با اعتبار تخصیص داده شده به تهران برای آلودگی هوا فقط می شود ۵۰ متر مترو ساخت!

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران گفت: سهم اعتباری تخصیص داده شده درخصوص مقابله با آلودگی هوا در مجلس به تهران ۸۱ میلیارد تومان است که یا پنجاه متر مترو باید ساخته شود و یا هشت دستگاه اتوبوس خریداری کرد. باید دقت شود این بودجه چه میزان اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد علوی در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اعتبارات مقابله با آلودگی هوا در مجلس، اظهار کرد: کل سال هایی که بودجه مجلس تهیه شده این اعتبار کمتر از نیم درصد است و انتظار داشتیم امسال که یکی از سال های بحرانی آلودگی هوا بود، توجه ویژه تری صورت می گرفت و یکبار تعیین تکلیف انجام می شد. ۴۸ صدم درصد به ۲۷ صدم درصد کاهش یافته است. این در حالی است که عوارض شماره گذاری خودروهای وارداتی ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. ۴۰ درصد کمتر از همین نیم درصد نیز در بودجه های متفرقه جای گرفته و این بودجه ها قابل رصد نیستند.

علوی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۲ بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان برای هزار و ۲۰۰ شهر پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: از این میزان سه هزار میلیارد تومان برای مدیریت آلاینده ها، بیابان زدایی و حمل و نقل عمومی پیش بینی شده و باید ببینیم چگونه بین این شهرها تقسیم خواهد شد. ۲ هزار میلیارد تومان نیز بودجه متفرقه بوده و قابلیت نظارت ندارد.

وی ادامه داد: به تهران ۸۱ میلیارد تومان اختصاص یافته که یا پنجاه متر مترو باید ساخته شود و یا هشت دستگاه اتوبوس خریداری کرد. باید دقت شود این بودجه چه میزان اثرگذار خواهد بود.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قیمت هر واگن ۱۷ میلیارد تومان است، یادآور شد: اگر مجلس با پیشنهاد دولت موافقت کند هیچ اتفاقی در موضوع اول شهر تهران که آلودگی هواست، نخواهد افتاد.

وی افزود: شرکت کنترل ترافیک و سازمان فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات شهر مدتی است مدیرعامل ندارند. شرکت کنترل ترافیک را نمی توان بدون تعیین تکلیف مدیرعامل اداره کرد. ما نیز موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

طرح کن به دلیل سختی اجرا، فعلا عملیاتی نشده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: یک جلسه مشترک باید با نمایندگان تهران در مجلس برگزار کنیم که فعال شوند. اینکه زورشان برسد یا خیر مساله دیگری است اما باید فعال شوند.

مهدی چمران با تأکید بر اینکه کن محله ای قدیمی و بسیار پر ارزش است، یادآور شد: ما می گوییم بودجه اختصاص یابد که حمل و نقل عمومی و یا فضای سبز را گسترش دهیم؛ کن یکی از ریه های تنفسی شهر است و باید حفظ شود تا از بین نرود، لذا هر طرحی بخواهد کن را از بین ببرد به ضرر مردم این منطقه و تهران خواهد بود.

وی تأکید کرد: مردم کن با طرح هایی که بخواهد باغات را از بین ببرد مخالف هستند؛ مشکل مسکن در کن را باید با مسائل شهرسازی برطرف کرد که البته طرحی تصویب شده و به دلیل سختی اجرا، عملیاتی نشده است.

انتهای پیام/

۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 31551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =