ نیاز به مقاوم سازی و مرمت لحظه ای دارد. ۱۴ پروژه مقاوم سازی پیش بینی شده که هفت طرح را امسال تحویل می دهیم و هفت طرح را سال آینده تحویل می دهیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه عقب ماندگی ۱۰ میلیون تنی در تولید و توزیع آسفالت داریم، اظهار کرد: امروز از مرز ۶۰۰ هزار تن عبور کردیم؛ در ۶ ماه ابتدایی سال ۵۹۶ هزار تن تولید و توزیع آسفالت صورت گرفته و اگر اعتبارات لازم موجود بود میزان توزیع نیز افزایش پیدا می کرد. تنها روسیاهی که مناطق را رو سفید می کند آسفالت است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال تا آبان ماه آزادراه تهران- اصفهان را آسفالت کردیم، یادآور شد: طرح خدمت در ۲۲ منطقه اجرا و ۱۹۰ هزار تن آسفالت در مناطق توزیع شد. مناطق به اندازه ۵ بار آسفالت خیابان ولیعصر، به عرض ۱۶ متر آسفالت شد.

شعبانی تأکید کرد: بیش از ۱۰۰ پروژه عمده در شهر تهران معطل بودند که ارزش آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. بر اساس برآوردهایی که انجام شد، اگر ۶۰۰ میلیارد تومان در این طرح ها هزینه شود، به اتمام خواهد رسید. با هماهنگی صورت گرفته با معاونت مالی شهرداری هر هفته ۱۰ میلیارد تومان به این پروژه ها اختصاص خواهد یافت تا تحرک بیشتری ایجاد شود که هفته هفتم را در اختصاص این مبلغ پشت سر می گذاریم.

وی ادامه داد: ۹۰ پروژه معطل شهر ساماندهی شده و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید که به طور میانگین چهار پروژه در هر منطقه است و از سرای محلات تا مخزن آب را شامل می شود.

گفتنی است گزارش ارائه شده از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص طرح‌های عمرانی پایتخت مورد تأیید و تقدیر اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

انتهای پیام/

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 28670

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =