۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 30957

"من شهردارم" و ظرفیت "شهروند رسانه"

فرشید اسحاقی- دکتری مدیریت رسانه 
"من شهردارم" و ظرفیت "شهروند رسانه"

استفاده از ظرفیت های شهروندی در اداره امور شهر و معنی دار کردن مشارکت شهروندان در حل مشکلات محلات، رویکردی است که در دوره اخیر مدیریت شهری به طور جدی دنبال شده و اکنون با اجرای طرح "من شهردارم" به منصه ظهور رسیده است.

اینکه شهروندان در مشارکتی فعال، برای موضوعات محله خود تصمیم بگیرند و اولویت های پروژه های محلی را تشخیص دهند، اتفاقی مهم است که این روزها در محلات پایتخت با اجرای طرح "من شهردارم" و بودجه ریزی مشارکتی برای شهر در حال رخ دادن است.

اما فارغ از هر نتیجه ای که در پایان نظرسنجی ها حاصل شود، توجه به ظرفیت های "شهروند رسانه" برای تبیین هرچه بهتر خدمات شهری به شهروندان و افزایش آگاهی های مردمی از آنچه در خدمات روزانه به شهر در بخش های مختلف شهرداری ارائه می شود، موضوعی است که می تواند افزایش اعتماد به نهادهایی چون شهرداری را در پی داشته باشد.

واقعیت آن است که در هزار سوم، مفهوم "شهروند رسانه" به عنوان ابزار مهم ارتباطی از کارکردهای مختلف برخوردار است که می تواند با برنامه ریزی و استفاده صحیح ازاین ظرفیت، ثمرات خوبی در امید آفرینی و بهبود کیفت زندگی شهری همراه داشته باشد.

"شهروند رسانه" که عمدتا آثار منفی آن در بیان مشکلات، ضعف ها و نارسایی های خدماتی به شهروندان به چشم آمده و عمدتا نیز مورد سوء استفاده معاندان و جریانات حامی ناامیدی و القای ناکارآمدی، قرارگرفته است، اکنون می تواند با تبیین درست فعالیت ها و خدمات متناوب شهرداری به شهروندان، به بازویی برای افزایش اعتماد عمومی منجر شود.

در چنین شرایطی می طلبد، مسئولان شهری با برنامه ریزی مناسب و ترسیم پیوست های رسانه ای - اجتماعی، بهره مندی از ظرفیت های "شهروند رسانه" در پیشبرد اهداف عالیه مدیریت شهری در خدمت به شهروندان را دنبال کنند. بی تردید، توجه به آثار رسانه ای و اجتماعی طرح هایی چون "من شهردارم" و ظرفیت های نهفته درجریان "شهروند رسانه"، می تواند فرصتی بی بدیل برای ارتقای کیفیت زندگی شهری را نیز به همراه داشته باشد.

چنانچه حس تعلق خاطرمحلی، یکی از نیازهای مهم زندگی به ویژه زندگی شهروندی محسوب شده که پیامی مستتر در طرح هایی چون "من شهردارم" را در خود جای داده است. از این رو و به واسطه همین حس تعلق است که شهروندان می توانند در قبال مسایل اجتماعی، فرهنگی، زیستی و شهری و برای داشتن شهری آباد و توسعه یافته، مسئولیت پذیر باشند.

به طور قطع، شهروندان برای اعلام نیازها و دیدگاههای خود در زندگی  شهری باید تریبون داشته باشند تا مستقیم و بدون واسطه خواسته ها، مشکلات، و نیازهای خود در زندگی محله را به گوش مسولان رسانده و از سویی، مسئولان نیز باید از طریقی با شهروندان در ارتباط باشند و بدانند با توجه به نیازهای مخاطلب، در چه مواردی برنامه ریزی کنند.

این مهم اکنون با اجرای طرح "من شهردارم" در حال تحقق است که در صورت اجرای شفاف و کارآمد، افزایش اعتماد میان مخاطبان را دنبال داشته و ظرفیت "شهروند رسانه" به عاملی مهم برای تبیین خدمات به شهروندان تبدیل شود و در نهایت کیفیت زندگی شهری را ارتقا بخشد.

خلاصه کلام آنکه توجه به مدیریت رسانه در اجرای طرح های مهمی که به طور مستقیم با شهروندان سر و کار دارد، موضوعی است که می تواند به شکلی مطلوب امید آفرینی میان شهروندان و افزایش حس تعلق شهروندی را همراه داشته باشد.

انتهای پیام 

۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 30957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =