ارائه پیشنهادات شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع معضلات آب و انرژی‌های پاک تجدیدپذیر

نشست چهارم از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در حوزه “آب، انرژی‌های پاک تجدیدپذیر و نو ظهور” برگزار شد.

به گزارش شهر؛ نشست چهارم از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با شرکت‌های فعال در حوزه "آب، انرژی‌های پاک، تجدیدپذیر و نو حضور" با حضور مدیران ارشد شهری در حوزه‌های تخصصی و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، به همت مرکز تهران هوشمند برگزار شد.

در این نشست که با حضور صادق زاده، سرپرست مرکز تهران هوشمند، سید مهدی پورهاشمی مدیرعامل شرکت خاکریز آب، سید محمد فیاض مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران برگزار شد، مباحثی همچون نحوه تعامل با شرکتهای دانش بنیان و استفاده از توانمندی‌های آنها برای حل مشکلات شهری در حوزه "آب، انرژی های پاک تجدیدپذیر و نوظهور" مورد بررسی قرار گرفت.

در نشست صمیمانه شهردار تهران با شرکتهای دانش بنیان که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، ایشان به ادامه دار بودن این جلسات با موضوعات مرتبط به نیازهای شهرداری تهران تاکید کردند. در همین راستا نشست اول در ۲۳ تیر ماه با موضوع "حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک"، نشست دوم در۱۴ شهریور با موضوع "فضای سبز و محیط زیست هوشمند" و نشست سوم با موضوع "پسماند" در تاریخ دهم مهر ماه برگزار شد.

ایمان صادق‌زاده، سرپرست مرکز تهران هوشمند در چهارمین نشست با موضوع " آب، انرژی‌های پاک، تجدیدپذیر و نوظهور" که ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، اشاره کرد با تاسیس "سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر" بسیاری از مشکلات و موانع پیش روی همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرداری تهران مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه با ارائه گزارش مختصری از جلسات قبلی، اشاره کرد که در ۳ نشست قبلی مجموعا ۷۵ شرکت در جلسات حضور داشتند و ۳۸ طرح ارسال نمودند. برای تمامی طرح‌های ارسالی مرحله اول ارزیابی انجام شده‌است، ۵ مجموعه همکاری با شهرداری را شروع کرده‌اند و جلسات کارشناسی ۱۱ طرح دیگر نیز به پایان رسیده و نتایج بررسی به‌زودی اعلام می‌شود. باقی طرح‌ها نیز در حال بررسی کارشناسی با متولیان حوزه‌های مرتبط جهت امکان‌سنجی اجرا هستند.

صادق‌زاده تاکید کرد: پس از برگزاری نشست، شرکت ها بین ۲ تا حداکثر ۴ هفته فرصت دارند که پروپوزال متناسب با نیازها را ارائه دهند؛ پروپوزال ها باید علاوه بر رویکردهای فنی، به مدل درآمدی پیشنهادی نیز اشاره داشته باشد.

در ادامه این نشست سید مهدی پورهاشمی مدیرعامل شرکت خاکریزآب، ماموریت شرکت خاکریز آب را جمع‌آوری آب های سطحی و فراهم‌سازی بستر برای پروژه های زیر ساختی از جمله مترو بیان کرد.

وی افزود: توسعه زیر ساخت‌ها از جمله احداث تونل، تعمیر و نگهداری کانال‌های موجود شهری و کنترل سیلاب در رودخانه‌ها و ایمن سازی آن‌ها نیز از اهداف این شرکت است.

در ادامه سید محمد فیاض، مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران ضمن بیان وظیفه این اداره کل که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای امور عمرانی مناطق و سازمان هاست، تاکید کرد که امیدواریم این جلسات عامل استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان باشد.

مهندس حسینی مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری امور فنی و عمرانی نیز مشکلات ساختاری شهرداری را عدم استفاده از ابزارها دانسته و تاکید کرد که می‌بایست اقدامات عمرانی با توجه به نیازهای شهری اتقاق بیفتد و امیدواریم که اقدامات علمی باشد.

در ادامه نشست، عناوین نیازها و چالش ها که قبل تر در قالب فرم به شرکت ها ارائه شده بود این بار به طور مفصل مطرح گردید.

ابتدا ۱۰ مورد از نیاز های فناورانه شرکت خاکریز آب شامل دبی‌سنج و رسوب‌سنج راداری، سامانه تحلیل و پایش شبکه آب‌سنجی و باران‌سنجی، پهپاد پایشگر شبکه روسطحی، ربات پایشگر مجازی زیرسطحی، اسکنر لیزری (BIM-GIS)، افزودنی بتن( افزایش دوام)، فتوولتائیک، نیروگاه برق آبی( مینی و میکرو) و  امکان سنجی احداث مزرعه نمونه مطرح شد.

سپس نیازهای فناورانه اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران شامل پیاده‌راه‌های هوشمند تولید انرژی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید به منظور افزایش نفوذپذیری آب به لایه های زیرزمینی مانند آسفالت متخلخل، تصفیه و استفاده از آب های جمع آوری شده از طریق سیستم جمع‌آوری آب‌های روسطحی و تولید انرژی از جریان آب کانال‌های شهری مطرح شد.

در پایان نیز مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن معرفی شرکت خود، به ارائه پیشنهادات، معرفی دست‌آوردها و محصولات دانش‌بنیان و راه‌کارهای پیشنهادی جهت بهبود روش‌های تعامل با مجموعه مدیریت شهری پرداختند.

طبق اعلام برگزارکنندگان نشست، پس از ارسال طرح‌ها در موعد مقرر، بررسی‌ها انجام و در صورت تایید فنی، تعاملات جهت شروع همکاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 28707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =