توسعه گردشگری در دروازه تهران جدید

شهردار منطقه ۲۲در جریان بازدید از همشهری ضمن اشاره به برخی از کمبودها و مشکلات، اقدامات مدیریت شهری در تنفس‌گاه پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش شهر، تا دهه ۷۰، پایتخت، ۲۱منطقه داشت و اراضی بین تهران و کرج به‌عنوان تنفسگاه شهر تهران محسوب می‌شد، اما از دهه  ۷۰ و ۸۰ به بعد ساخت‌وساز در این منطقه رونق گرفت و این بخش به کلانشهر تهران الحاق و روی نقشه به‌عنوان منطقه ۲۲جانمایی شد. با توجه ‌به موقعیت جغرافیایی که این منطقه دارد، همچنان تأمین‌کننده سرانه‌های تفرجگاهی، خدماتی، فضای سبز و ... پایتخت محسوب می‌شود.

 حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه۲۲ درباره سرانه‌های گردشگردی و تفرجگاهی استاندارد در منطقه ۲۲، گفت: «سرانه‌ها در شهر تهران استانداردهایی دارند که باتوجه ‌به ظرفیت منطقه، امکان اجرایی و عملیاتی‌شدن آنها در این منطقه وجود دارد و از این‌رو تأمین سرانه‌های موردنیاز پایتخت مانند توسعه سرانه‌های گردشگری و تفرجگاهی برایمان اولویت دارد. همچنین به‌دلیل اتصال غربی منطقه با سایر استان‌های کشور، دروازه تهران جدید محسوب می‌شود که قصد داریم با استفاده از رویکرد معماری اسلامی - ایرانی در بناها وجه تمایز این شهر جدید را بیش از بیش نمایان کنیم.»

حاجوی در ادامه گفت‌وگو به موضوعات و موارد دیگری ازجمله کمبودهای حوزه حمل‌ونقل و سرانه‌ها و ... اشاره کرد که می‌خوانید.

امسال برای منطقه حدود ۲۶طرح یا پروژه پیش‌بینی‌شده است. وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه چگونه است؟

پروژه‌ها در ۲ بعد توسعه محلی و کلان، طراحی و پیش‌بینی ‌شده‌اند. پروژه‌های توسعه محلی که سبب تحول محلات می‌شود و مردم می‌توانند اثرات آنها را از درب منزل تا شریان‌های اصلی حس کنند در حال انجام هستند که می‌توان به ایجاد پاتوق‌های محلی و ... اشاره کرد. پروژه‌های کلان منطقه هم شامل توسعه فضاهای فرهنگی، تکمیل زیرساخت بزرگراهی و شریان‌های اصلی و ... می‌شود. باتوجه‌ به پایش‌های مستمری که از پروژه‌ها صورت می‌گیرد، وضعیت، مطلوب و خوب است و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا پایان سال طرح‌ها به اتمام برسند. البته که با توسعه‌یافتگی منطقه فاصله زیادی داریم. چرا که منطقه نوپاست و در مباحث زیرساختی مانند حوزه آب (آب خام و شرب) و فاضلاب کمبودهایی وجود دارد که با اهتمام دستگاه‌های متولی امیدواریم به‌زودی شاهد رفع آنها باشیم.
 

منطقه دارای کاربری‌های متنوع اعم از مسکونی، تجاری، فرهنگی و ... است. آیا برنامه‌ای برای ایجاد توازن میان آنها دارید؟

این موضوع (توازن میان کاربردها و کاربری‌ها) در ادوار گذشته مغفول مانده است و در این دوره تلاش می‌کنیم علاوه بر سکونتگاه‌ها به سایر بخش‌ها مانند کاربری‌های تجاری، تفرجگاهی، توسعه سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و گردشگری و ... هم توجه داشته باشیم.
 

آیا کمبود سرانه در منطقه وجود دارد؟

بزرگ‌ترین کمبود منطقه در سرانه‌های آموزشی و فرهنگی است. با وجود اینکه قطب گردشگری پایتخت محسوب می‌شود و در این بخش ظرفیت‌هایی خوبی مانند کوهستان، دریاچه چیتگر و بوستان‌های جنگلی و ... وجود دارد، اما حوزه آموزشی و فرهنگی به‌شدت نیازمند توجه است.
 

یکی از مشکلات اصلی و اساسی ساکنان منطقه، کمبود حمل‌ونقل همگانی است. برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟

به نکته درستی اشاره کردید. کمبود ناوگان حمل‌ونقل همگانی به‌محض ورود به منطقه احساس می‌شود. علت اصلی، وجود شریان‌های اساسی شهر تهران در قالب محورهای بزرگراهی و آزادراهی است که ارتباط شمال و جنوب منطقه را قطع کرده‌اند و رفع آن نیاز به کریدور (گذرگاه) و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، تاکسی و مترو دارد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه حمل‌ونقل ریلی امیدواریم بخشی از مشکلات در سال‌های آتی حل شود. در بخش اتوبوسرانی باتوجه ‌به شبکه‌های موجود شاید نتوان اقداماتی انجام داد، اما آنچه می‌توان در کوتاه‌مدت پیگیری کرد که قطعاً سبب رضایت شهروندان هم می‌شود، توسعه و تقویت ناوگان تاکسیرانی با مشارکت بخش خصوصی است که موضوع در دستورکار قرار دارد.
 

نوسازی بافت ناپایدار پیکان‌شهر خبر خوبی بود. آیا چنین اقداماتی در منطقه تداوم خواهد داشت؟
این اقدام (نوسازی بافت ناپایدار پیکان‌شهر) با استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده ۵محقق شد و در منطقه نقاط متعددی وجود دارد که در حوزه معماری و شهرسازی نیازمند توجه هستند و سعی داریم با تهیه و ارائه طرح‌های موضوعی و موضعی، موارد مربوط به طرح تفصیلی را راهبری و تصمیماتی برای مردم و به نفع مردم در حوزه شهرسازی گرفته، ابلاغ و اجرایی کنیم.


ایجاد ناحیه کوهستانی

همجواری منطقه ۲۲با رشته‌کوه‌های البرز سبب شده تا شهردار این منطقه اقدام به راه‌اندازی ناحیه کوهستانی کند. درست مشابه نواحی که در محله‌ها فعال هستند و امور شهری را پیگیری و به مطالبات شهروندان پاسخ می‌دهند. به‌گفته حاجوی این ناحیه در قالب ستاد کوهستان موضوعاتی چون گردشگری کوهستانی، برقراری ایمنی و امنیت، جلوگیری از تخلفات ساخت‌وساز و... را پیگیری می‌کند. شهرداری تهران این موضوع را در دستور کار دارد و قرار است با ایجاد ساختار مناسب و متناسب با مأموریت‌های شهرداری تهران به‌زودی در منطقه عملیاتی و اجرایی شود.

منبع: همشهری 

انتهای پیام/

۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 29089

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =