مرور تاریخ شفاهی منطقه ۱۲ در دورهمی شب خاطرات طهران قدیم

شهردار منطقه ۱۲ با تأکید بر اهمیت تهیه و تدوین تاریخ شفاهی محلات تهران از برگزاری دورهمی شب خاطرات طهران قدیم با حضور بیش از ۲۵ تن از بزرگان، معمرین و فرهیختگان تهرانی در این منطقه خبر داد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، شامگاه روز گذشته، شنبه ۱۲ آذرماه، شهرداری منطقه ۱۲ میزبان بزرگانی همچون آیت‌الله شاهرودی، دارای ۵۱ اجتهاد، نصرالله حدادی، تهران‌شناس، سعید پیردوست، هنرمند و بازیگر، محمدرضا طالقانی، پیشکسوت کشتی پهلوانی، افشین نمیرانیان، رئیس انجمن زرتشتیان، کاظم رضایی از شرکت سهامی انتشار تهران، حشمت آداب، متولی خانه پروین اعتصامی، علی شریعتمداری از خاندان استرآبادی، محمد گلریز، ردیف‌دان و آوازخوان سنتی ایران، مصطفی کیانتاش، صاحب زورخانه طلاچی، علی اربابی وحدت، متولی حسینیه اربابی‌ها، علی‌اصغر قلی‌زاده، صاحب یکی از قدیمی‌ترین آرایشگاه‌های تهران و بختیار رحمتی از حمام‌داران قدیمی محله امامزاده یحیی (علیه‌السلام) بودند.

در این دورهمی امیر یزدی، شهردار منطقه با تأکید بر اهمیت تهیه و تدوین تاریخ شفاهی برای محلات تهران به‌ویژه منطقه ۱۲ که قلب تاریخی طهران به شمار می‌رود، گردآوری خاطرات بزرگان تهران را در شکل‌گیری هویت محله‌ای و احساس تعلق شهروندان به شهر و دیارشان مؤثر دانست و گفت: تولید محتوا در این زمینه، اقدامی ضروری و مسؤولیت اجتماعی همه مسؤولان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، همچنین خود شهروندان است.

وی با یادآوری این مطلب که این خاطرات برای نسل‌های آینده این شهر ماندگار خواهد شد، افزود: در شهرداری منطقه ۱۲ برای گردآوری روایت‌های محلات این منطقه از زبان راویان اصلی آنها تصمیم گرفتیم با برگزاری این دورهمی‌ها خارج از فضای اداری و در محیطی دوستانه و صمیمی، بستری برای بیان خاطرات این بزرگان فراهم آوریم.

شهردار قلب طهران ضمن قدردانی از حضور مهمانان از برگزاری این نشست‌ها در اماکن مهم و تاریخی محلات در ماه‌های آتی خبر داد.

در ادامه مهمانان این دورهمی که همگی یا ساکن منطقه ۱۲ بودند یا زادگاه آنان در این منطقه واقع شده بود، به بیان خاطرات خود از محله‌های قدیمی منطقه ۱۲ پرداختند.

طعم رفاقت‌های ماندگار

سعید پیردوست، بازیگر از اعتقاد مردم این محله به امامزاده یحیی (علیه‌السلام) یاد کرد و گفت: ما خاطرات خوبی با دوستانمان از این امامزاده داریم و تمام آرزوها و خواسته‌های مردم در این مکان خلاصه می‌شد.

وی همچنین از رفاقت‌های ماندگار دوره‌های قدیم گفت که جنس آن فرق می‌کرد و مردم از حال یکدیگر با خبر بودند.

کتابخانه یگانگی

افشین نمیرانیان از انجمن زرتشتیان ایران گفت که این انجمن مانند یک جزیره کوچک با امکانات فرهنگی و اجتماعی فعال است و از «کتابخانه یگانگی» در سی تیر یاد کرد که حاوی کتاب‌های تاریخ ایران باستان است و قدمتی دیرینه دارد.

اولین چاپ کتاب داستان راستان

کاظم رضایی در مورد شرکت سهامی انتشار گفت که سال‌هاست در عرصه چاپ فعال است و خاطرات بی‌شماری از بزرگان ادبیات را ماندگار کرده؛ از جمله خاطراتی از کتاب داستان راستان شهید مطهری (ره) ذکر کرد که اولین‌بار در این شرکت چاپ شده و بسیار مورد اقبال جامعه قرار گرفته است.

حسینیه اربابی‌ها و روضه‌های ریشه‌دار

علی اربابی وحدت از قدمت حسینیه اربابی‌ها در امین‌حضور گفت که میراث‌دار روضه‌های ریشه‌دار و قدیمی است و بزرگان زیادی در آن منبر رفته‌اند. هم‌اکنون نیز مراسم محرم و صفر و ادعیه در آن برقرار است.

خانه پروین اعتصامی

حشمت آداب از خاطرات خانه پروین گفت که این خانه از سال ۱۳۴۵ در اختیار خانواده آنان است و میزبان دوستداران ادب و فرهنگ فارسی است.

زورخانه طلاچی و پهلوانان تهرانی

مصطفی کیانتاش از زورخانه طلاچی گفت که از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران است و بزرگان زیادی از جمله محمدرضا طالقانی در آن ورزش رفته‌اند.

احترام به ادیان الهی در فرهنگ اصیل تهرانی

آیت‌آلله شاهرودی، ساکن قدیمی محله با ذکر آیه‌ای از قرآن کریم به اتحاد و برابری و برادری اشاره کرد و گفت: همه ادیان و مذاهب باید در کنار یکدیگر در آرامش و برابری زندگی کنند.

دورهمی شب خاطرات طهران قدیم تا پاسی از شب ادامه داشت و از این دورهمی میراث ارزشمندی برای محلات منطقه ۱۲ به جا ماند.

انتهای پیام/

۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 29241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =