انجام ۲۵ درصد سفرهای کاری "هلندیها" با دوچرخه

تردد ۷ میلیون خودرو و موتورسکیلت در کلانشهر تهران، نشان از خودرومحور بودن آن دارد اما چرا با وجو توسعه روزافزون "فرهنگ استفاده از دوچرخه" در سطح جهان و به ویژه در کشورهای اروپایی، استفاده از دوچرخه در کلانشهر تهران و دیگر شهرهای کشورمان مهجور است؟!

به گزارش شهر، در ذهن بسیاری از مردم جامعه ما، دوچرخه وسیله ای برای ورزش کردن و کسب سلامتی است که گاهی هم در جایگاه یک وسیله تفریحی و سرگرم کننده به ویژه برای کودکان قرار می گیرد البته ذهنیت ورزشی بودن این وسیله و تأثیرات آن در سلامتی اشتباه نیست و نمیتوان این ویژگی ها را نادیده گرفت.

دوچرخه سواری یکی از راههای کمک به کاهش وزن است و بسته به شدت آن و وزن دوچرخه‌سوار، بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند اما در عین حال به عضله سازی نیز کمک می کند همچنین ضربان قلب را نیز بالا می‌برد؛ یعنی کمک می‌کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد، در نتیجه دوچرخه‌سواری جزو ورزش‌هایی است که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی توصیه می‌شوند.

دوچرخه سواری همچنین یبوست را درمان کرده و به عنوان یک ورزش هوازی، بازسازی سلولی در بدن را نیز تقویت می‌کند بنابراین میتواند ظهور اثرات پیری در بدن را به تاخیر اندازد.

با این حال فقط در نظر گرفتن بُعد سلامتی این وسیله مفید، کافی نیست و میتوان از زاویه دیگری هم به آن نگریست همانطور که بسیاری دیگر از کشورها این کار را کرده اند و از دوچرخه به عنوان وسیله ای برای ترددهای روزانه خود استفاده می کنند.

در برخی کشورهای اروپایی مانند، هلند، دانمارک، نروژ و... دوچرخه یک وسیله محبوب و پرطرفدار است و به جزء لاینفک زندگی مردم آنها تبدیل شده است.

در کشور هلند که بیشترین سرانه دوچرخه جهان به آن تعلق دارد، بیش از ۱۶ میلیون نفر از دوچرخه استفاده میکنند و ۲۷ درصد سفرهای شهری و ۲۵ درصد سفرهای کاری توسط این وسیله صورت می گیرد؛ در آمستردام که پایتخت این کشور است نیز ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری وجود دارد!

 در دانمارک حدود ۵ میلیون دوچرخه وجود دارد و ۱۸ درصد سفرهای شهروندان آن با این وسیله انجام می شود؛ در کپنهاگ پایتخت این کشور نیز روزانه ۳۷ درصد از مردم از دوچرخه استفاده می کنند؛ آلمان، سوئد و نروژ نیز از دیگر کشورهایی هستند که دوچرخه سواری شهروندان آن به یک فرهنگ تبدیل شده و بسیاری از سفرها و ترددهای روزانه با این وسیله انجام می شود.

اما تردد ۴ میلیون خودرو و ۳ میلیون موتورسکیلت در کلانشهر پردود و دَم تهران با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت ساکن، نشان از خودرومحور بودن آن دارد البته اوایل دهه ۹۰ شهرداری تهران با راه اندازی خانه های دوچرخه، طرحی را اجرایی کرد تا پیوندی بین شهروندان و دوچرخه سواری ایجاد کند و علاوه بر تغییر رویکرد مردم در انتخاب وسیله ترددهایشان، در کاهش آلودگی هوا و ترافیک نیز تغییری حاصل شود.

ویروس کرونا , شهر تهران , شهرداری تهران , شورای شهر تهران ,

بر این اساس شهرداری تهران جایگاه‌هایی در معابر پرتردد شهر تعبیه کرد که شهروندان با مراجعه به آن و با ارائه کارت شناسایی بتوانند دوچرخه ای را برای ساعاتی کرایه کنند اما این طرح آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت و به تدریج بساط آن جمع شد تا اینکه در سال ۹۶ سر و کله دوچرخه های نارنجی رنگ "بیدود" پیدا شد.

                                                                                                              ویروس کرونا , شهر تهران , شهرداری تهران , شورای شهر تهران ,

این دوچرخه های اشتراکی نیز اگرچه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشتند و در سال گذشته چند ماهی فعالیتشان متوقف شد اما به تدریج جای خود را میان شهروندان باز کردند و باعث شدند پای دوچرخه های شخصی افراد نیز به سطح شهر بازشود اما آنچه این روزها اهمیت و فواید دوچرخه را بیش از پیش یادآوری می کند و کمک کرده جایگاه این وسیله بین مردم ارتقا یابد، شیوع ویروس منحوس کروناست!

کرونا در کنار هزاران دردسر، ناراحتی و زحمتی که در این چند ماهه برای مردم به وجود آورده، فوایدی هم داشته که یکی از آنها افزایش گرایش مردم به استفاده از دوچرخه بوده است!

البته این تأثیر در دیگر شهرهای دنیا نیز چشمگیر است و به گفته یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل ونقل پاک شهرداری تهران،ثبت سفارش فروشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برای خرید دوچرخه در زمان شیوع کرونا، ۲۲ برابر شده است و به خرید دوچرخه از شرکت‌های چینی روی آورده‌اند!وضعیت مذکور نشان می‌دهد، کشورهای دیگر هم به سمت استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه سوق پیدا کرده اند.

البته اوضاع تهران نیز جای امیدواری دارد چراکه آزاده دل با اشاره به میزان استفاده تهرانی ها از دوچرخه نیز به تسنیم میگوید: در حال حاضر شرکت بیدود بالغ بر ۳۰ هزار کاربر دارد و طبق آماری که به دستمان رسیده از شهریور سال گذشته تاکنون استفاده از دوچرخه دو برابر افزایش پیدا کرده که بیشترین میزان آن مربوط به دوچرخه‌های شخصی است.

وی متذکر میشود: از آنجایی که دوچرخه، سطح تماس کمی دارد می‌تواند در روزهای کرونایی وسیله نقلیه مناسبی برای شهروندان باشد این در حالی است که در وضعیت کنونی، باشگاه‌ها تعطیل هستند و در صورت فعال بودن نیز احتمال شیوع ویروس در آنها بالاست، استفاده از دوچرخه هم بُعد ورزشی و هم بُعد تفریحی دارد و می‌تواند یک وسیله نقلیه مناسب محسوب می‌شود.

مسعود یونسیان؛ استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز معتقد است استفاده از دوچرخه شخصی می‌تواند برای افراد در برابر ویروس کووید ۱۹ ایجاد امنیت کند؛ وی در اینباره به تسنیم میگوید: در حال حاضر یکی از روشهای مناسب برای تردد در سطح شهر، بعد از خودروی شخصی، پیاده‌روی کردن است و استفاده از دوچرخه نیز به همان اندازه می‌تواند برای افراد ایجاد امنیت کند چراکه هیچ تماسی با سطوحی که دیگران لمس کرده‌اند، وجود ندارداگر دوچرخه‌های اشتراکی نیز پیش از استفاده ضدعفونی شوند، ایمن خواهند بود.

طبق نکاتی که از سوی صاحبنظران این موضوع مطرح شد، استفاده از دوچرخه میتواند نقش به سزایی در حفظ سلامتی شهروندان در روزهای کرونایی داشته باشد و بسیاری از افراد نیز آگاه هستند که استفاده از دوچرخه در اوقات شلوغ میتواند سرعت بیشتری در جا به جایی افراد نسبت به خودروها داشته باشد، هزینه تملک و نگهداری آن اندک است و هزینه احداث راه و پارکینگ برای این وسیله رقم قابل توجهی نیست همچنین تهدید کمتری برای امنیت عابران پیاده دارد و به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز کمک می کند، اما برای فراگیر شدن استفاده از این وسیله ضمن ایجاد مسیرهای ایمن و متعدد به فرهنگسازی نیاز است.

 به گزارش تسنیم ،زهرا صدراعظم نوری؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه دوچرخه یک وسیله ایمن و مطمئن است و در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم میتواند در پیشگیری از ابتلای راکب دوچرخه به کرونا موثر واقع شود، به تسنیم این توضیحات را میدهد: در شهر تهران امکان اینکه از دوچرخه به عنوان یک حمل و نقل کامل استفاده شود نیست یعنی به دلیل شرایطی که دارد نمی توان به طور کامل از مبداء تا مقصد را با دوچرخه طی کرد اما در مسیرهای ممکن، خوب است که استفاده از دوچرخه را فرهنگسازی و مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه کرد.

در نظر گرفتن این توضیحات، یک حساب و کتاب ساده است که دوچرخه در عین سادگی چقدر میتواند پرسود باشد و علاوه بر اینکه به عنوان حمل و نقل پاک ایفای نقش کند، میتواند در حفظ سلامتی افراد به ویژه در روزهای کرونایی موثر واقع شود و در نهایت ما را به داشتن رویای "آسمانی پاک و آبی" نزدیکتر کند.

به امید روزی که استفاده از دوچرخه در کلانشهر تهران و دیگر شهرهای کشورمان به یک فرهنگ قالب و محبوب تبدیل شود و "دوچرخه و دوچرخه سواری" از مهجوریت خارج شود البته ایجاد این فرهنگ جز با ورود، پیگیری و موضوعیت داشتن این مسئله برای مسئولان دولتی و به ویژه مسئولان شهرداری، ممکن نخواهد بود!

۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
کد خبر: 3005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =